Polecamy

Beskidzki Festiwal Klasyki „CAVATINA CLASSICS”

28 maja – 8 czerwca 2019 r.
Bielsko-Biała

Beskidzki Festiwal Klasyki „Cavatina Classics” jest nową inicjatywą na kulturalnej mapie Polski. Organizowany przez Fundację Temida Arts & Business przy jubileuszowym XX Beskidzkim Festiwalu Nauki i Sztuki łączy doświadczenia największej uczelni Podbeskidzia Akademii Techniczno-Humanistycznej, czołowych przedstawicieli lokalnego biznesu i artystów o ponad 25-letnim doświadczeniu we współpracy z najważniejszymi instytucjami muzycznymi Europy, dla stworzenia w Bielsku-Białej idealnych warunków do zapraszania najwybitniejszych artystów muzyki poważnej z Polski i świata.

Beskidzki Festiwal Klasyki
„CAVATINA CLASSICS”
przy
XX Beskidzkim Festiwalu Nauki i Sztuki
Akademii Techniczno-Humanistycznej
28 maja – 8 czerwca 2019 r.
www.klasyka.eu


Podczas koncertów festiwalowych w dniach 28 maja, 2 i 8 czerwca br. zaprezentują się doskonali artyści z Polski, Francji, Rosji i Wlk. Brytanii.

Mecenasem pierwszej edycji festiwalu jest „Cavatina Holding” - jedna z największych firm deweloperskich w Polsce. Jego szefem artystycznym i pomysłodawcą jest artysta współpracujący z najważniejszymi orkiestrami w Polsce i Europie - mieszkający od ponad 20 lat w Londynie dyrygent Paweł Kotla.

WYDARZENIA:

28 MAJA (wtorek), 2019 r. godz. 18.00
Auditorium Maximum (L 128)
Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, ul. Willowa 2
[wstęp bezpłatny]

INAUGURACJA XX BESKIDZKIEGO FESTIWALU NAUKI I SZTUKI

Duo del Gesu (Polska/Francja): Arnaud Kaminski - skrzypce, Krzysztof Tymendorf - altówka

Program:
Joseph Haydn (1732-1809) - Duet na skrzypce i altówkę D-dur Hob.VI:4
Kamil Cieślik – „A due” [2019] - prawykonanie
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) - Duet na skrzypce i altówkę B-dur nr 2 KV 424
Johannes Brahms (1833-1897) - Tańce węgierskie (wybór - w opracowaniu na skrzypce i altówkę)


DUO DEL GESÙ Założone w 2010 r. przez francuskiego skrzypka Arnauda Kaminskiego i polskiego altowiolistę Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa, zespół Duo del Gesú zdobył pierwszą nagrodę na XXV Międzynarodowym Konkursie Młodych Muzyków 'Città di Barletta’. Sukces we Włoszech zainicjował międzynarodową karierę zespołu: koncertuje na całym świecie, zapraszany jest na międzynarodowe festiwale, kongresy, seminaria, do prowadzenia warsztatów mistrzowskich oraz zasiadania w jury konkursów muzycznych. Artyści, będący laureatami licznych międzynarodowych konkursów, stypendiów oraz nagród, doskonalili swoje umiejętności w Paryżu, Wiedniu, Gdańsku i Götheborgu, a także pod kierunkiem autorytetów muzyki kameralnej: Eberhard Feltz, Apollon Musagète Quartett, Quatuor Ebène. Eklektyczni i nieustannie spragnieni nowych pomysłów, współpracowali m.in. z Christophem Hartmannem (Berliner Philharmoniker), Bertrandem Braillardem (Orchestre National d'Île-de-France), Giuseppe Nova, Januszem Wawrowskim, Joanną Woś, Tytusem Wojnowiczem, Antoinem de Grolée, Bartoszem Koziakiem, NeoQuartet bądź z ikoną polskiej muzyki elektronicznej Władysławem “Gudonis” Komendarkiem. Duo del Gesú przywiązuje wielką wagę do nieodkrytej twórczości z przełomu XVIII i XIX wieku. Okres ten charakteryzuje się bowiem niezliczoną spuścizną utworów wykorzystujących połączenie skrzypiec z altówką za sprawą takich kompozytorów jak chociażby: Franz Anton Hoffmeister, Ignaz Pleyel, Carl Philipp Stamitz, bądź jeszcze Alessandro Rolla znanego także jako "Paganini altówki". Zespół wykonuje oprócz tego muzykę współczesną tudzież najnowszą - ma na swoim koncie prawykonania dedykowanych jemu utworów kompozytorów polskich i zagranicznych takich jak Gunnar Karel Másson, Thomas Emmanuel Cornelius, Tadeusz Dixa, Piotr Jędrzejczyk. Od roku 2012 Duo del Gesú piastuje funkcję dyrekcji artystycznej Euro Chamber Music Festival Gdańsk. Jest również pomysłodawcą Nadbałtyckiego Konkursu Duetów Smyczkowych - unikalnego w Europie konkursu duetów smyczkowych, którego celem jest promowanie młodych talentów a zarazem propagowanie repertuaru duetowego.

30 MAJA (czwartek), 2019 r. godz. 12:15
Auditorium Maximum (L 128), Akademia Techniczno-Humanistyczna
ul. Willowa 2, Bielsko-Biała
[wstęp bezpłatny]

"MUZYKA WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE - NARZĘDZIE CZY DEKORACJA?"

Paweł Kotla, MSt (Oxford) – prelegent

Wykład na otwarcie XX Beskidzkiego Festiwalu Nauki i Sztuki

Paweł Kotla – dyrygent urodzony w Szczecinie, absolwent klasy skrzypiec Małgorzaty Młyńczak-Spychały w Liceum Muzycznym w Poznaniu, dyrygenturę studiował u Ryszarda Dudka i Bogusława Madeya na Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie i na Accademia Chigiana w Sienie. Studia podyplomowe w zakresie muzykologii i praktyki wykonawczej ukończył na Uniwersytecie w Oksfordzie u Andrew Parrotta. Prócz tego brał udział w kursach mistrzowskich w Wiedniu, Innsbrucku, Bressanone i u legendarnego fińskiego profesora Jormy Panuli.

Jako asystent pracował z takimi dyrygentami jak Sir Simon Rattle, Valery Giergiew, otrzymując doskonałe opinie m.in. od Sir Colina Davisa („Paweł Kotla to dyrygent posiadający godny uwagi talent. Z przyjemnością zarekomendowałbym go każdemu”), Sir Neville’a Marrinera i Yuri Temirkanova.

Dyrygował w Austrii, Belgii, Białorusi, Brazylii, Czechach, Gruzji, Hiszpanii, Mołdawii, Monako, Niemczech, Rosji, Słowacji, Szwecji, Ukrainie i Wielkiej Brytanii, w takich słynnych salach jak Royal Albert Hall, Royal Festival Hall i Barbican Hall w Londynie, Opera Narodowa Ukrainy w Kijowie, Filharmonia Berlińska, Opera Królewska w Madrycie, Berwaldhallen w Sztokholmie, Opera w Sao Paulo i Wielka Sala Filharmonii w Petersburgu m. in. z London Symphony Orchestra, Orquestra Sinfônica Municipal de Sao Paulo, Narodową Filharmonią Gruzji, Drottningholm Barockensemble, Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo, City of Birmingham Symphony Orchestra, Birmingham Contemporary Music Group, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Ukrainy, Narodowa Orkiestra Kameralna Gruzji – Georgian Sinfonietta, Państwowa Filharmonia Białorusi i z jedną z czołowych orkiestr kameralnych Europy London Mozart Players. Prestiżowy Sunday Times napisał o jego koncercie: „To była doskonała lekcja dyrygowania. Dyrygowanie jest tajemniczą sztuką, ale najwyraźniej w tym wypadku dzieli swoją naturę z siłami żywiołów.” Był pierwszym polskim dyrygentem swojego pokolenia, który wystąpił z jedną z najlepszych orkiestr świata Filharmonią im. Dymitra Szostakowicza w St. Petersburgu. W Polsce występował z niemal wszystkimi polskimi filharmoniami, Sinfonią Varsovią, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Filharmonią Narodową, Baltic Neopolis Orchestra, Elbląską Orkiestrą Kameralną, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Radomską Orkiestrą Kameralną, Operą na Zamku w Szczecinie i Warszawską Operą Kameralną, nagrywał z Polską Orkiestrą Radiową i regularnie prowadzi projekty nagraniowe Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Współpracował także z Wydziałem Studiów Operowych Guildhall School of Music w Londynie. Dyrygował orkiestrami uczelni muzycznych w Katowicach, Poznaniu, Szczecinie, Warszawie, Kiszyniowie, Londynie, Manchesterze i Tbilisi. Prowadził kursy mistrzowskie na akademiach muzycznych w Bydgoszczy i Warszawie.

W kwietniu 2004 r. otrzymał medal Polskiego Związku Chórów i Orkiestr. W czerwcu 2007 r. wygrał konkurs Fundacji Murray-Smith Laird i London Symphony Orchestra, dzięki któremu wyróżniony został zaproszeniem do współpracy z orkiestrą w ramach prestiżowego programu objętego osobistym patronatem Sir Colina Davisa. W styczniu 2016 r. Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego wręczył mu najstarsze polskie odznaczenie regionalne – Złotą Odznaką Honorową Gryfa Zachodniopomorskiego.

Z Młodzieżową Orkiestrą Unii Europejskiej (EUYO) otwierał obchody 50-lecia Parlamentu UE. Tym samym stając się pierwszym dyrygentem w historii, który wystąpił w sali obrad Parlamentu Europejskiego i jak dotąd jedynym polskim artystą, który znalazł się w gronie takich dyrygentów jak Claudio Abbado, Herbert von Karajan, Sir Colin Davis, którzy dyrygowali tym zespołem.

Był twórcą i dyrektorem artystycznym najbardziej spektakularnego sukcesu programu kulturalnego Polskiej Prezydencji w UE - I, CULTURE Orchestra. Wraz z zespołem tym odbył pod patronatem Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego tournee po najbardziej prestiżowych salach koncertowych 7 stolic europejskich i wystąpił na uroczystym koncercie w Filharmonii Narodowej 11 listopada 2011 - roku Prezydencji. W latach 2005-2006 był szefem artystycznym Płockiej Orkiestry Symfonicznej, a w latach 2016-2017 Opery i Filharmonii Podlaskiej.

Był jurorem takich konkursów jak Ogólnopolski Konkurs Młodych Dyrygentów w Białymstoku, Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów „Audite” w Radomiu i Konkurs „Młody Muzyk Roku” Eurowizji.

Jest pomysłodawcą i dyrektorem Beskidzkiego Festiwalu Klasyki „Cavatina Classics” w Bielsku-Białej.



2 CZERWCA (niedziela), 2019 r. godz. 18.00
Sala Redutowa, „Pod Orłem”
ul. 11 Listopada 60-62, Bielsko-Biała
[bilety: 60 zł, 40 zł (ulgowy)]

„MISTRZ SKRZYPIEC I ELEGANCJI”

Charlie Siem (Wlk. Brytania) – skrzypce

Program:
T. Vitali - Chaccone
H. Wieniawski – Legenda
H. Wieniawski – Polonaise brillante D-dur
C. Debussy – Sonata skrzypcowa
E. Grieg – Sonata skrzypcowa c-moll

Będzie to pierwszy recital solowy w Polsce artysty, który w zeszłym roku był gwiazdą Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie. Charlie Siem jest dziś jednym z czołowych modeli i młodych skrzypków na świecie, z tak szeroką różnorodnością odwołań międzykulturowych, że odegrał dużą rolę w określeniu tego, co to znaczy być prawdziwym artystą XXI wieku. Urodzony w Londynie Siem zaczął grać na skrzypcach w wieku trzech lat. Otrzymał szeroką i staranną edukację w Eton College, zanim ukończył program studiów w dziedzinie muzyki na Uniwersytecie w Cambridge. W latach 1998-2004 studiował skrzypce u Izaaka Raszkowskiego w Londynie w Royal College of Music, a od 2004 r. był pod opieką merytoryczną Shlomo Mintza. Siem wystąpił z wieloma najlepszymi na świecie orkiestrami i zespołami kameralnymi, w tym z Filharmonią Bergen, Cameratą Salzburg, Czeską Symfonią Narodową, Israel Philharmonic, London Symphony, Moscow Philharmonic, Oslo Philharmonic, Rotterdam Philharmonic i Royal Philharmonic Orchestra. Współpracował z czołowymi dyrygentami, takimi jak Charles Dutoit, Edward Gardner, Zubin Mehta, Yannick Nézet-Séguin, Sir Roger Norrington, Libor Pešek, Paweł Kotla i Yuri Simonov. Jego międzynarodowe występy festiwalowe obejmują Spoleto, St. Moritz, Gstaad, Bergen, Festival Internacional de Santa Lucía i Festiwal w Windsorze. Regularnym partnerem recitalowym Siema jest znany pianista Itamar Golan. Obecnie Siem podpisał kontrakt z Sony Classical, ma zróżnicowaną dyskografię i nagrał wiele nagrań, między innymi z London Symphony Orchestra (Warner Classics, 2011) i Münchner Rundfunkorchester (Sony Classical, 2014). Prowadzi kursy mistrzowskie na całym świecie w najlepszych instytucjach, takich jak Royal College of Music (Londyn) i Accademia di Musica (Florencja). W 2014 roku napisał swój pierwszy utwór - Canopy na skrzypce solo i orkiestrę smyczkową - zamówiony przez amerykańską stację telewizyjną CBS Watch!, nagrany z English Chamber Orchestra. Siem ma również wiele wspólnych projektów z markami modowymi, takimi jak Armani, Chanel, Dior, Dunhill i Hugo Boss. Charlie Siem gra skrzypcach Guarneri del Gesù z 1735 r.


8 CZERWCA (sobota), 2019 r. godz. 18.00
Sala Redutowa, „Pod Orłem”
ul. 11 Listopada 60-62, Bielsko-Biała
[bilety: 50 zł, 30 zł (ulgowy)]

„GWIAZDY ŚWIATOWYCH ESTRAD”

Valentina Igoshina (Rosja) – fortepian

Program:
L. van Beethoven – Sonata „Księżycowa”
F. Liszt – „Marzenia miłosne”
M. Musorgski - „Obrazki z wystawy”

Swoją elegancją, a jednocześnie niezwykle szeroką brzmieniową paletą kolorów i doskonałą techniką pianistyczną Valentina Igoshina od lat oczarowuje słuchaczy na całym świecie. Urodzona w Briańsku (Rosja) w rodzinie muzyków ukończyła Konserwatorium Moskiewskie im. Piotra Czajkowskiego, gdzie studiowała pod kierunkiem takich profesorów, jak: Larissa Dedova, Sergei Dorensky i Nikolai Lugansky. Jest laureatką kilku międzynarodowych konkursów: Młodych Pianistów Arthur Rubinstein in memoriam w Bydgoszczy (1993, I nagroda), im. Siergieja Rachmaninowa w Moskwie (1997, I nagroda), Królowej Elżbiety w Brukseli (2003, finał) oraz José Iturbi w Walencji (2006, II nagroda). Była finalistką Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2000, I wyróżnienie). Koncertowała w Queen Elizabeth Hall w Londynie w ramach międzynarodowego cyklu pianistycznego Harrodsa, w Tonhalle w Zurychu, w Mediolanie w cyklu La societa dei Concerti, w Théatre de l’Athénée w Paryżu. Uczestniczyła w wielu festiwalach: Radio France w Montpellier, La Roque d’Anthéron (Francja), Ravello Music (Włochy), Duszniki Zdrój (Polska), Povoa de Varzim, The Belem Festival w Lizbonie (Portugalia) i The Styriarte Festival w Grazu (Austria). Zapraszana była gościnnie na koncerty z Halle Orchestra (Niemcy), BBC Scottish Symphony Orchestra (Wielkia Brytania), Concertgebouw Royal Orchestra w Amsterdamie, Barcelona Symphony Orchestra, Santiago Chile Orchestra, Galicia Royal Philharmonic Orchestra, Brandenburg Symphony Orchestra, oraz Polską Orkiestrą Radiową. Wystąpiła z recitalami w Paryżu, Moskwie, Madrycie, Lyonie, Saint Louis, Walencji, Luksemburgu, Ludwigsburgu, Santiago de Chile, Lizbonie. Valentina Igoshina wydała swoją pierwszą płytę CD („Obrazki z wystawy” Modesta Musorgskiego i „Karnawał” Schumanna) z Warner Classics International (2006). Druga płyta została wydana przez wytwórnię Lontano (2008) i rozpowszechniana była przez Warner Classics International. Ostatnią płytę CD zawierającą oba koncerty Szostakowicza wydała niemiecka wytwórnia CPO (2012). W dwóch filmach biograficznych reżyserowanych przez Tony'ego Palmera pianistka zagrała utwory Rachmaninowa (The Harvest of Sorrow, 1998 ) i Chopina (The Strange Case of Delphina Potocka, 1999). Obie produkcje zostały zrealizowane jako film DVD (2001) i dystrybuowane były przez Warner Classics.

Bilety festiwalowe można nabyć w:
    Kodak Express „Pasaż pod Orłem”, ul. 11 Listopada 60-62, Bielsko-Biała (pon.-pt. 09.00-18.00, sb. 09.00-14.00)
    Kancelaria „Temida Księgowi”, ul. Gałczyńskiego 39, Bielsko-Biała (pon.-pt. 08.00-16.00)
    zamawiając przez adres bilety.bfk@gmail.com
    na godzinę przed koncertami w Sali Redutowej

  • 01:47 Maurice Ravel Bolero
  • 02:00 Felix Mendelssohn Sen Nocy Letniej (Intermezzo)
  • 02:02 Seong-Jin Cho, Claude Debussy Preludium
  • zobacz cały repertuar »
  • Notowanie: 282, Sunday, 26 May 2019
  • 1
    Kortez
    Kamerdyner
    Stare drzewa
  • 2
    Elton John
    Faworyta
    Skyline Pigeon
  • 3
    Hans Zimmer
    Król lew
    This Land
  • Zobacz całe notowanie »
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu. Polityka Cookies. Prywatność. Copyright © 2019 RMF Classic