pokazy prac reżyserskich (spektakle, sceny, etiudy)
14 listopada 2013 (czwartek):
18:00 – Teatr Śląski im. St. Wyspiańskiego, Katowice: Robert Alley Ostatnie tango w Paryżu (95 min.) PWST, Scena im. St. Wyspiańskiego, ul. Straszewskiego 22
Reżyseria: Jacek Bała, absolwent (2013) Wydziału Reżyserii Dramatu, PWST Kraków
Scenografia: Karolina Mazur
Muzyka: Sambor Dudziński
Obsada: Paul – Grzegorz Przybył, Jeanne – Natalia Jesionowska, Mere – Maria Stokowska, Tom – Michał Rolnicki
Głównym tematem naszego spektaklu paradoksalnie nie jest seksualność czy też erotyczność (…), lecz żałoba i jej mechanizmy, sposoby radzenia sobie z „napięciem” również na tle seksualnym, powstała na tym tle agresja. (…) Istotnym elementem naszego przedstawienia jest jego „katolickość”, silne zakotwiczenie w kulturze chrześcijańskiej, która proponuje nam określone wzorce i zachowania dotyczące życia, śmierci, seksu, itd. Interesowało nas ukazanie kryzysu tegoż świata, którego normy w pewnym sensie wyczerpały czy też przewartościowały się, nie dając już „prostych” odpowiedzi na egzystencjalne pytania. (…) Interesuje nas również to, co się stało z seksualnością po rewolucji obyczajowej, dokąd zmierza tzw. „seksualność wiecznych początków” i szeroko pojęty kryzys rodziny, na podłożu którego Europa zalicza się do kręgu społeczeństw wymierających”.
(twórcy spektaklu)
20:00 – Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza, Warszawa: Mała Syrenka – Wesele,
na motywach baśni J. Ch. Andersena (30 min.)
PWST, foyer, ul. Straszewskiego 22
Reżyseria: Agata Dyczko, IV r. Wydziału Reżyserii, AT Warszawa
Scenografia: Julita Goździk
Muzyka: Sławomir Szondelmajer, Antoni Domański
Kostiumy / montaż: Tomasz Walesiak
Obsada: Afrodyta Weselak, Sławomir Szondelmajer, Antoni Domański, Aleksandra Zgłobica
Projekt zrealizowany w ramach seminarium reżyserskiego pod kierunkiem prof. Marcina Jarnuszkiewicza. Temat – baśnie J.Ch. Andersena. Uczestnikami są studenci i absolwenci różnych uczelni artystycznych: ASP Warszawa, PWSFTviT Łódź, AT Warszawa, Szkoła Baletowa w Warszawie.
„Baśń o Małej Syrence” J. Ch. Andersena odczytaliśmy jako historię współczesnej dziewczyny i opowiedzieliśmy ją z perspektywy jej wesela. Dlatego widownia – nasi goście weselni – zostają zaproszeni do sali udekorowanej balonami, z orkiestrą i stołem zastawionym wódką i śledziami. Wita ich prawdziwa panna młoda, ściska, proponuje szampana. Za chwilę przyjdzie jej wybranek i wzniesiemy toast za młodą parę.
Zanim to się stanie, panna młoda opowie nam o tym, jak się poznali i pokochali. Opowie o tym, jak uratowała mu życie i o ich pierwszym pocałunku. Opowie o podwodnym królestwie, rybim ogonie i morskiej pianie. Opowie o Małej Syrence. Sto lat młodej parze!
(twórcy spektaklu)
Interesujący spektakl na pograniczu teatru improwizowanego i baśni.
(z rekomendacji prof. Macieja Wojtyszki)
15 listopada 2013 (piątek)
16:00 – PWST Kraków, Fiodor Dostojewski Bracia Karamazow (75 min.)
PWST, Scena Eksperymentalna, ul. Warszawska 5
Reżyseria: Tomasz Cymerman, IV r. Wydziału Reżyserii Dramatu, PWST Kraków
Opieka pedagogiczna: prof. Jacek Orłowski
Scenografia: Dominika Skaza
Muzyka: Ayane Yamanaka
Kostiumy: Hanka Podraza
Obsada: Anna Paruszyńska, Helena Wyszogorodzka, Jan Jurkowski, Maciej Charyton, Piotr Franasowicz, Mikołaj Jodliński
Materiał przedstawia dwa pierwsze tomy powieści. Ogniskuje się wokół szóstki bohaterów: czterech braci Karamazow – Dymitra, Iwana, Aloszy i Smierdiakowa oraz dwóch kobiet – Katii i Gruszy.
(twórcy spektaklu)
Przedstawienie jest ciekawą próbą poszukiwania nowego języka teatralnej ekspresji, dzięki któremu można spojrzeć na główny temat „Braci Karamazow”z innej perspektywy. Praca studenta jest świadectwem kluczowego etapu w twórczym rozwoju młodego reżysera. (...) szczególnie ważna wydaje mi się możliwość konfrontacji własnych idei i pomysłów twórczych z opinią zarówno publiczności, jak i gości zaproszonych do udziału w Forum Młodej Reżyserii.
(z rekomendacji prof. Jacka Orłowskiego)
15 listopada 2013 (piątek)
18:30 – PWST Kraków, Filia we Wrocławiu, Wydział Lalkarski, CUKIER (60 min.)
Teatr PWST, Scena 210, ul. Straszewskiego 22
Scenariusz i reżyseria: Joanna Gerigk, V r. Wydziału Lalkarskiego, specjalność reżyseria teatru lalek, PWST Kraków, Filia we Wrocławiu
Opieka pedagogiczna: prof. Aleksander Maksymiuk, prof. Zbigniew Karnecki
Scenografia: Magdalena Nowak
Muzyka: Mikołaj Laskowski
Obsada: Alan Bochnak, Mateusz Brodowski, Jarosław Paczyński, Mateusz Zagórski
Cukier to spektakl warsztatowy sfinansowany przez Urząd Miasta Wrocławia w ramach Programu Integracji Szkół Artystycznych. Scenariusz spektaklu inspirowany jest opowiadaniem Borisa Viana. W zabawny i ciekawy sposób pokazuje męską przyjaźń oraz zmagania głównego bohatera z pytaniem „co zrobić z życiem, które jest pełne goryczy?” Podróż, w jaką wspólnie wyruszają, gwarantuje im przygody, sprzyja zawieraniu interesujących znajomości, ale przede wszystkim pozwala dojść do pewnych trudnych wniosków, osiągnąć dojrzałość. Spektakl łączy różne rozwiązania formalne z grą aktorską oraz gwarantuje dawkę absurdalnego humoru.
(twórcy spektaklu)
Spektakl jest przykładem doskonałego połączenia gry aktorskiej w planie żywym z lalkami, a inscenizacja dowodzi o wyjątkowym wyczuciu formy i wielkiej świadomości reżyserskiej.
(z rekomendacji prof. Krzysztofa Grębskiego)
15 listopada 2013 (piątek)
20:00 – PWST Kraków, Filia we Wrocławiu, Wydział Lalkarski, Del Amor (55 min.)
PWST, Scena im. St. Wyspiańskiego, ul. Straszewskiego 22
Adaptacja na motywach powieści „O miłości i innych demonach” G.G. Marqueza w tłumaczeniu Carlosa Marrodana Casasa
Reżyseria: Martyna Majewska, V r. Wydziału Lalkarskiego, specjalność reżyseria teatru lalek, PWST Kraków, Filia we Wrocławiu
Opieka pedagogiczna: dr Krystian Kobyłka
Scenografia: Anna Haudek
Muzyka: Jacek Sotomski
Obsada: Justyna Kokot, Karolina Gorzkowska, Dagmara Włoszek, Zbigniew Koźmiński, Jakub Kowalczyk, muzycy (skrzypce, gitara)
Del Amor to spektakl warsztatowy – efekt rocznej współpracy studentów i absolwentów wrocławskich uczelni artystycznych: Akademii Muzycznej, Akademii Sztuk Pięknych i Wydziału Lalkarskiego PWST. (..) To opowieść o sile pożądania, zepsuciu i zarazie. O miłości i pozostałych demonach. Przedstawienie wywołało duże kontrowersje i ożywioną dyskusję na temat sposobu wykorzystania tzw. „środków teatru lalek” oraz granic wyznaczonych przez uznane konwencje teatralne.
(twórcy spektaklu)
Spektakl Del Amor otrzymał ocenę bardzo dobrą. Komisja egzaminacyjna bardzo żywiołowo zareagowała na łamanie konwencji teatru lalek i balansowania na granicy ustalonych schematów. Dużym walorem spektaklu jest syntetyczna scenografia i intrygujące kostiumy. Niewątpliwie Del Amor może stanowić bardzo ciekawy element uzupełniając wszystkie czy wiele oblicz młodej współczesnej reżyserii teatralnej.
(z rekomendacji dr Krystiana Kobyłki)
16 listopada 2013 (sobota)
11:00 – Panel dyskusyjny
PWST, sala 230, ul. Straszewskiego 22
17:00 – PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie: „Przekleństwa niewinności”, reż. Łukasz Zaleski (100 min.)
Pokaz towarzyszący – projekcja
PWST, ul. Straszewskiego 22
16 listopada 2013 (sobota)
19:30 – Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza, Warszawa: Eurypides Bachantki, (tłum. Zygmunt Węclewski) (45 min.)
PWST, Scena im. St. Wyspiańskiego, ul. Straszewskiego 22
Reżyseria: Kamila Michalak, V r. Wydział Reżyserii Dramatu, AT Warszawa
Opieka pedagogiczna: prof. Jarosław Kilian
Scenografia: Małgorzata Dąbrowska
Muzyka: Egon Wellesz
Przetworzenie dźwięku: Łukasz Borowiecki
Obsada: Oskar Hamerski, Kamil Przystał, Kacper Matula, Bartosz Miłosz Martyna, Jacek Różański, Zdzisław Wardejn, Kamil Dominiak, śpiewaczka: Aleksandra Klimczak
Spektakl egzaminacyjny na temat „Cud w teatrze, tekst i opracowanie – wybór własny. Integralną częścią scenariusza / spektaklu są fragmenty opery „Die Bakchantinnen” Egona Wellesza (libretto na podstawie „Bachantek” Eurypidesa).
(twórcy spektaklu)
Ciekawe połączenie kilku form teatralnych.
(z rekomendacji prof. Macieja Wojtyszki)
17 listopada 2013 (niedziela)
17:00 – Tarnowski Teatr im. Ludwika Solskiego, Marius von Mayenburg BRZYDAL (tłum. Michał Ratyński) (90 min.)
PWST, Scena 210, ul. Straszewskiego 22
Reżyseria: Łukasz Fijał, IV r. Wydziału Reżyserii Dramatu, PWST Kraków
Opieka scenograficzna: Ewelina Pietrowiak
Muzyka: Piotr Południak, Jakub Dworak
inspicjent/sufler: Katarzyna Jędrzejczyk
Obsada: Ireneusz Pastuszak, Tomasz Piasecki, Ewa Sąsiadek, Aleksander Fiałek, muzyk: Jakub Dworak / Piotr Południak
W sztuce Mariusa von Mayenburga, jednego z najważniejszych dramatopisarzy niemieckojęzycznych, spotykamy Lettego – tytułowego Brzydala. Czy Lette jest brzydki? A może ktoś mu to wmawia? Jego żona, szef, asystent, chirurg, bogata starsza dama, którą spotyka po drodze? Jak zmieni się bohater, któremu w szczytowym punkcie kariery kilkoro życzliwych powiedziało, że nie pasuje do ogólnie przyjętego wzorca człowieka fizycznie idealnego? Czego pragnie Lette, czego brakuje mu w życiu, że postanawia zmienić swoją twarz?
„Brzydal” jest historią pełną ironii, obnażającą cynizm relacji między ludźmi i manipulacji medialnej. W interpretacji Łukasza Fijała Lette staje się ofiarą opinii społecznej, ale też własnej psychologicznej autosugestii. Brzydal to człowiek utkany z opinii świata zewnętrznego, stworzony na wzór reklam, zdjęć i idealnych wizerunków, którymi jest otoczony. Mayenburg prowadzi opowieść w charakterystyczny dla siebie sposób - jego język jest groteskowy, momentami brutalny i nieprzyzwoicie śmieszny.
(materiały własne teatru)
17 listopada 2013 (niedziela)
19:00 – Ośrodek Praktyk Teatralnych Gardzienice – Supermarket i Narodowe Voodoo, na podstawie książki Andrzeja Stasiuka pt. Dziennik pisany później (30 min.)
PWST, Scena im. St. Wyspiańskiego, ul. Straszewskiego 22
Reżyseria: Jacek Timingeriu, IV r. Wydziału Lalkarskiego, specjalność reżyseria teatru lalek, PWST Kraków, Filia we Wrocławiu
Opieka artystyczna: Włodzimierz Staniewski
Scenografia: Jacek Timingeriu
Opieka scenograficzna: prof. Michał Jędrzejewski
Światło: Paweł Kieszko
Muzyka: zespół
Choreografia: zespół, Julia Bui-Ngoc, Katarzyna Stefanowicz
Obsada: Marisuz Gołaj (Prolog) oraz absolwenci X Akademii Praktyk Teatralnych „Gardzienice”: Daniel Adamczyk, Joanna Belzyt, Wiola Farkowska, Ania Getka, Ania Sadowska, Janek Żórawski;
Muzycy: Jaonna Kaczmarek/Mercedes Borguńska (skrzypce), Kamil Herbik (akordeon), Mateusz Jakubczyk (perkusja)
Spektakl dyplomowy X Akademii Praktyk Teatralnych „Gardzienice”. To żywiołowa, teatralno-muzyczna interpretacja fragmentów książki Andrzeja Stasiuka Dziennik pisany później. Śpiewany, recytowany i rapowany tekst staje się trampoliną do tworzenia wieloznacznej teatralnej mozaiki. Jest to (auto)ironiczna próba opisu rzeczywistości postkomunistycznej Polski, w której narodowe mity mieszają się z konsumpcyjnym stylem życia.
(twórcy spektaklu)
Podobnie jak tekst Stasiuka, spektakl jest rodzajem podróży poprzez miejsca i sytuacje charakterystyczne dla kulturowego krajobrazu współczesnej Polski: od pielgrzymki do sanktuarium maryjnego w Licheniu, poprzez marsze pogrzebowe, wiece, kolejkę na dworcu po promocję w galerii handlowej czy nocną balangę na dyskotece i niedzielną mszę. Przez teledyskowe sceny, bazujące na rytmach oberka, hip-hop i techno, recytowane żarliwie teksty, przedziera się głos pokolenia tych, którzy jako ostatni doświadczyli rzeczywistości komunizmu i jako pierwsi borykali się z drapieżnym kapitalizmem, erą konsumpcji i globalizacji.
(materiały OPT Gardzienice)
Pan Jacek Timingeriu jest jedną z barwniejszych osobowości kierunku reżyserii. Jego rozległe zainteresowanie i angażowanie się w liczne projekty teatralne świadczą o niezwykłej aktywności artystycznej.
(z rekomendacji prof. Anety Głuch-Klucznik)