Marc-AndréHamelin to pianista słynący z fenomenalnej techniki, ale także wyjątkowych, znakomitych interpretacji i muzykalności. Jako solista współpracuje z najważniejszymi orkiestrami na świecie, takimi jak: Berliner Philharmoniker, New York Philharmonic, Boston Symphony Orchestra, Philadelphia Orchestra, Montreal Symphony, London Philharmonic, Tonhalle Orchestra Zurich, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI, BBC Scottish Symphony. Występował m.in. w Carnegie Hall w ramach serii koncertów „Wirtuozi klawiatury” oraz m.in. na Uniwersytecie w Yale i w amsterdamskim Concertgebouw. Pianista związany jest wyłącznym kontraktem nagraniowym z firmą Hyperion Records, a jego dyskografia obejmuje 57 albumów.
W Filharmonii Narodowej artysta zagra I Koncert fortepianowy d-moll Johannesa Brahmsa, zaliczany do arcydzieł muzyki XIX wieku. Koncert ma symfoniczny charakter, partia orkiestrowa traktowana jest na równi z fortepianową, co dało nową jakość, zerwanie ze style koncertującym. Od pianisty wymaga wirtuozerii, doskonałej techniki, ale i umiejętności współgrania z orkiestrą i niezwykłej muzykalności.
Ponadto Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą maestro Jonathana Darlingtona, wraz z żeńską częścią Chóru Filharmonii Narodowej, wykona „Taniec siedmiu zasłon” z opery „Salome” Richarda Straussa oraz „Tragedię Salome” op. 50 Florenta Schmitta. W roku 1907 Paryżanie mieli okazję obejrzeć przedstawienia dwóch „Salome” w odstępie zaledwie sześciu miesięcy – opery Richarda Straussa i muzyki baletowej Florenta Schmitta. Biblijna historia Salome to niezwykły tekst, pod którego warstwą literacką pulsują intensywne emocje z samego krańca ludzkich doświadczeń. „Taniec siedmiu zasłon”, najsławniejszy fragment opery „Salome” Straussa, stanowi prawdziwy teatr zmysłowości, pożądania, zemsty i upiornej ekstazy. Nic dziwnego, że zyskał samodzielne życie na estradach koncertowych. Oba dzieła – Straussa i Schmitta – zachwycają barwną orkiestracją, zręcznością stylizacji i kolorystycznym wyrafinowaniem, wskrzeszając – każde na swój sposób – mit o wciąż magnetyzującej sile.
Piątek, 21 kwietnia 2023, godz. 19:30
Sobota, 22 kwietnia 2023, godz. 18:00
Sala Koncertowa Filharmonii Narodowej
Wykonawcy:
Orkiestra Filharmonii Narodowej
Chór Żeński Filharmonii Narodowej
Jonathan Darlington – dyrygent
Marc-André Hamelin – fortepian
Bartosz Michałowski – dyrektor chóru
Program:
Richard Strauss – „Taniec siedmiu zasłon” z opery „Salome”
Florent Schmitt - „Tragedia Salome” op. 50
Johannes Brahms – I Koncert fortepianowy d-moll op. 15