"Przygody Pinokia" w Teatrze Wielkim w Łodzi

To kolejna już (po m.in. Małym kominiarczyku Brittena i Jasiu i Małgosi Humperincka) propozycja operowa dla dziecięcej publiczności. Dobrze wszystkim znana baśń Collodiego w muzyce Jonathana Dove’a znalazła wielobarwne odzwierciedlenie wokalne i instrumentalne jej fabuły, a charakterystyka poszczególnych postaci i sytuacji dramaturgicznych właśnie poprzez „trafiającą do ucha” muzykę zyskała i na klarowności, i na atrakcyjności. Nie brakuje w niej liryzmu i dowcipu, ilustracyjności i zaskakujących zmian nastroju i brzmienia w każdej kolejnej scenie opery.

"Przygody Pinokia" w Teatrze Wielkim w Łodzi
Ta dwuaktowa opera powstała na zamówienie Opera North wraz z Sadler's Wells Theatre, a jej pierwszy pokaz miał miejsce 21 grudnia 2007 roku w Grand Theatre w Leeds. Spektakl, wyreżyserowany przez Martina Duncana, pod kierownictwem muzycznym Davida Parry’ego, spotkał  się z entuzjastycznym przyjęciem młodej publiczności a dorośli odnaleźli w muzyce Dove’a wiele fraz  i wokalnych kreacji, satysfakcjonujących najwybredniejszych wielbicieli sztuki operowej. Łódzka premiera w Teatrze Wielkim (1 czerwca 2025) będzie nie tylko wspaniałym prezentem dla  młodszej widowni; będzie także – w co mocno wierzymy – satysfakcjonującą przygodą operową dla  dorosłej części publiczności, co potwierdzają dotychczasowe realizacje tego tytułu na światowych  scenach operowych. I mamy nadzieję, że potwierdzi to także nasza produkcja.

Od reżysera - Roberta Drobniucha: „Przygody Pinokia” Jonathana Dove'a jest doskonałą propozycją na duży repertuarowy zespół. Historia jest klasyczna, a sytuacje sceniczne pełne humoru i zwrotów akcji. Atutem inscenizacji „Przygody Pinokia” będzie dużo ciekawych miejsc akcji,   oryginalne kostiumy, dynamiczne chorografie, a przede wszystkim sugestywne aktorstwo. Spektakl familijny od 9 lat.

Kompozytor: Jonathan Dove

Autor libretta: Alasdair Middleton na podstawie powieści Carla Collodiego

Prapremiera — Leeds, Grand Theatre w Leeds, 21.12.2007

Prawykonanie polskie — Łódź, 1.06.2025

I premiera - 1.06.2025, godz. 12:00

II premiera – 1.06.2025, godz. 17:00

Następne spektakle: 4, 7, 11, 12 czerwca 2025

Realizatorzy:

Reżyseria: Robert Drobniuch
Kierownictwo muzyczne: Rafał Janiak
Scenografia i kostiumy: Aleksandra Starzyńska
Światła: Prot Jarnuszkiewicz
Projekcje multimedialne: Magdalena Łazarczyk, Łukasz Sosiński
Choreografia: HASHIMOTOWIKSA (Paulina Jaksim)
Przygotowanie chóru: Rafał Wiecha
Asystent reżysera: Adam Grabarczyk
Asystenci dyrygenta: Marcin Mirowski, Daniel Mieczkowski, Marta Kosielska
Inspicjentki: Karolina Filus, Eliza Wacławik

Obsada:

Pinokio: Bernadetta Grabias, Olga Maroszek, Zuzanna Nalewajek
Świerszcz: Maria Rozynek, Bohdana Habryielian
Gepetto: Przemysław Rezner, Arkadiusz Anyszka
Połykacz ognia/ Marionetkarz: Robert Ulatowski, Rafał Pikała
Małpi sędzia: Robert Ulatowski, Rafał Pikała
Dyrektor cyrku: Robert Ulatowski, Rafał Pikała
Rolnik: Robert Ulatowski, Rafał Pikała
Kot: Dawid Kwieciński, Krzysztof Marciniak
Knotek: Dawid Kwieciński, Krzysztof Marciniak
Błękitna wróżka: Patrycja Krzeszowska, Dorota Wójcik, Aleksandra Borkiewicz Cłapińska, Joanna Woś
Gołąb: Agnieszka Makówka, Olga Maroszek
Ślimak: Agnieszka Makówka, Olga Maroszek
Lis: Jakub Foltak, Daniel Oktawian Piotrowski
Woźnica: Jakub Foltak, Daniel Oktawian Piotrowski
Soliści z Chóru:
Naganiacz: Dawid Safin, Witold Tomczyk
Arlekin: Marcin Ciechowicz, Artur Mleko
Rozaura: Katarzyna Pawłowska, Joanna Śmiałkowska
Pantalone: Robert Iwankiewicz. Krzysztof Pilch
Sprzedawca węgla: Dawid Safin
Murarz: Wojciech Strzelecki
Mistrz bębnów: Valery Padukou
Echo: Dagmara Ćwik, Agata Rawska-Kmita, Wiktoria Boroś
3 Rolników: Karolina Jagoda, Ewelina Dachowska, Robert Iwankiewicz
Złowieszcza postać w tłumie: Artur Mleko, Marcin Ciechowicz
Postaci z tłumu przed teatrem: Karolina Jagoda, Dagmara Ćwik, Pepe Diaz- Cruz, Wojciech Glądys
Niezadowolona pani z widowni teatralnej: Wiktoria Boroś
Role nieśpiewane:
Marionetkowi policjanci: Kajetan Kułagowski, Adrian Kubiak
Króliki: Agata Rawska-Kmita, Joanna Żelazny, Wiktoria Boroś, Wojciech Glądys, Michał Włodarczyk, Pepe Diaz-Cruz Chór, Balet i Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi Dyrygent – Rafał Janiak

Kompozytor:
Jonathan Dove

Muzyka Jonathana Dove'a wypełniła operowe sceny na pięciu kontynentach, zachwycając publiczność w każdym wieku. Jego dzieła są jednymi z najczęściej wykonywanych dzieł żyjących kompozytorów operowych, a niewielu współczesnych twórców tak skutecznie i konsekwentnie eksplorowało potencjał opery do budzenia zachwytu i wzbogacania ludzkiego życia. Urodzony w 1959 roku jako syn architektów, Dove już we wczesnych latach zdobywał doświadczenie muzyczne, grając na fortepianie, organach i altówce. Później studiował kompozycję u Robina Hollowaya w Cambridge, a po ukończeniu studiów pracował jako akompaniator, korepetytor, animator i aranżer. Wczesne doświadczenia zawodowe dały mu dogłębne zrozumienie głosu ludzkiego i złożoności opery. Od tego czasu opera i głos ludzki stały się centralnymi elementami jego twórczości. Punktem zwrotnym w jego karierze była opera Flight, zamówiona przez Glyndebourne w 1998 roku. Od tego czasu Dove skomponował ponad trzydzieści dzieł operowych, w tym Przygody Pinokia (2007), Mansfield Park (2011) i Marx w Londynie (2018). Flight, najpopularniejsza współczesna opera komiczna, miała dotąd ponad trzydzieści inscenizacji w Europie, USA i Australii. Jego telewizyjna opera When She Died… (2002) dotarła do 2,5 miliona widzów na całym świecie. Dove doskonale rozumie indywidualne możliwości głosu ludzkiego, co znajduje odzwierciedlenie w jego bogatej twórczości chóralnej i pieśniarskiej. Jego naturalny optymizm sprawia, że jest często wybierany jako kompozytor na wielkie okazje. W 2010 roku jego A Song of Joys na chór i orkiestrę otworzyło finałowy koncert The Last Night of the Proms, a w 2016 roku podczas tego samego wydarzenia premierę miała rozszerzona wersja utworu Our Revels Now Are Ended. W 2018 roku, z okazji setnej rocznicy powstania Royal Air Force, na zamówienie Opata i Kapituły Opactwa Westminsterskiego skomponował They will Rise. Przez całą swoją karierę Dove angażował się w rozwój społeczności poprzez innowacyjne projekty muzyczne. Tobias and the Angel (1999) to 75-minutowa opera, w której biorą udział dzieci, chóry amatorskie oraz profesjonalni śpiewacy i muzycy, opowiadająca poruszającą historię z Księgi Tobiasza. Jego opera Life is a Dream (2012), napisana dla Birmingham Opera Company, została wykonana przez profesjonalnych artystów i chóry społecznościowe w opuszczonym magazynie w Birmingham. W 2015 roku odbyła się światowa premiera The Monster in the Maze, opery społecznościowej zamówionej wspólnie przez London Symphony Orchestra, Berliner Philharmoniker i Festival d'Aix-en-Provence. Pod batutą Sir Simona Rattle'a opera została wystawiona w trzech różnych językach i inscenizacjach. Od tego czasu dzieło było wykonywane na całym świecie i przetłumaczone m.in. na język tajwański, portugalski, szwedzki i kataloński, a w 2016 roku zdobyło nagrodę British Composer Award w kategorii „Amatorzy i młodzi wykonawcy”. Twórczość Dove'a obejmuje również muzykę orkiestrową. Jego utwór Gaia Theory (2014), zamówiony przez BBC Symphony Orchestra na The Proms, został zainspirowany przełomowymi pracami naukowca i ekologa Jamesa Lovelocka. Z kolei jego utwory dla dzieci i rodzin, takie jak Gaspard's Foxtrot (2019), powstały na podstawie książki Zeba Soanesa z ilustracjami Jamesa Mayhew. Dzieło to, współzamówione przez Philharmonia Orchestra, Three Choirs Festival Association, Docklands Sinfonia, Royal Liverpool Philharmonic i Royal Scottish National Orchestra, zostało zekranizowane i do 2022 roku obejrzało je już 104 000 dzieci. W 2022 roku premierę miała druga muzyczna opowieść, Gaspard's Christmas, zamówiona przez RSNO. Natomiast utwór In Exile (2021) na baryton solo, wiolonczelę solo i orkiestrę, przedstawia dzień z życia osoby wygnanej. Powstał dla Simona Keenlysid'a i Raphaela Wallfischa na zamówienie City of Birmingham Symphony Orchestra w ramach obchodów jej stulecia. Jonathan Dove otrzymał nagrodę Ivor Novello za muzykę klasyczną w 2008 roku, a w 2019 roku został odznaczony tytułem Komandora Orderu Imperium Brytyjskiego (CBE) za zasługi dla muzyki.

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic