KOMEDA – muzyka filmowa i jazz!

RMF Classic prezentuje niezwykły album: KOMEDA – muzyka filmowa i jazz! Dwie płyty pełne słynnych motywów muzycznych z filmów: "Dziecko Rosmary", "Matnia", "Nóż w wodzie", "Niewinni czarodzieje". W projekcie udział wzięli Sinfonia Varsovia, Trio Andrzeja Jagodzińskiego oraz Maria Sadowska. RMF Classic – muzyka z klasą!

KOMEDA – muzyka filmowa i jazz! – w dobrych sklepach muzycznych!

http://www.youtube.com/watch?v=TCsCNffyzog&feature=youtu.be

Krzysztof Komeda (1931 – 1969)  uważany jest za jednego z najwybitniejszych polskich twórców muzycznych i prekursora jazzu nowoczesnego w Polsce. Komeda już w wieku siedemnastu lat, w roku 1948, założył swój pierwszy szkolny zespół grający jazz w stylu swing. Jednak fascynacja jazzem tradycyjnym trwała bardzo krótko.

W czasie studiów medycznych próbowano relegować Komedę z uczelni za granie jazzu, czyli jak to wtedy określano, „imperialistycznej” muzyki. Udało mu się jednak skończyć medycynę i  zostać lekarzem. Przez pewien czas równolegle  uprawiał dwa zawody - muzyka jazzowego i lekarza laryngologa.

Warto tutaj wspomnieć, iż Komeda bardzo późno uwierzył w to, że jest kompozytorem. Posiadał cechę charakterystyczną dla wielkich artystów, a mianowicie wyjątkową skromność.
Irena Orłowska, siostra Komedy, w dzieciństwie często zwracała uwagę na piękno jego kompozycji. Słysząc dobiegające z jego pokoju dźwięki nieznanej muzyki, mówiła z zachwytem -  Krzysiu jakie to ładne, na co on odpowiadał - to nic takiego, tak sobie tylko  brzdąkam….  

W 1956 roku, na festiwalu w Sopocie, Sekstet Komedy po raz pierwszy w Polsce zagrał jazz nowoczesny. Odniósł  olbrzymi sukces. Duża ilość koncertów spowodowała, że Komeda nie był już w stanie jednocześnie uprawiać dwóch zawodów. Mimo, że był lekarzem z dużymi  perspektywami na karierę naukową, to jak sam powiedział w jednym  z wywiadów, miłość do muzyki była pierwsza i okazała się silniejsza.

Najważniejszym momentem w karierze muzycznej Komedy, było spotkanie z ówczesnym studentem Łódzkiej Szkoły Filmowej Romanem Polańskim, który zaproponował Krzysztofowi  napisanie muzyki do swojej studenckiej etiudy filmowej pt. „Dwaj ludzie z szafą”. Dalsza współpraca zaowocowała muzyką m.in. do filmów  „Nóż w wodzie”, „Matnia”, „Nieustraszeni zabójcy wampirów”. Ostatnim filmem Polańskiego, do którego Komeda napisał muzykę był film „Rosemary’s Baby”, w którym  niezapomnianą kołysankę zaśpiewała Mia Farrow.

Polański napisał o Komedzie Nadał wartość moim filmom. Byłyby nieważne bez jego muzyki. On był wielki.  Oprócz Polańskiego Komeda współpracował z wieloma innymi reżyserami. Skomponował muzykę do 65 filmów oraz dziesiątki samodzielnych utworów, w tym słynny tryptyk „Astigmatic”, „Svantetic” i „Kattorna. Był także autorem muzyki do dwóch przedstawień teatralnych „Śniadanie u Tiffaniego” i „Niebezpieczny wiek”. Komeda jest współautorem musicalu „Wygnanie z raju” oraz trzech przedstawień z cyklu jazz i poezja.

W roku 1999 angielski periodyk Jazzwise, na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród krytyków muzycznych, uznał płytę Komedy „Astigmatic” za najlepszą w historii europejskiego jazzu i jedną z najwybitniejszych płyt w historii światowego jazzu.

Krzysztof Komeda zmarł na początku drogi do wielkiej światowej kariery, w wieku zaledwie 38 lat,  w wyniku powikłań po nieszczęśliwym wypadku jakiemu uległ  w Hollywood. 

Komeda już za życia stał się legendą. Dave Brubeck wspominał  –  Jednego z największych muzyków jakich kiedykolwiek poznałem, spotkałem w Polsce. Był nim Krzysztof Komeda. Joachim Ernst Berendt uznał, iż Komeda był największym kompozytorem filmowym XX wieku. Z kolei Don Cherry, który współpracował z Komedą napisał – Praca z Komedą wywarła na mnie trwały wpływ. Pracował z miłością i smakiem. Jego muzyka jest ponadczasowa. Dziś brzmi ona równie świeżo jak wtedy i zawsze będzie świeża....

Powstało wiele analiz muzykologicznych starających się wyjaśnić na czym polega  magia muzyki Krzysztofa Komedy. Być może jej siła tkwi, podobnie jak u Chopina, w sięganiu do idiomu prastarej muzyki słowiańskiej, do tej unikalnej melodyki, która w połączniu z geniuszem kompozytora sprawia, że tematy te są bardzo uniwersalne i nie starzeją się?
Zaskakująca jest pojemność stylistyczna kompozycji Komedy. Można grać te same utwory jako czysty jazz, a można też odejść w zupełnie różne kierunki muzyczne, ciągle zachowując ducha twórczości Komedy.

Już za życia Krzysztofa Komedy muzycy sięgali do jego twórczości. Jednym z pierwszych był Hank Jones,  który już w roku 1966 na płycie „Happenings”, zaprezentował temat Komedy z filmu Romana Polańskiego „Matnia”  (org. „Cul – De – Sac”) w aranżacji Olivera Nelsona.

Na  przygotowanych przez Sony Music płytach, tematu z filmu „Matnia” możemy posłuchać w aranżacji Andrzeja Jagodzińskiego.  Znajdziemy tu również słynną kompozycję Krzysztofa Komedy „Crazy Girl”.  Chyba  niewiele  osób wie, że w oryginale utwór ten powstał jako tło muzyczne do wiersza Jerzego S. Sito pt. „Piosenka dzieweczki szalonej”. Premiera „Dzieweczki szalonej” miała miejsce na festiwalu Jazz Jamboree w 1960 r. w projekcie z cyklu jazz i poezja. Dopiero w późniejszym czasie Komeda zamienił tytuł  na „Crazy Girl” i wykorzystał w filmie Romana Polańskiego „Nóź w wodzie”.

W prezentowanym wydawnictwie, na płycie, na której znajdują się utwory w aranżacji Andrzeja Jagodzińskiego możemy posłuchać głównego tematu z filmu „Do widzenia do jutra”, którego swoistym uzupełnieniem jest piosenka „Nie jest źle” w wykonaniu Marysi Sadowskiej.  Czemu uzupełnieniem?  W filmie „Do widzenia do jutra” w dancingowej scenie muzyka grana przez orkiestrę jest niezauważalnym tłem i ledwo przebija się przez rozmowy bohaterów filmu - Grażyny Muszyńskiej, Romana Polańskiego, Zbigniewa Cybulskiego i Jacka Fedorowicza. Komeda jednak dostrzegł, że skomponował świetny temat, który zatytułował  „Moja ballada” i w późniejszym czasie często go wykonywał. Po raz pierwszy dla szerszej publiczności zaprezentował ten utwór w 1960 r. na Jazz Jamboree. Zaś w następnym roku, kiedy rozpoczął współpracę z Ulą Dudziak, Agnieszka Osiecka dopisała słowa do tej ballady.

Komeda napisał zaledwie kilka piosenek. Czasami poeci, wzorem Agnieszki Osieckiej, dopisują teksty do instrumentalnych utworów Komedy i powstają kolejne „nowe” piosenki, np. „Każdy szafę ma” z tekstem Wojciecha Młynarskiego w oparciu o główny temat z filmu „Dwaj ludzie z szafą”.

Można śmiało zaryzykować twierdzenie, iż muzyka Krzysztofa Komedy, stanowi obszar do dalszych twórczych jej opracowań, zarówno w zakresie utworów instrumentalnych jak i wokalnych. Na pewno jest tu jeszcze ogromne pole do zagospodarowania.

Przykładem twórczego opracowania utworów filmowych  i teatralnych Krzysztofa Komedy jest prezentowane dwupłytowe wydawnictwo Sony Music. Każda z przedstawianych tu kompozycji może skłonić słuchacza do refleksji i próby poszukania odpowiedzi na pytanie - w czym tkwi tajemnica twórczości Krzysztofa Komedy?
Krzysztof Balkiewicz

1CD
Muzyka filmowa

1.    Matnia  / MATNIA
2.    Kołysanka/Sleep Safe and Warm / DZIECKO ROSEMARY
3.    Do widzenia, do jutra / DO WIDZENIA, DO JUTRA...
4.    Każdy szafę ma / DWAJ LUDZIE Z SZAFĄ
5.    Nim wstanie dzień / PRAWO I PIĘŚĆ
6.    Bossa nova / LUDZIE SPOTYKAJĄ SIĘ I MIŁA MUZYKA RODZI SIĘ W SERCACH
7.    Ballad for Bernt  / NÓŻ W WODZIE
8.    Ballada / LUDZIE SPOTYKAJĄ SIĘ I MIŁA MUZYKA RODZI SIĘ W SERCACH
9.    Ja nie chcę spać / ŚNIADANIE U TIFFANY’EGO
10.    Niewinni czarodzieje / NIEWINNI CZARODZIEJE
11.    Z lat zielonych walc szalony Crazy Girl / NÓŻ W WODZIE

2CD
JAZZ

1.    Intro
2.    Crazy Girl
3.    Śniadanie u Tiffaniego
4.    Cherry
5.    Ja nie chcę spać
6.    Zapamięta
7.    Kattorna
8.    Roman II
9.    Coda
 

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic