Dydona i Eneasz

Dido and Aeneas to pierwsze dzieło dramatyczne „brytyjskiego Orfeusza” – Henry’ego Purcella. Okoliczności powstania tej trzyaktowej opery do libretta Nahuma Tate’a spowijają jednak mroki historii. Oryginalny rękopis zaginął. Brak też pewności co do tego, czy prawykonanie opery w Chelsea w 1689 roku nie było w istocie wznowieniem wystawianego już wcześniej spektaklu. Pewnym jest natomiast, że w XX wieku dzieło to zyskało należytą sławę i stało się jedną z najczęściej nagrywanych oper sprzed epoki Mozarta.

PREMIERA - 26 października 2019 r., godzina 19:00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
Kolejny spektakl 27 października 2019


HENRY PURCELL
DIDO AND AENEAS

Podstawą dla jednego z najgenialniejszych utworów angielskiego baroku jest historia tragicznej miłości Dydony i Eneasza, przekazana w Wergiliuszowej Eneidzie. Henry Purcell zdołał zaś przełożyć na język dźwięków dramat postaci i różnorodność emocji bohaterów. W niewielkiej pod względem rozmiarów formie kompozytor mieści bogactwo symboliki starożytnej opowieści o sile miłości i przeznaczenia.
Nie dziwi fakt, iż Dido and Aeneas jest uznawana za pierwszą angielską operę narodową. W doskonale skonstruowanym librettcie świat mitu łączy się z lokalną tradycją. Śródziemnomorską scenerię uzupełniają rysunki postaci (wiedźm i czarownic) bliższe opowieściom brytyjskim i irlandzkim, zaś w samej muzyce odnaleźć można cały wachlarz obowiązujących w tym czasie w Europie form i technik.
Purcell dba bowiem o muzyczną różnorodność, doskonale integrując wzory francuskie i włoskie z angielskim folklorem.
 
KIEROWNICTWO MUZYCZNE KRZYSZTOF GARSTKA
REŻYSERIA NATALIA KOZŁOWSKA
SCENOGRAFIA MARLENA SKONECZKO
CHOREOGRAFIA EDGAR LEWANDOWSKI
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO LILIANNA KRYCH
REŻYSERIA ŚWIATEŁ NATALIA KOZŁOWSKA
ASYSTENT REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK
INSPICJENT TATIANA HEMPEL-GIERLACH
 
WYKONAWCY
KIEROWNICTWO MUZYCZNE KRZYSZTOF GARSTKA
REŻYSERIA NATALIA KOZŁOWSKA
SCENOGRAFIA MARLENA SKONECZKO
CHOREOGRAFIA EDGAR LEWANDOWSKI
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO LILIANNA KRYCH
ASYSTENT REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK
INSPICJENT TATIANA HEMPEL-GIERLACH
 
WYKONAWCY
OBSADA PROLOGU
FEBUS MICHAŁ JANICKI
PIERWSZA NEREIDA MAŁGORZATA GRZEGORZEWICZ-RODEK
DRUGA NEREIDA IWONA LUBOWICZ
WENUS OLGA PASIECZNIK / ANETA ŁUKASZEWICZ
WIOSNA MARTA BOBERSKA
PIERWSZA PASTERKA AGNIESZKA KOZŁOWSKA
DRUGA PASTERKA JOANNA TALARKIEWICZ
ON KRZYSZTOF ŁAZICKI / ANTONI OLSZEWSKI
ONA MARTA SCHNURA

OBSADA OPERY
BELINDA  MARTA BOBERSKA
DYDONA  OLGA PASIECZNIK / ANETA ŁUKASZEWICZ
DRUGA DAMA  AGNIESZKA KOZŁOWSKA
ENEASZ  MICHAŁ JANICKI
CZAROWNICA  DOROTA LACHOWICZ / MAŁGORZATA BARTKOWSKA
PIERWSZA WIEDŹMA  MAŁGORZATA GRZEGORZEWICZ-RODEK
DRUGA WIEDŹMA / DUCH  IWONA LUBOWICZ
MARYNARZ  JAKUB A. GRABOWSKI
TANCERZE ZESPOŁU VARSAVIA GALANTE
EDGAR LEWANDOWSKI
ALEKSANDRA ANDRUSZKIEWICZ
ZUZANNA GRZEGOROWSKA
ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
CAPELLA REGIA POLONA
DYRYGENT, KLAWESYN KRZYSZTOF GARSTKA


 
Szczegóły na www.operakrolewska.pl
Bilety na www.ewejsciowki.pl

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic