Jose Maria Florencio i Marcin Dylla w Filharmonii Krakowskiej

Ostatni miesiąc koncertowy w tym sezonie artystycznym otworzy „hiszpańska fiesta”, czyli koncert Orkiestry Filharmonii Krakowskiej, jaki poprowadzi znakomity brazylijski dyrygent, altowiolista i kompozytor – José Maria Florencio. W najbliższą sobotę 1 czerwca o godz. 18.00 pod jego batutą zabrzmią utwory Rossiniego, Chabriera, Rodriga i Beethovena.

Program koncertu otworzy uwertura do opery Cyrulik sewilski - najczęściej bodaj wystawianego dzieła włoskiego mistrza, Gioachina Rossiniego. Uwertura zawiera wszystkie znaki właściwie muzyce kompozytora, skrzy się skocznymi frazami, orkiestracja urzeka czytelnością. Początkowo miało to być orkiestrowe wprowadzenie do utworu Aureliano in Palmira, lecz ostatecznie Rossini przypisał je dziełu opartemu na komedii Pierre’a Beaumarchais’ego i zaprezentował w Rzymie w 1816 roku.
Utworem łatwym w odbiorze i cieszącym się dużą popularnością jest także rapsodia orkiestrowa España Emmanuela Chabriera, ale za prawdziwy przebój uznać można Concierto de Aranjuez Joaquina Rodrigo – skromny rozmiarami koncert na gitarę i niewielką orkiestrę, który podbił światowe sale koncertowe. Concierto de Aranjuez zabrzmi w Filharmonii Krakowskiej w interpretacji wirtuoza gitary – Marcina Dylli.
Koncert dopełni w drugiej jego części  IV Symfonia B-dur Ludwiga van Beethovena.

K O N C E R T  S Y M F O N I C Z N Y
1 czerwca 2013 (sobota), godz. 18.00
Sala Filharmonii
W y k o n a w c y:
Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
José Maria Florêncio - dyrygent
Marcin Dylla - gitara
W  p r o g r a m i e:
Gioachino Rossini - Uwertura do opery Cyrulik sewilski
Emmanuel Chabrier – España
Joaquin Rodrigo – Concierto de Aranjuez
Ludwig van Beethoven - IV Symfonia B-dur op. 60


________________________________________

José Maria FLORÊNCIO – dyrygent, altowiolista i kompozytor. Studiował na Uniwersytecie Minas Gerais w Belo Horizonte. Swoje umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich w Brazylii, w The Juilliard School of Music w Nowym Jorku, Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu i w Akademii Muzycznej w Warszawie, gdzie ukończył studia dyrygenckie w klasie Henryka Czyża. Jeszcze w Brazylii był koncertmistrzem altówek Orkiestry Symfonicznej Minas Gerais w Belo Horizonte i Orkiestry Symfonicznej Bahia w Salwadorze. Występował też jako solista na koncertach i recitalach. Po przyjeździe do Polski w 1985 roku, rozpoczął aktywną działalność dyrygencką. Prowadził gościnnie wiele koncertów symfonicznych i kameralnych, a także przedstawień operowych oraz baletowych w Europie, Ameryce Północnej i Południowej oraz Azji. Pełnił funkcje pierwszego dyrygenta Teatru Wielkiego w Łodzi, dyrektora muzycznego Państwowej Opery we Wrocławiu, dyrektora naczelnego oraz artystycznego Orkiestry i Chóru Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie, dyrygenta Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie, dyrektora muzycznego Teatru Wielkiego w Poznaniu, dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Poznańskiej, dyrektora muzycznego Opery Bałtyckiej w Gdańsku oraz Maestro Titular Orquestra Sinfonica do Theatro Municipal de Sao Paulo, z którymi to zespołami odbył wiele tournées. Ponadto współpracował z takimi orkiestrami, jak: Orkiestra Filharmonii Narodowej, NOSPR, Sinfonia Varsovia, Izrael Symphony Orchestra, Beethoven Halle Orchester, Berliner Kammerorchester. Pod jego batutą występowali tacy soliści jak: Ewa Podleś, Jose Cura, Andrzej Dobber, Olga Pasiecznik, Małgorzata Walewska, Ivan Monighetti, Dang Thai Son, Nelson Goerner, Garrick Ohlsson.
Artysta ma na swoim koncie prawykonania utworów muzyki współczesnej, m.in. opery Electra Mikisa Theodorakisa i kantaty Holocaust Marty Ptaszyńskiej. Dokonał także wielu nagrań fonograficznych. Za swoją działalność został uhonorowany licznymi nagrodami i odznaczeniami.
 
 
Marcin DYLLA– gitarzysta, urodzony 6 czerwca 1976 roku w Chorzowie. Naukę gry na gitarze rozpoczął w wieku ośmiu lat w Państwowej Szkole Muzycznej w Rudzie Śląskiej. W latach 1995–2000 studiował w Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie gitary Wandy Palacz. Edukację muzyczną kontynuował na zagranicznych uczelniach: w Akademii Muzycznej w Bazylei pod kierunkiem Oscara Ghiglii, w Akademii Muzycznej we Freiburgu u Sonji Prunnbauer oraz w Konserwatorium Muzycznym w Maastricht w klasie Carlo Marchione.
Jest zdobywcą wielu nagród na konkursach gitarowych: w 1996 roku otrzymał I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Gitarowym im. Edmunda Jurkowskiego w Tychach, w 1997 roku I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Gitarowym w Tredrez-Locquemea we Francji, w 1998 roku I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Gitarowym "Karl Scheit" w Wiedniu, w 1999 roku I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Gitarowym w Liechtensteinie, w 2000 roku I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Gitarowym w Alcoy w Hiszpanii oraz I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Gitarowym w Gargnano we Włoszech, w 2001 roku I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Gitarowym „Forum Gitarre”" w Wiedniu, I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Gitarowym w Sernancelhe w Portugalii oraz I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Gitarowym „Michele Pittaluga” w Alessandrii we Włoszech, w 2002 roku I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Gitarowym „Joaquin Rodrigo” w Madrycie, I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Gitarowym „Julián Arcas” w Almerii w Hiszpanii, I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Gitarowym na Krecie oraz I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Gitarowym „Guerrero” w Madrycie, w 2003 roku I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Markneukirchen w Niemczech oraz I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Gitarowym „Rene Bartoli” w Aix en Provence we Francji, w 2004 - I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Gitarowym „JoAnn Falletta” w Buffalo w Stanach Zjednoczonych oraz I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Gitarowym „Printemps de la Guitare” w Charleroi w Belgii, w 2006 roku I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Gitarowym w Aranda de Duero w Hiszpanii, w 2007 roku I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Gitarowym „Guitar Foundation of America"” w Los Angeles. Ponadto w 2002 roku na 7. Międzynarodowym Konwencie Gitarowym w Alessandrii otrzymał nagrodę krytyków muzycznych „złotą gitarę” dla najlepiej zapowiadającego się młodego gitarzysty.
Marcin Dylla brał udział w festiwalach muzycznych, prowadzi lekcje mistrzowskie, współpracuje z wybitnymi muzykami i orkiestrami oraz daje wiele recitali w prestiżowych salach koncertowych świata, takich jak: Konzerthaus i Musikverein w Wiedniu, Auditorio Nacional w Madrycie, Filharmonii w Sankt Petersburgu, Kleinhans Music Hall w Buffalo. Nagrał cztery płyty CD: „Polska Muzyka Gitarowa” (Settembrini, 1999), „Sonaty: Ponce, Tedesco, Brouwer” (RTVE, 2003), „Sonaty: Rodrigo, José, Ginastera” (Fleur De Son, 2005), „Guitar Recital” (Naxos, 2008).
 

Bilety na koncert:40, 30, 20 zł
Kasa biletowa:
wt. - czw. w godz. 11 - 14, 15 - 19
pt. 11 - 14, 15 - 19.30
sob. - na godzinę przed koncertem.

Rezerwacja:
Biuro Organizacji Widowni i Marketingu
tel. +48 (12) 429 13 45 widownia@filharmonia.krakow.pl

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic