Na 80. urodziny Wojciecha Kilara...

Jeszcze nie zaczęliśmy zdjęć do „Pana Tadeusza”, a ja już od Wojciecha Kilara dostałem płytę i liścik. Przesłał mi poloneza, który – jak pisał – będzie umieszczony w filmie „Pan Tadeusz”. Chciał także, żebym wsłuchując się w tego poloneza, szedł tą drogą realizując film „Pan Tadeusz”…
To wspaniałe, kiedy to kompozytor uważa, że odkrył tajemnicę utworu literackiego i najpierw proponuje muzykę, a ty później masz do tego dorobić film. To przydarzyło mi się tyko raz w życiu i, muszę powiedzieć, to było piękne…

Wojtku! Nasza szczególna przyjaźń – z powodu „Pana Tadeusza”, z powodu „Ziemi Obiecanej”, a może też i innych filmów – powoduje, że szczególnie Cię ściskam, szczególnie Cię pozdrawiam i cieszę się bardzo, że istniejesz.
A może nawet uda mi się z Tobą spotkać i poprosić, żebyś napisał muzykę do mojego następnego filmu…
ANDRZEJ WAJDA

zdjęcie
zdjęcie
zdjęcie
zdjęcie
To była połowa lat siedemdziesiątych. Pojechaliśmy pierwszy raz razem do Niemiec, gdzie wspierałeś mnie Wojtku w mojej pierwszej niemieckiej produkcji. W Polsce byłeś już bardzo znanym kompozytorem muzyki filmowej, ale Niemcy myśleli, że przywiozłem kogoś nieznanego. Dyskretnie zapytali, czy znasz nuty, a ty natychmiast dla zabawy zacząłeś udawać, że ich nie znasz, mówiąc że tak generalnie lubisz sobie trochę „poplumkać” na fortepianie. Mój producent był przerażony.

Wtedy Ty, Wojtku, siadłeś do fortepianu i zaimprowizowałeś dodekafoniczną, atonalną pieśń, która była oczywiście Twoim żartem, Twoim szyderstwem z tego, co wtedy było modne. Grałeś te dysonansowe akordy, a mój producent rozpromieniony zrozumiał, że ma kogoś, kto jest dostatecznie awangardowy i światowy.
KRZYSZTOF ZANUSSI

Kiedy widzieliśmy się ostatni raz, moja córeczka Alice miała rok. Teraz jest już nastolatką, ale doskonale pamiętam moment, kiedy pewnego dnia usłyszałam, jak nuci jeden z utworów Wojciecha Kilara skomponowanych do „Portretu Damy”. Powiedziała do mnie wtedy "Kocham to uczucie, gdy muzyka mnie przenika!”
Muzyka Wojciecha Kilara – ukradkiem hipnotyczna, głęboko piękna.
Wszystkiego najlepszego Piękny Przyjacielu!
JANE CAMPION
zdjęcie
zdjęcie
zdjęcie
zdjęcie
Sto lat Wojtku! Korzystam z tej rzadkiej okazji, aby podziękować Ci za wspaniałą muzykę skomponowaną nie tylko do moich filmów, ale za każdy dźwięk którym nas obdarzyłeś.
Pisz dalej, to bardzo ważne. Najważniejsze, że się jakoś trzymamy…
ROMAN POLAŃSKI

Gdy ktoś pyta mnie o ulubionego polskiego kompozytora, zawsze mówię tak samo: Wojciech Kilar. On już dawno odpowiedział sobie na jedno z najbardziej kluczowych pytań: co jest najważniejsze w pracy kompozytora, serce czy umysł? I wybrał serce, podparte wielkim intelektem. To artysta, który podąża najwłaściwszą drogą. Drogą niezależności dającej siłę i tego mu serdecznie gratuluję.
JAN A. P. KACZMAREK


Fragmenty listów i wystąpień gości specjalnych 5. Festiwalu Muzyki Filmowej kierowane do Jubilata – Wojciecha Kilara podczas koncertu: Kilar 80’ w dniu 25 maja 2012 w Hali Ocynowni Arcelor Mittal Poland (z archiwum Krakowskiego Biura Festiwalowego).


Posłuchaj fragmentów utworów z płyt:

Płyta 1.:

1.
Walc z filmu „Trędowata” w reż. Jerzego Hoffmana, 1976 r., czas: 4:49 WOJCIECH KILAR
2.
„Witek i Alina” z filmu „Kronika Wypadków Miłosnych” w reż. Andrzeja Wajdy, 1985 r., czas: 4:06 WOJCIECH KILAR
3.
„Marsz kawalerii” z filmu „Kronika Wypadków Miłosnych” w reż. Andrzeja Wajdy, 1985 r. , czas: 5:22 WOJCIECH KILAR
4.
Walc z filmu „Ziemia obiecana” w reż. Andrzeja Wajdy, 1974 r., czas: 3:23 WOJCIECH KILAR
5.
Temat główny z filmu „Smuga cienia” w reż. Andrzeja Wajdy, 1976 r., czas: 3:06 WOJCIECH KILAR
6.
„Vamipre Hunters” z filmu „Dracula” w reż. Francisa Forda Coppoli, 1992 r., czas: 3:00 WOJCIECH KILAR
7.
„Mina/Elisabeth” z filmu „Dracula” w reż. Francisa Forda Coppoli, 1997 r., czas: 4:16 WOJCIECH KILAR
8.
„Mina/Dracula” z filmu „Dracula” w reż. Francisa Forda Coppoli, 1997 r., czas: 4:43 WOJCIECH KILAR
9.
„Robert’s Last Chance” z filmu „Śmierć i Dziewczyna” w reż. Romana Polańskiego, czas: 3:28 WOJCIECH KILAR
10.
„Kochajmy się” z filmu „Pan Tadeusz” w reż. Andrzeja Wajdy, 1999 r., czas: 4:08 WOJCIECH KILAR
11.
„Polonez” z filmu „Pan Tadeusz” w reż. Andrzeja Wajdy, 1999 r., czas: 4:42 WOJCIECH KILAR

Płyta 2.:

1.
Orawa, czas: 9:29 WOJCIECH KILAR
2.
Krzesany, czas: 14: 56 WOJCIECH KILAR
3.
Kościelec 1909, czas 15:51 WOJCIECH KILAR
4.
Tradycyjne – „Orawa”, czas: 2:39 WOJCIECH KILAR
5.
Tradycyjne – „Wiersycku Zielony”, czas: 1:35 WOJCIECH KILAR
6.
Tradycyjne – „Po śtyry”, czas 0:54 WOJCIECH KILAR
7.
Suita Żywiecka, czas: 8:01 WOJCIECH KILAR
8.
Kołysanka Żywiecka , czas: 4:44 WOJCIECH KILAR
9.
„Kogut”, czas: 3:11 WOJCIECH KILAR
Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic