Lublin
31.05.2016
Muzycy są silnie związani ze swoją ojczyzną Tuwą, której tradycję reprezentują. Ich muzyka próbuje odwzorować tradycyjną tuwańską kulturę i przywołuje skojarzenia związane ze światem natury. Dźwięk, który jest znakiem firmowym zespołu wywodzi się z użycia alikwotów oraz technik śpiewu gardłowego, które zostały stworzone przez tuwińskich nomadów. Tradycyjnie były one w dużej mierze śpiewane a-cappella, ale Huun Huur Tu byli jednymi z pierwszych, którzy połączyli je z dawnymi instrumentami akustycznymi.
Pierwszy album „60 koni w moim stadzie” (1980) nagrali w Londynie i Mill Valley w Kalifornii. Kolejne ich albumy to „Lament sieroty” (1994) nagrany w Nowym Jorku i Moskwie, „Gdybym urodził się orłem” (1997) nagrany w Holandii, w którym grupa dodała do tradycyjnej ludowej muzyki bardziej współczesne tuwińskie piosenki. W 1999 zespół wydał czwarty album „Gdzie młoda trawa rośnie”, w którym po raz pierwszy użyli nie-tuwińskich instrumentów. Dwa fragmenty utworów zostały nagrane podczas jazdy konnej na tuwińskich stepach.
W 2000 roku wzięli udział w BBC Music Life. W 2001 roku powstał ich pierwszy album, w którym muzycy nagrali na tak zwaną setkę. Od początku istnienia grupa Huun Huur Tu współpracowała z muzykami reprezentującymi różne gatunki muzyczne, takimi jak Frank Zappa, Johnny „Guitar” Watson, Kodo Drummers, Moscow Art Trio, Kronos Quartet, Hazmat Modine, The Chieftains i bułgarskim , tradycyjnym chórem kobiecym Angelite.
Skład zespołu:
Kajgal-Ool Kovalyg - śpiew alikwotowy w stylu chöömej i kargyraa, instrumenty - lutnia doszpuluur, chordofon smyczkowy igil, drumla
Sayan Bapa - śpiew alikwotowy w stylu kargyraa, instrumenty - gitara akustyczna, trzystrunowa szarpana lutnia doszpuluur, dwustrunowy chordofon igil
Radik Tyulyush (Tiuliush) - śpiew alikwotowy, instrumenty - igil, czterostrunowy chordofon bizanczi, flet krawędziowy shoor, drumla khomus
Alexei Saryglar - śpiew alikwotowy przede wszystkim w stylu sygyt, instrumenty - duży bęben kenrige, tradycyjne instrumenty perkusyjne oraz również strunowe: igil i doszpuluur
„Kaigal-ool Khovalyg i Anatoli Kuular (…) przez wiele lat byli syberyjskimi pasterzami, a muzyka towarzyszyła wszystkim aspektom ich życia. Ich niesamowicie brzmiące, niskie, gardłowe głosy są główną atrakcją tej płyty. Rytm wybija wielki bęben, słychać też ludowe instrumenty strunowe oraz perkusyjne, a także – jakże rosyjską – gitarę. Podobno żadne nagranie studyjne nie jest w stanie choćby w przybliżeniu oddać magii, jaka panuje na koncertach Huun-Huur-Tu. (…)” / Olaf Szewczyk, Gazeta Wyborcza).
Koncert wpisuje się w cykl wydarzeń otwierania Centrum Spotkania Kultur w Lublinie. Wydarzenie odbędzie się 31.05.2016 o godz. 20:00.