"Bona Sforza" w Operze Krakowskiej

Kompozytorem opery jest Zygmunt Krauze, a autorem libretta Vincenzo de Vivo. Spektakl powstał w koprodukcji Teatro Petruzzelli i Opery Krakowskiej. „Bona Sforza” to nowa współczesna, dwuaktowa, klasyczna opera poświęcona Królowej Bonie d’Aragona, która będzie efektem współpracy międzynarodowej pomiędzy Krakowem i Bari. Wspólna praca nad spektaklem ma na celu ukazać wielką postać historyczną, jej życie, ówczesny kontekst kulturowy i polityczny oraz zbudować realną współpracę pomiędzy miastami: Bari-Kraków.

"Bona Sforza" w Operze Krakowskiej

Klasyczna opera pokaże trzy różne oblicza i etapy życia polsko-włoskiej królowej, śpiewane przez trzy solistki w trzech wersjach językowych: polskiej, włoskiej i łacinie.

Na samym początku widzowie będą mogli poznać Bonę jako młodą, pełną nadziei, odkrywającą świat kultury i sztuki kobietę, która przygotowuje się do roli królowej. Bona wywodziła się z jednego ze znamienitszych rodów włoskich, jako córka księcia Mediolanu i Bari wychowywała się w świecie wielkiej polityki, rywalizacji rodów o poszczególne księstwa i intryg dworskich. Następne oblicze Bony pokazuje ją jako dojrzałą kobietę, żonę Zygmunta I Starego, Królową Polski i Wielką Księżną Litewską, która uzyskała bardzo silną pozycję - ingerowała w sprawy polityczne, decydowała o obsadzie urzędów, a przede wszystkim gromadziła własny majątek. Pomimo tak ogromnej władzy i majątku Bona styka się z zupełnie inną kulturą, jest zagubiona i niepewna, głęboko odczuwa różnice kulturowe. Na samym końcu odbiorcy są świadkami schyłku jej życia - wzgardzona, zniszczona i zdradzona kobieta wraca do Bari, gdzie prawdopodobnie została otruta. Tragiczny koniec jaki spotkał Bonę bez wątpienia pokazuje, jaką skomplikowaną i kontrowersyjną postacią była. Miała swoich zwolenników i wrogów, jedni cenili ją za mądrość, zaradność i przenikliwość, a drudzy zarzucali jej zuchwałość, żądzę władzy i despotyzm. Dualizm tej postaci, a także próba przedstawienia Bony - jako kobiety, która musi sobie radzić w trudnej ówczesnej rzeczywistości, ma swoje troski i zmagania, a także plany i marzenia, które niestety musi poświęcić w imię wyższych celów - staje się zadaniem fascynującym i wymagającym.

https://opera.krakow.pl/spektakle/bona-sforza#detailsBasicInformation

realizatorzy
 
Kierownictwo muzyczne | Piotr Sułkowski

Reżyseria (dramaturgia i inscenizacja) | Michał Znaniecki

Scenografia | Luigi Scoglio

Kostiumy | Małgorzata Słoniowska

Choreografia | Inga Pilchowska

Projekcje | Karolina Jacewicz

Reżyseria światła | Dawid Karolak

Asystent reżysera | Mateusz Makselon, Anna Popiel, Przemysław Ostrowski

Asystent kierownika muzycznego | Szymon Naściszewski

Inspicjent | Agnieszka Sztencel, Justyna Jarocka-Lejzak
 
obsada
 
Bona, Królowa Wdowa | Magdalena Barylak, Karin Wiktor-Kałucka

Bona, Królowa | Agnieszka Kuk, Edyta Piasecka

Bona, Księżniczka | Zuzanna Caban, Paula Maciołek

Izabela | Wanda Franek, Olga Maroszek

Zygmunt I | Wołodymyr Pańkiw, Adam Szerszeń

Ettore Pignatelli | Sebastian Marszałowicz, Wołodymyr Pańkiw

Zygmunt II August | Jarosław Bielecki, Adam Sobierajski

Gian Lorenzo Pappacoda | Janusz Dębowski, Adam Sobierajski

Crisostomo Colonna | Jakub Borowczyk, Jakub Foltak

Przedstawiciel Sejmu | Jakub Borowczyk, Jakub Foltak

Marina d’Arcamone | Martyna Dwojak

mały Zygmunt August | Gabriel Golik, Adam Chudzio

Orkiestra, Chór i Balet Opery Krakowskiej
Dyrygent: Piotr Sułkowski
Dyrygent-rezydent: Szymon Naściszewski
 
(Spektakl 12.11.2024 jest dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.)
Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic