Elgar i Mahler na finał sezonu w Filharmonii Narodowej

Koncert wiolonczelowy Elgara i kantata Mahlera - pierwszy zwiastun geniuszu kompozytora, złożą się na program koncertów zamykających 2 i 3 czerwca sezon 2016/2017 w warszawskiej Filharmonii Narodowej.

Podczas koncertów na finał sezonu Orkiestrę Filharmonii Narodowej poprowadzi Jacek Kaspszyk, a Chór Filharmonii Narodowej - Bartosz Michałowski.
 
Muzycy występujący gościnnie to: Johannes Moser, kanadyjski wiolonczelista niemieckiego pochodzenia oraz Eva Vesin, polska sopranistka. Moser jest artystą cenionym za niezwykle bogate brzmienie i wrażliwość wykonawczą; "z wdziękiem przemieszcza się między skrajnymi rejestrami, od klasycznej wytworności po rockową żywiołowość" - charakteryzują wiolonczelistę krytycy muzyczni.

Ewa Vesin - śpiewaczka i pedagog; w 2005 r. została zaproszona przez wnuka Richarda Wagnera, Wolfganga Wagnera do udziału w przesłuchaniu w ramach Bayreuther Festspiele. Wykonuje zarówno partie operowe, jak i muzykę symfoniczną. Kreowała główne role m.in. w "Halce” Moniuszki, "Czarodziejskim flecie" Mozarta, "Carmen" Bizeta, „Opowieściach Hoffmanna" Offenbacha, "Don Carlosie", "Otellu" i "Trubadurze” Verdiego. Odbyła tournee po Niemczech, Austrii i Szwajcarii. Wystąpiła dla księżnej i księcia Luksemburga podczas Festival de Wiltz; zaśpiewała partię tytułową w "Carmen".  

W programie koncertów znalazły się kompozycje Edwarda Elgara Koncert wiolonczelowy e-moll op. 85 oraz Gustava Mahlera – "Das klagende Lied" (wersja II).

Edward Elgar był kompozytorem bardzo popularnym w czasach angielskiej belle epoque; później, po I wojnie światowej, jego sława zaczęła przygasać. Paradoksalnie Koncert wiolonczelowy e- moll, który w chwili premiery w 1919 r. poniósł klęskę, do dziś należy do sztandarowych pozycji repertuarowych i najpopularniejszych dzieł Elgara.
 
"Natchnione nagranie młodej Jacqueline duPre w 1965 r. oddało sprawiedliwość niesłusznie zapomnianemu arcydziełu: Koncert e moll wpisał się odtąd w repertuarowy kanon i renesans muzyki Elgara. Elegijny utwór tworzony pod wpływem traumatycznych doświadczeń wielkiej wojny jest odmienny od wcześniejszego, błyskotliwego Koncertu skrzypcowego. Choć wymagający technicznie nie epatuje wirtuozerią, zachwyca natomiast bogactwem tematycznej inwencji, szczególnym kolorytem harmonicznym, przede wszystkim zaś – głębią emocjonalnego przekazu" - uznają muzykolodzy.  

Kantata "Das klagende Lied" to stosunkowo mało dziś znane dzieło osiemnastoletniego Mahlera – pierwszy zwiastun jego geniuszu. Skomponowana z myślą o prestiżowym Konkursie im. Beethovena została odrzucona przez jury, w którym zasiadali m.in. Brahms i Hanslick. Baśniowa tematyka zyskała monumentalną oprawę. Mimo wpływów wagnerowskich, utwór wyraźnie już zapowiada indywidualny styl Mahlera. Kantata, ukończona w roku 1880 aż 20 lat czekała na premierę; przez ten czas Mahler wprowadził do utworu wiele poprawek.

Piątkowy koncert, 2 czerwca, będzie transmitowany online poprzez kanał FN na youtube.com.

PAP