26–28 września 2025
Teatr Wielki – Opera Narodowa (pl. Teatralny 1)
Namiot na pl. Teatralnym
Kościół Środowisk Twórczych (ul. Senatorska 18b)
Symfonika w porze lunchu
Nieczęsto można wybrać się na koncert symfoniczny we wczesnych godzinach – chyba że mowa o Szalonych Dniach Muzyki. W sobotę 27 września o 12:30 w Sali Moniuszki zabrzmi twórczość dwóch najbardziej znanych kompozytorek urodzonych w pierwszej połowie XIX wieku: Fanny Hensel i Clary Schumann. Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod batutą Ewy Strusińskiej wykona jedyny utwór czysto orkiestrowy z dorobku Hensel – Uwerturę C-dur. Usłyszymy również Koncert fortepianowy a-moll Clary Schumann – jedyne jej ukończone dzieło z orkiestrą. Program dopełni słynny Koncert skrzypcowy e-moll Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego – mężczyzny, który towarzyszył w artystycznej drodze swojej siostrze Fanny i przyjaciółce Clarze. Przy fortepianie Yuto Kiguchi, na skrzypcach Seina Matsuoka, grywający razem na co dzień jako Aka Duo.
Kolejnego dnia o tej samej porze – w niedzielę 28 września o 12:30 – Sala Moniuszki będzie rozbrzmiewać dźwiękami słynnych dzieł Mozarta. Pianistka Momo Kodama wraz z Sinfonią Varsovią prowadzoną przez Christiana Arminga wykona XXI Koncert fortepianowy C-dur, w którego wolnej części Olivier Messiaen dostrzegł jedną z najpiękniejszych melodii w historii muzyki. W środkowym, mollowym fragmencie części pojawia się także motyw „westchnieniowy”, który niedługo po stracie córki stał się dla Mozarta punktem wyjścia do skomponowania pełnego dramatyzmu dzieła– XL Symfonii g-moll, również obecnej w programie koncertu.
Od XVI do XVIII wieku
Niedziela 28 września to dzień muzyki dawnej, wypełniającej przestrzenie Sal Redutowych. O 11:45 wystąpi Arte dei Suonatori – polska orkiestra kameralna specjalizująca się w dawnych technikach wykonawczych kierowana przez Aureliusza Golińskiego – wraz z Katarzyna Drogosz przy fortepianie historycznym i Emmanuelem Balssą na violi da gamba. W programie dzieła, które w drugiej połowie XVII wieku rozbrzmiewały na pierwszych koncertach abonamentowych w Londynie, organizowanych pod szyldem Bach-Abel Concerts.
O 16:45 polski zespół Capella Cracoviensis i muzycy antwerpskiego Oltremontano zaprezentują brzmienia polifonii weneckiej i… polskiej. W drugiej połowie XVI wieku i pierwszej połowie wieku XVII, gdy w Wenecji komponowali Andrea i Giovanni Gabrieli czy Adrian Willaert, a swoje dzieła wydawali w tamtejszych oficynach najlepsi twórcy europejscy, w Łowiczu działał Mikołaj Zieleński. Jego Offertoria et communiones totius anni niewątpliwie dorównywały swoją jakością kompozycjom twórców ze szkoły weneckiej, o czym świadczy również opublikowanie dzieła w jednej z tamtejszych oficyn wydawniczych. To koncert pokazujący pierwszy ważny moment w historii muzyki polskiej, kiedy rodzima twórczość miała swój udział w najnowszych europejskich trendach.
Programy tych dwóch koncertów zostały ułożone specjalnie na potrzeby polskiej edycji festiwalu.
O 19:45 znakomity klawesynista Pierre Hantaï zabierze słuchaczy na wieczorną herbatkę u Händla. Artysta wykona Allemande z Suity e-moll HWV 438 oraz pasticciową Suitę d-moll: autorskie zestawienie części różnych dzieł Händla.
Dla słuchaczy ceniących sobie wykonania muzyki barokowej na instrumentach współczesnych przygotowaliśmy recital Bachowski w wykonaniu pianisty Jeana-Frédérica Neuburgera. W sobotę 27 września o 19:00 w Salach Redutowych zabrzmi Chaconne z II Partity skrzypcowej d-moll BWV 1004 w opracowaniu na lewą rękę, Toccata G-dur BWV 916 i II Partita klawiszowa c-moll BWV 826.
Muzyka kameralna w atrakcyjnym wydaniu
W sobotę 27 września o 11:45 w Salach Redutowych wystąpi Quatuor Ellipsos – kwartet saksofonowy, który zagra również dzień wcześniej na inauguracji festiwalu. Wraz z pianistą Jeanem-Frédérikiem Neuburgerem wykonają program poświęcony zapomnianym francuskim kompozytorkom XIX i XX wieku: Louise Farrenc, Fernande Decruck i Juliette Dillon. Z kolei o 14:15 Ensemble Maru zaprezentuje II Kwintet fortepianowy A-dur Dvořáka – jedno z najsłynniejszych dzieł tego gatunku. Zabrzmi również Nakhwa – spadające płatki kwiatów IIpołudniowokoreańskiego kompozytora Dohuna Lee, mieszkającego na co dzień w Niemczech. Utwór na festiwalu zostanie wykonany po raz pierwszy w Europie.
Choć w kwintetach smyczkowych zwykle występują dwie altówki, obok dwojga skrzypiec i wiolonczeli, zdarzają się również dzieła tego gatunku, w których zestawienie instrumentów jest inne. W Salach Redutowych 27 września o 16:45 zabrzmi wyjątkowy Kwintet smyczkowy C-dur Schuberta na dwoje skrzypiec, altówkę i dwie… wiolonczele. Z tej okazji do Kwartetu smyczkowego Elmire dołączy Krystyna Wiśniewska – solistka sekcji wiolonczel Sinfonii Varsovii. Wieczorem tego samego dnia, o 21:00 w Salach Redutowych, wystąpią zwycięzcy III Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej – Seina Matsuoka i Yuto Kiguchi jako Aka Duo. Artyści wykonają dzieła polskich kompozytorów emigracyjnych: zabrzmią 4 Morceaux op. 82 Maurycego Moszkowskiego, II Sonata D-dur na skrzypce i fortepian Aleksandra Tansmana, Andante na skrzypce i fortepian Miłosza Magina i Rapsodia na tematy mołdawskie op. 47 nr 3 Mieczysława Wajnberga.
Wśród festiwalowych koncertów kameralnych znajdzie się również wydarzenie specjalne – występ Głuchej Orkiestry Perkusyjnej. W sobotę o 20:15 w Sali Kameralnej zabrzmią utworybędące efektem współpracy Głuchych artystów z współczesnymi kompozytorami – Kubą Krzewińskim oraz Hubertem Zemlerem i Robertem Piotrowiczem. Koncert z cyklu Opera dla Głuchychtworzy wyjątkową możliwość, by przekonać się, że muzyka to nie tylko słyszalne dźwięki, lecz także emocje, fizycznie odbierane wibracje i energia płynąca ze sceny.
Wprost ze spaceru na koncert
Aż na 14 spośród 57 koncertów festiwalowych obowiązuje wstęp wolny. W namiocie na placu Teatralnym wystąpią najlepsze polskie orkiestry młodzieżowe, wytypowane przez Centrum Edukacji Artystycznej. Zabrzmi również jazz w wykonaniu Chopin Universtity Big Band oraz Paul Lay Trio. Z kolei w Kościele Środowisk Twórczych wystąpią soliści z recitalami muzyki klasycznej i muzyki tradycyjnej: pianistka Momo Kodama, akordeonista Julien Beautemps oraz syryjska śpiewaczka grająca na oudzie Waed Bouhassoun.
***
Bilety na koncerty festiwalowe w cenach 25–35 zł dostępne są na stronach szalonednimuzyki.pl i eventim.pl, a stacjonarnie również w salonie Media Markt (sieć Eventim) w Złotych Tarasach, w godzinach otwarcia sklepu (do 25 września) oraz w czasie trwania Szalonych Dni Muzyki w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w kasach festiwalowych. Koncerty w namiocie na placu Teatralnym i Kościele Środowisk Twórczych są bezpłatne – obowiązuje na nie wstęp wolny w ramach limitu miejsc. Więcej informacji o programie, artystach i sprzedaży biletów na stronie szalonednimuzyki.pl, Facebooku i Instagramie.
***
Szalone Dni Muzyki to polska edycja międzynarodowego festiwalu La Folle Journée organizowanego od 1995 we francuskim Nantes. Powstała z inicjatywy Sinfonii Varsovii – orkiestry, która od początku gościła na festiwalu we Francji oraz uczestniczyła w wielu edycjach japońskich, rosyjskich i hiszpańskich. Każdego roku w ostatni pełny weekend września w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie gromadzą się tysiące słuchaczy, którzy w czasie kilku dni mogą wybierać spośród dziesiątków wydarzeń. Szalone Dni Muzyki to jeden z pierwszych festiwali w kraju, który łączy recitale, koncerty symfoniczne i kameralne w wykonaniu największych gwiazd światowych scen z szerokim programem edukacyjnym.
***
Dyrektor artystyczny festiwalu La Folle Journée: René Martin
Patronat honorowy: Ambasada Francji w Polsce
Organizatorzy: Sinfonia Varsovia i m.st. Warszawa (instytucja kultury miasta stołecznego Warszawy)
Współorganizatorzy: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Centrum Edukacji Artystycznej, Fundacja Ogrody Muzyczne, CRÉA Folles Journées, m. st. Warszawa
Sponsor Główny: ORLEN
Sponsor: PGE Polska Grupa Energetyczna
Partner Główny: Fundacja Zaleski
Partner Strategiczny: Totalizator Sportowy
Partnerzy: Orange, Instytut Francuski, Fundacja Muzyka jest dla Wszystkich, Mazowsze. Serce Polski
Wspierają nas: Fundacja Sinfonia Varsovia, Miasto Nantes, Art Music Denmark, Daegu Concert House
Partner medialny: Ruch Muzyczny
Patroni medialni: Onet, RMF Classic, Polityka