Warszawskie Spotkania Muzyczne to jeden z najważniejszych festiwali prezentujących muzykę dawną i muzykę nową i pierwszy oraz jedyny, który przyjął taką formułę. Dzięki tej formule wielu miłośników muzyki dawnej może, niejako przy okazji, poznać twórczość współczesną i przekonać się, że ona wcale „nie gryzie”. O dużym znaczeniu Festiwalu świadczy także rosnące z roku na rok zainteresowanie artystów polskich i zagranicznych składających swoje oferty wykonawcze. Festiwal od lat szczyci się udziałem znakomitych wykonawców i ciekawym doborem repertuaru, a z roku na rok „nabiera tempa” i trafia do gustu coraz większej liczby słuchaczy.
Zgodnie z formułą programową zawartą w podtytule Festiwal prezentuje ważne dzieła muzyki dawnej i nowej oraz promuje najnowsze dzieła kompozytorów współczesnych, tworzone w dużej części dla Festiwalu, co stanowi niewątpliwie o jego wyjątkowości.
Od 2010 roku Festiwal rozpoczął prezentację muzyki jazzowej, co jest dość nietypowe, ale ciekawe. I tak - w 2010 wystąpił legendarny String Connection, w 2011 znakomity niemiecki Thärichen’s Tentett, w 2012 zaś znakomity pianista jazzowy młodego pokolenia, Marcin Masecki, dokonał dekonstrukcji Sonat Scarlattiego. Przyjęta formuła Festiwalu pozwala na swoiste „przenikanie się kultur”, bowiem często w utworach współczesnych można znaleźć odbicie utworów z epoki, a w utworach jazzowych wpływy i jednych i drugich. To może być inspirujące i twórcze.
Wśród innych dotychczasowych wykonawców Festiwalu, poza czołówką artystów polskich, wymienić należy zespoły: The King’s Singers, Musica Antiqua Köln, Musica Reservata de Barcelona, Discantus, Alla Francesca, La Morra, czy Musica Nova, z solistów: skrzypaczka Alena Baeva czy wiolonczelista Ivan Monighetti.
Program Festiwalu ustalany jest przez jego Radę Programową składającą się z wybitnych specjalistów – kompozytorów i muzykologów. W jej skład wchodzą: prof. Michał Bristiger, Paweł Gancarczyk, Małgorzata Gąsiorowska (muzykolodzy), Edward Sielicki, Adam Sławiński i Władysław Słowiński (kompozytorzy i teoretycy muzyki). Rada Programowa pracuje pod kierunkiem Władysława Słowińskiego, dyrektora artystycznego Festiwalu.
Koncerty dotychczasowych edycji Festiwalu były transmitowane bądź retransmitowane przez Polskie Radio, także w ramach współpracy EBU (Europejskiej Unii Nadawców), co niewątpliwie wspiera także promocję oferty kulturalnej Warszawy, także za granicą. Mamy nadzieję na utrzymanie tej zasady i przy okazji edycji 2013.
Warszawskie Spotkania Muzyczne to festiwal skierowany do mieszkających w Warszawie miłośników muzyki, a także przebywających w niej akurat turystów, chętnie spędzających czas na koncertach Festiwalu. Jest skierowany także do młodzieży szkolnej, nie tylko warszawskiej – co roku odnotowujemy specjalne przyjazdy na Festiwal grup szkolnych z innych miast Polski.
Festiwal ten, nie wyznaczający wprawdzie nowych trendów i nie wywołujący skandali, pozwala miło i ciekawie spędzić czas, dając możliwość posłuchania ciekawej muzyki, zarówno tej dobrze znanej, jak i całkiem nowej. Jest też okazją do spotkania wielu interesujących ludzi, w tym kompozytorów i artystów wykonawców.
Koncerty 27. Warszawskich Spotkań Muzycznych odbędą się w Zamku Królewskim, Studiu Koncertowym PR im. Witolda Lutosławskiego i Kościele Ewangelicko-Reformowanym przy Al. Solidarności 76.
27. WARSZAWSKIE SPOTKANIA MUZYCZNE
11-18 maja 2013
11 maja 2013 godz. 19.00 Studio Koncertowe PR im. W. Lutosławskiego
Sinfonia Iuventus
Krzysztof Słowiński – dyrygent
Tomasz Jakub Opałka Collisions of the Matter na orkiestrę symfoniczną (2012/2013)*
Zbigniew Bagiński IV Symfonia (2012/2013)**
Splendido. Allegro assai
Con lentezza
Presto
Allegro alternamente
***
Krzysztof Penderecki Symfonia nr 4 „Adagio” na orkiestrę symfoniczną (1989)
13 maja 2013 godz. 19.00 Studio Koncertowe PR im. W. Lutosławskiego
Szabolcs Esztényi – fortepian
Jerzy Kornowicz – fortepian
Jerzy Kornowicz nowy utwór (2012/2013)**
Szabolcs Esztényi „ENIGMA?” – muzyka kreowana (2012/2013)**
Jerzy Kornowicz, Szabolcs Esztényi Kamienie niepamięci z cyklu Partytury fotograficzne do fotografii Mariusza Wideryńskiego, scenariusz muzyczny - Jerzy Kornowicz
14 maja 2013 godz. 19.00 Zamek Królewski
Szabolcs Esztényi – fortepian
Aneta Kapla-Marszałek – sopran
Małgorzata Kołcz – kontrabas
Jan Jakub Monowid – sopran męski
Kwartet Wilanów w składzie:
Tadeusz Gadzina – I skrzypce
Paweł Łosakiewicz – II skrzypce
Ryszard Duź – altówka
Marian Wasiłka – wiolonczela
Anna Ignatowicz-Glińska Pięć pieśni do słów Doroty Gołaszewskiej na sopran i kwintet smyczkowy*
Jarosław Siwiński Sekstet na kwartet smyczkowy, kontrabas i fortepian*
Zbigniew Penherski Brewiarze na sopran męski i kwartet smyczkowy do słów Zbigniewa Herberta (2012/2013)**
Włodzimierz Kotoński III Kwartet smyczkowy (2012/2013)**
15 maja 2013 godz. 19.00 Zamek Królewski
Zespół Muzyki Dawnej Il Tempo w składzie:
Agata Sapiecha – skrzypce
Kamila Guz – skrzypce
Małgorzata Muzyka-Gołogórska – altówka
Teresa Kamińska – wiolonczela
Marcin Zalewski – viola da gamba
Małgorzata Wojciechowska – flet traverso
Tomasz Dobrzański – flet podłużny
Magdalena Karolak – obój
Liliana Stawarz – klawesyn
Alina Ratkowska – klawesyn
Aldebrando Subissati (1606 – 1677)
Sonata VI - Capriccio z „Sonate per violino solo e basso continuo”, MI 0034
skrzypce - A.Sapiecha
Arcangelo Corelli (17.02.1653 – 8.01.1713)
Adagio z Sonaty F-dutr op.5 nr 5 –
Improwizacje inspirowane zapisem interpretacji Corellego
François Couperin:(1668 – 1733)
Premier Concert G-dur z Les Concerts Royaux:
Prélude - Gravement
Allemande - Légèrement
Sarabande - Mesuré
Gavotte - Notes Égales Et Coulées
Gigue - Légèrement
Menuet En Trio
Georg Philipp Telemann (1681 – 1767)
Sonata Corellisierende Nr 5, g-moll na dwoje skrzypiec i basso continuo
Grave
Vivace. Adagio
Presto
Grave
Vivace
Bartosz Kowalski Contra Tempus na zespół instrumentów barokowych (2013)**
Część I
Część II
Część III
Część IV
Część V
przerwa
Krzysztof Baculewski Antitheton III na skrzypce, wiolonczelę i klawesyn (2013)**
Francesco Geminiani (1687 – 1762)
Sonata VI d-moll na dwoje skrzypiec i bc z:
Sonatas of three Parts for two Violins with a Thorough Bass for the harpsichord or Violoncello made from the Solos
Amoroso
Allegro Adagio
Allegro
C. Ph. E. Bach (1714 – 1788)
II Sonata na flet traverso, skrzypce i bas, B-dur, Wq 161 ca 15’
Allegro
Adagio ma non troppo
Allegretto
Jean-Marie Leclair (1697 – 1764)
Suita z Opery Scylla &Glaucus
Ouverture (Lentement. - Vivement)
Air Gracieux
Gigue (pas trop vite)
Musette (Lent et Gracieux - Second Menuet pour la Musette)
Air des Silvains (Lesament et Marquė)
16 maja 2013 godz. 19.00 Kościół Ewangelicko-Reformowany, Al. Solidarności 74
Zespół Wokalny Il Canto w składzie:
Wanda Laddy – sopran
Marta Lawrence – alt
Sławomir Łobaczewski – tenor
Andrzej Borzym jr – tenor
Michał Straszewski – bas
Grzegorz Hardej – alt
ŚPIEWY POLSKIE DAWNE I NOWE
Marcin Leopolita Missa Paschalis
Kyrie
Gloria
Credo
Sanctus. Benedictus
Agnus Dei I
Agnus Dei II
Agnus Dei III
Wacław z Szamotuł Błogosławiony człowiek
In te Domine speravi
Modlitwa gdy dziatki spać idą
***
Roman Padlewski O anielska Pani
Radości wam powiadam
Andrzej Koszewski Zdrowaś królewno wyborna
Stanisław Kazuro W mgłach z cyklu „Nad wielkim morzem”
Krakowiak
Karol Szymanowski A chtóz tam puka
Roman Maciejewski Powolniak
Stanisław Wiechowicz Pragną ocki
Ryszard Sielicki O, wiem, wiem ci ja
Tadeusz Szeligowski Rondo żartobliwe
Andrzej Koszewski „Kotek” z cyklu „Gry”
Jan Oleszkowicz Seans terapeutyczny
17 maja 2013 godz. 18.00 Zamek Królewski
Lech Bałaban – altówka
Paweł Drobnik – klarnet
Piotr Maćkowiak – obój
Roman Szczepaniak – flet
Tomasz Strahl – wiolonczela
Orkiestra Kameralna AMADEUS
Anna Mróz – dyrygent
Maciej Zieliński Koncert na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową (2013)*
Sławomir Czarnecki Ursyn Concerto na flet, obój, klarnet, altówkę i orkiestrę smyczkową
(2012/2013)**
Witold Lutosławski Muzyka żałobna (1954-58)
Adrianna Furmanik Perseidy na kameralną orkiestrę smyczkową (2011)*
18 maja 2013 godz. 16.00 Zamek Królewski
Klaudiusz Baran – akordeon
Krzysztof Stanienda – fortepian
Orkiestra Kameralna WRATISLAVIA
Jan Stanienda – skrzypce, dyrygent
Marcin Błażewicz Koncert na akordeon i smyczki (2012)*
Jerzy Maksymiuk W zamyśleniu - Adagio per archi e pianoforte na fortepian i orkiestrę
(2012/2013)**
Antonio Soler/Edward Sielicki Fandango-Fantasie na skrzypce i orkiestrę smyczkową
(……)
***
Ernest Chausson Koncert na fortepian, skrzypce i kwartet op. 21 D-dur
* prawykonanie
** prawykonanie utworu zamówionego w ramach programu operacyjnego Ministra Kultury
i Dziedzictwa Narodowego „Kolekcje” – priorytet
„Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca