4 czerwca 2025 r., godz. 17:00
Muzeum Politechniki Krakowskiej, ul. Warszawska 24
Wstęp wolny
Program:
Franz Schubert (1797–1828)
Das Fischermädchen (ze zbioru Schwanengesang op. posth., D 957, 1828)
Halt! (z cyklu Die schöne Müllerin, op. 25, D 795, 1823)
Auf dem Flusse (z cyklu Winterreise, op. 89, D 911, 1827)
Der Leiermann (z cyklu Winterreise, op. 89, D 911, 1827)
Gustav Mahler (1860–1911)
Lieder eines fahrenden Gesellen (1883–1885)
Wenn mein Schatz Hochzeit macht
Ging heut' morgen über's Feld
Ich hab' ein glühend Messer
Die zwei blauen Augen von meinem Schatz
Samuel Barber (1910–1981)
Three Songs op. 10 (1936)
Rain Has Fallen
Sleep Now
I Hear an Army
Solitary Hotel nr 4 (z cyklu Despite and Still op. 41, 1968)
Ben Moore (1960)
In the Dark Pinewood (2002)
I Would in That Sweet Bosom Be (2004)
This Heart That Flutters (2002)
Witold Friemann (1889–1977)
Mądrość drzew op. 344 nr 4 (1971)
Wzruszony smok op. 260 nr 4 (1964)
Maciej Bartczak – baryton
Stanisław Bromboszcz – fortepian
Prowadzenie: dr hab. Piotr Romańczyk, prof. PK
***
Maciej Bartczak ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie prof. Feliksa Widery. W 1996 roku uzyskał stypendium Ministra Kultury i Sztuki, a w 1997 r. – konkursowe stypendium DAAD, umożliwiające kontynuowanie nauki na studiach podyplomowych w Hochschule für Musik Karlsruhe (dyplom z wyróżnieniem). Ponadto doskonalił swoje umiejętności podczas kursów mistrzowskich takich śpiewaków, jak Hilde Zadek, Gundula Janowitz, Dietrich Fischer-Dieskau czy Cornelius L. Reid. Jest finalistą Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, jednym z laureatów Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi i Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Lucii Popp w Bratysławie. Maciej Bartczak prowadzi ożywioną działalność koncertową, wykonując z powodzeniem repertuar pieśniowy, oratoryjny i operowy, a także muzykę dawną i współczesną. Jest doktorem habilitowanym zatrudnionym na stanowisku profesora na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Katowicach.
Stanisław Bromboszcz ukończył Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie kompozycji prof. Eugeniusza Knapika i w klasie fortepianu prof. Józefa Stompla oraz studia w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie w klasie kompozycji prof. Caspara Johannes’a Waltera i w klasie fortepianu prof. Nicolasa Hodges’a. Jest autorem muzyki instrumentalnej, kameralnej i elektronicznej. Jako pianista angażuje się w wykonania muzyki współczesnej. Istotną część jego repertuaru stanowią utwory kompozytorów XX wieku. Występował z takimi zespołami jak: AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Orkiestra Muzyki Nowej, Filharmonia Dolnośląska, Filharmonia Śląska, Stirling Ensemble Stuttgart. Jako kompozytor prezentował swoje utwory m.in. na festiwalach: New Music Festival (Louisville, USA), Warszawska Jesień, Festiwal Prawykonań (Katowice), Śląskie Dni Muzyki Współczesnej (Katowice), New York City Electroacoustic Music Festival (USA). Stanisław Bromboszcz prowadzi działalność pedagogiczną. W 2023 r. uzyskał stopień doktora habilitowanego. Jest zatrudniony w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
Joyce w pieśniach oraz liryka wokalna Schuberta, Mahlera i Friemanna
W pierwszej części recitalu wysłuchamy arcydzieł romantycznej liryki wokalnej. Zabrzmią pieśni Franciszka Schuberta ze zbioru Łabędzi śpiew oraz cykli Piękna młynarka i Podróż zimowa, skomponowane do poezji Heinricha Heinego (Córka rybaka) i Wilhelma Müllera (Stój!, Na rzece, Lirnik). Następnie usłyszymy Pieśni wędrującego czeladnika Gustava Mahlera do jego poetyckich tekstów, powstałe pod wpływem nieodwzajemnionej miłości kompozytora do śpiewaczki Johanny Richter. W drugiej części koncertu wykonane zostaną pieśni Samuela Barbera (autora słynnego Adagia na smyczki) i Bena Moore’a do słów Jamesa Joyce’a. Wybitny irlandzki pisarz, autor Ulissesa i tomów wierszy Chamber Music (Muzyka kameralna) i Pomes Penyeach (Jabłuszka po pensie) już od wczesnych lat objawiał zamiłowanie do śpiewu, fascynował się operą i w wielu swoich utworach pozostawił liczne odniesienia do muzyki, a nawet, w Finnegans Wake, zakodował muzykę Haydna czy Chopina. Całość recitalu zwieńczą dwie pieśni Witolda Friemanna (kompozytora, który w swoim dorobku ma ponad 400 pieśni) do słów Stefana Świechowskiego i Kazimiery Iłłakowiczówny.
15-lecie cyklu „Wirtuozi w Politechnice” oraz przedmiotu „Muzyczny kanon chemika”
Znakomici artyści – baryton Maciej Bartczak i pianista Stanisław Bromboszcz już raz wystąpili w murach Politechniki Krakowskiej w 2023 r. W poprzednich edycjach cyklu „Wirtuozi w Politechnice” występował także Kwartet smyczkowy Dafô – laureat m.in. kilku Nagród Muzycznych „Fryderyki”. W 2013 r. zespół ten, zaliczany do grona najwybitniejszych wykonawców polskiej muzyki kameralnej, zagrał w trakcie wyjątkowego spotkania z Maestro Krzysztofem Pendereckim i Jego muzyką, a w 2022 r. był wykonawcą koncertu „Krzysztof Penderecki in memoriam” z honorowym udziałem Pani Elżbiety Pendereckiej. Podczas koncertu Kwartetu Dafô w 2023 r. odbyło się prawykonanie światowe IV Kwartetu smyczkowego Pawła Łukaszewskiego w obecności kompozytora, a gościem specjalnym wydarzenia była ponownie Pani Elżbieta Penderecka.
Utwory wielkich kompozytorów brzmią w Politechnice Krakowskiej regularnie od 2011 r. dzięki unikatowemu przedmiotowi „Muzyczny kanon chemika” prowadzonemu na Wydziale Inżynierii i Technologii Chemicznej PK przez dr hab. Piotra Romańczyka, prof. PK i dr. inż. Stefana Kurka, we współpracy ze skrzypaczką prof. Danutą Augustyn z Akademii Muzycznej w Krakowie oraz pianistą i kompozytorem dr. hab. Stanisławem Bromboszczem z Akademii Muzycznej w Katowicach. Celem przedmiotu, oprócz przedstawienia relacji między muzyką i nauką, jest kształtowanie wrażliwości i świadomości muzycznej przyszłych absolwentów. W trakcie zajęć studenci słuchają kompozycji należących do kanonu muzyki poważnej, zapoznają się z elementami estetyki muzycznej oraz uczestniczą w koncertach kameralnych i spotkaniach z wybitnymi instrumentalistami i pedagogami.