– „Nie mogę uwierzyć, że to się dzieje. Dla mnie to ogromne wyróżnienie. Przez długi czas pracowałam i teraz ta nagroda jest potwierdzeniem, że moja droga jest dobra, że idę w dobrą stronę” – mówiła Mariana Poltorak, która już od 9 lat przebywa w Polsce, a pracuje w tej chwili nad doktoratem na temat pieśni solowych kompozytorów lwowskich XX wieku. – „Najtrudniejszy był dla mnie II etap, gdy Jury wybierało z sześciu utworów te, które musieliśmy zaśpiewać. Też trochę obawiałam się Wagnera w finale, bo nie byłam pewna, czy uda mi się przebić głosem przez orkiestrę. Ale zdecydowałam się na ten ryzykowny krok, bo chciałam pokazać mój głos z rożnych stron” – dodała. Mariana Poltorak trzy razy aplikowała do Konkursu im. Ady Sari i dopiero w tym roku, za trzecim razem, udało jej się dojechać do Nowego Sącza i przystąpić do Konkursu. Jest uczestniczką Programu Kształcenia Młodych Talentów „Akademia Operowa” przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, gdzie kształci się pod kierunkiem Olgi Pasiecznik, Izabeli Kłosińskiej, Michała Biela i Sophii Muñoz.
II nagrodą, ex aequo, po 13 tys. zł zostały uhonorowane dwie sopranistki: Jessica Seo Jin LEE z Korei Południowej oraz Etīna Emīlija SAULĪTE z Łotwy. III nagrodę i 9 tys. zł zdobył Artur GARBAS, polski baryton.
– „To jest dla mnie bardzo ważna nagroda. Dawniej byłem bas-barytonem, teraz zmieniłem głos na baryton, podwyższyłem, opracowałem nowy repertuar i ta nagroda pokazuje, że dobrze zrobiłem, że czas mojej pracy nie został zmarnowany. To jest docenienie mojej pracy. Jestem bardzo za to wdzięczny” – mówił Artur Garbas. Jaki jest według niego sposób na sukces? – „Trzeba się przygotować, zawierzyć sobie, wyjść na scenę i zaśpiewać jak najlepiej można” – dodawał z uśmiechem zwracając uwagę, że przyszły sezon będzie dla niego bardzo pracowity, bo szykuje mu się wiele trudnego śpiewania w Deutsche Oper w Berlinie, gdzie od roku jest członkiem tego zespołu.
Ponadto Jury przyznało dwa wyróżnienia, po 3 tys. zł. Otrzymały je dwie sopranistki: Mariya MEDETOVA z Kazachstanu i Viktoriia SHAMANSKA z Ukrainy. Nagroda w wysokości 2 tys. zł za najlepsze wykonanie utworu współczesnego przypadła Darii KOROLOVEJ z Ukrainy za wykonanie arii Walerii „I never thought a boy who would love me” z opery „Mayo” Toma Cipullo. Ta sama artystka otrzymała Nagrodę im. Ady Sari w wysokości 3 tys. zł dla najbardziej obiecującego sopranu, której fundatorem jest Jacek Lelek, Burmistrz Miasta Starego Sącza.
Natomiast Nagrodą im. Heleny Łazarskiej w wysokości 5 tys. zł za najlepsze wykonanie utworu Wolfganga Amadeusza Mozarta została uhonorowana Jessica Seo Jin LEE za „Temerari / Come scoglio”, recytatywu i arii Fiordiligi z I aktu opery „Così fan tutte” W.A. Mozarta. Fundatorem Nagrody jest Antoni Malczak, inicjator i Dyrektor Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w latach 1985-2019.
– „Chciałabym podziękować wszystkim uczestnikom naszego Konkursu i podkreślić, że dla mnie wszyscy jesteście zwycięzcami” – mówiła Małgorzata Walewska, przewodnicząca Jury, Dyrektor Artystyczna XXI Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari.
Przesłuchania finałowe odbyły się z udziałem publiczności, która oklaskiwała artystów. Koncertowi towarzyszyły wielkie emocje, bo poziom Konkursu był wysoki. Była to – jak mówiła dziennikarzom Małgorzata Walewska – wojna nerwów. Na widowni aż czuło się wielkie napięcie, może właśnie dlatego publiczność dopingowała bardzo hojnie młodych artystów.
Przypomnijmy, że wystąpiło ośmioro finalistów: Artur GARBAS, Daria KOROLOVA, Jessica Seo Jin LEE, Mariya MEDETOVA, Mariana POLTORAK, Szymon RACZKOWSKI, Etīna Emīlija SAULĪTE, Viktoriia SHAMANSKA. Śpiewacy wykonywali po dwie arie, wybrane przez siebie z obowiązkowej listy utworów. Artystom towarzyszyła Orkiestra Opery Krakowskiej pod batutą Marty Kluczyńskiej.
Finał, jak i ogłoszenie wyników, był transmitowany zarówno na stronie adasari.pl jak i po raz pierwszy na międzynarodowej platformie operavision.eu, oferującej darmowe transmisje i retransmisje najsłynniejszych oper. Transmisję obejrzało ponad dwa tysiące osób z całego świata.
Artystów oceniało międzynarodowe Jury, w którym poza Małgorzatą Walewską przewodniczącą, mezzosopranistką, pedagogiem śpiewu, zasiadali: Michael Barobeck – muzykolog, dramaturg, dyrektor ds. castingu Opery w Grazu; Viviana Barrios – kierownik ds. castingu i relacji z młodymi artystami Deutsche Oper w Berlinie; Andrzej Dobber – śpiewak (baryton), pedagog śpiewu, Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Konkursu Wokalistyki Operowej im. Adama Didura; Marcin Habela – śpiewak (baryton), profesor śpiewu na Genewskim Uniwersytecie Muzycznym oraz Uniwersytecie w Lugano, doradca artystyczny Akademii Muzycznej im. Tibora Vargi w Sion w Szwajcarii i Akademii Muzycznej szkoły Anargyriosa i Korgialeniosa na Spetses w Grecji; Eeva-Maria Kopp – producent na Festiwalu w Bregencji, śpiewaczka (sopran), pedagog śpiewu; Sebastian Ukena – reżyser operowy, dyrektor studia operowego Komische Oper w Berlinie; Claudia Visca – profesor na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu, śpiewaczka (sopran) oraz Paweł Żółciński – sekretarz Jury.
Finaliści zostali obdarowani ogromną ilością nagród nie tylko regulaminowych, ale także nagród specjalnych.
XXI Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari zakończył się w sobotę, 24 maja, Koncertem Laureatów. Był to ostatni akord trwającego przez tydzień w Nowym Sączu wielkiego święta śpiewu. W sali widowiskowej Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ, organizatora Konkursu, zebrali się melomani, by oklaskiwać młodych artystów, którzy za chwilę staną na największych scenach i estradach świata. Koncert, podobnie jak wszystkie etapy Konkursu był transmitowany przez Internet i jest tam dostępny nadal, przez kolejnych trzydzieści dni.
Tradycyjnie, koncert otworzyło nagranie patronki Konkursu, rozpoczynając w ten sposób uroczystą ceremonię. Na początku minister Tadeusz Deszkiewicz, doradca prezydenta RP, w imieniu Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej wręczył trzy wysokie odznaczenia państwowe organizatorom Konkursu. Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski zostali odznaczeni: Małgorzata Walewska, Dyrektor Artystyczna Konkursu, „za wybitne zasługi dla kultury polskiej, za osiągnięcia w działalności artystycznej” oraz Antoni Malczak, współtwórca Konkursu, obok prof. Heleny Łazarskiej, dyrektor MCK SOKÓŁ w latach 1985-2019 „za wybitne zasługi w działalności na rzecz rozwoju kultury i sztuki”. Złotym Krzyżem Zasługi „za zasługi w działalności na rzecz rozwoju kultury i sztuki” została natomiast odznaczona Liliana Olech, wieloletnia Kierownik Biura Organizacyjnego Konkursu, zastępca dyrektora MCK SOKÓŁ ds. sztuki profesjonalnej.
– „Na moich oczach wyrósł Konkurs im. Ady Sari o międzynarodowej renomie, który można porównywać z konkursem Belvedere czy Królowej Elżbiety. To niezwykłe, że laureaci tego Konkursu śpiewają już w największych operach na całym świecie, a wśród Jury, co dwa lata zasiadają największe znakomitości świata operowego, muzycznego. To zasługa przez wiele lat pani prof. Heleny Łazarskiej, a teraz, od dekady, Małgorzaty Walewskiej. Dzięki temu, że jest ona tak rozpoznawalna, ceniona i lubiana na całym świecie jako wybitna śpiewaczka i pedagog, to nikt nie odmawia jej przyjazdu do Nowego Sącza” – mówił Tadeusz Deszkiewicz, który od 35 lat towarzyszy tej imprezie.
– „Jestem wzruszona i zaszczycona, tym bardziej, że tę nagrodę odbieram z rąk Tadeusza Deszkiewicza, który jest moim przyjacielem od wielu lat” – mówiła Małgorzata Walewska dziękując za odznaczenie. – „Tadeuszu, wiem, że jest to twoja zasługa. Gdyby nie twoje lobbowanie i to, że jesteś obecny na wszystkich ważnych artystycznych imprezach tego kraju, to nie bylibyśmy tak docenieni. Jeszcze raz bardzo serdecznie ci dziękuję” – podkreśliła.
Jak na Koncert Laureatów przystało, padło wiele słów podziękowań i gratulacji. Monika Gubała, dyrektor Departamentu Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego przeczytała list od marszałek Iwony Gibas, członkini zarządu województwa małopolskiego odpowiedzialnej za kulturę. A w nim sporo było dobrych słów pod adresem Konkursu, a także gratulacji dla laureatów.
Nie zabrakło też podziękowań kierowanych do patronów, sponsorów, fundatorów nagród, wykonawców, jurorów, pracowników SOKOŁA i wszystkich, którzy od lat wspierają ideę Konkursu im. Ady Sari. W imieniu organizatora Konkursu podziękowania te przekazał Andrzej Zarych, dyrektor MCK SOKÓŁ.
– „Nasz Konkurs docenia nie tylko patronkę, ale także prof. Helenę Łazarską, na których uwagach wychowałam się jako Dyrektor Artystyczna Konkursu. Może to niepoprawnie pokoleniowo, ale matką Ady Sari jest Helena Łazarska, a ojcem Antoni Malczak, wieloletni dyrektor MCK SOKÓŁ” – dodała Małgorzata Walewska, prosząc jednocześnie zarówno jurorów, jak i laureatów, by promowali na świecie, gdziekolwiek będą, Konkurs im. Ady Sari.
W części muzycznej młodym artystom towarzyszyła Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją Marty Kluczyńskiej. Na początku zabrzmiały „Tańce góralskie” z III aktu opery „Halka”, a potem scenę opanowały najpiękniejsze młode głosy. Dwie arie zaprezentowała Mariana Poltorak – sopran z Ukrainy o polskich korzeniach, laureatka I nagrody oraz nagrody za wybitne wykonanie utworu polskiego. Zaśpiewała: „Ha! Dzieciątko nam umiera” scenę i arię Halki z IV aktu opery „Halka” S. Moniuszki, a także arię Elżbiety „Dich teure Halle” z II aktu opery „Tannhäuser” R. Wagnera.
Pozostali laureaci wystąpili prezentując po jednym utworze. Jessica Seo Jin Lee, sopran z Korei Południowej, zdobywczyni II nagrody oraz Nagrody im. Heleny Łazarskiej za najlepsze wykonanie utworu W.A. Mozarta, zaprezentowała „Temerari / Come scoglio” rec. i arię Fiordiligi z I aktu opery „Così fan tutte” W.A. Mozarta; zaś druga zdobywczyni II nagrody Etīna Emīlija Saulīte, sopran z Łotwy, wykonała „Sì, mi chiamano Mimì” arię Mimì z I aktu opery „Cyganeria” G. Pucciniego. Laureat III miejsca, baryton z Polski, Artur Garbas zaśpiewał arię Enrica „Cruda funesta smania” z I aktu opery „Łucja z Lammermoor” G. Donizettiego.
Ponadto na Koncercie Laureatów wystąpiły jeszcze dwie wyróżnione w Konkursie artystki: Viktoriia Shamanska, sopran z Ukrainy, wykonała „Pieśń Roksany” z II aktu opery „Król Roger” K. Szymanowskiego, zaś Mariya Medetova, sopran z Kazachstanu, która oprócz wyróżnienia otrzymała jeszcze Nagrodę za Wybitne Wykonanie Pieśni (za wykonanie cyklu pieśni „Sieben frühe Lieder” Albana Berga) zaprezentowała „Quel guardo il cavaliere / So anch’io” Cavatinę Noriny z I aktu opery „Don Pasquale” G. Donizettiiego.
Podczas części oficjalnej Koncertu Laureatów z ekranu prof. Helena Łazarska powiedziała: „Kochaj muzykę w sobie a nie siebie w muzyce”. To słynne zdanie pani profesor staje się doskonałym mottem dla wszystkich nagrodzonych, którzy z zaszczytami, kontraktami i nadziejami ruszają z Konkursu im. Ady Sari w zawodowe, często międzynarodowe życie. Będziemy ich drogi śledzić z wielkim zainteresowaniem, będziemy trzymać za nich kciuki. Bo pamiętajmy, że Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, który odbywa się nieprzerwanie od 40 lat, zapoczątkował wiele karier, w tym takich artystów jak m.in. Piotr Beczała czy Andrzej Dobber.
Nagrody rozdane, tegoroczna edycja Konkursu przechodzi już do historii. Do zobaczenia i usłyszenia za dwa lata na XXII Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari!
Niech piękny śpiew będzie z wami!