Wywiad z Adamem Skorupą i Krzysztofem Wierzynkiewiczem

Już za kilkanaście dni, 17 maja, do sklepów trafi nasz największy towar eksportowy z dziedziny elektronicznej rozrywki - Wiedźmin 2: Zabójcy Królów. Trzy dni później w ramach 4. Festiwalu Muzyki Filmowej zabrzmi suita z wiedźmińską muzyką skomponowana specjalnie na potrzeby tej uroczystości. Nawet jedno z tych wydarzeń byłoby wystarczającym powodem, aby zadać kilka pytań kompozytorom muzyki z Wiedźmina 2.

Przeczytaj wywiad z Adamem Skorupą i Krzysztofem Wierzynkiewiczem przeprowadzony przez portal GameMusic.pl:

GameMusic.pl: W 2007 muzyka z pierwszego Wiedźmina dostała nagrodę za najlepszy oryginalny soundtrack z gry od IGN. Druga odsłona ma szanse powtórzyć ten sukces?

Adam i Krzysztof: Oczywiście było by nam miło, gdyby muzyka została zauważona przez branżowe media i krytyków, niemniej dla nas najważniejsze jest by muzyka spotkała się z miłym przyjęciem przez graczy. To właśnie gracze najbardziej entuzjastycznie wypowiadali się na temat muzyki z pierwszego Wiedźmina i nie możemy ich zawieść. Jedno jest pewne: włożyliśmy w tę muzykę dużo serca i wysiłku bo wiemy, że oczekiwania graczy są bardzo duże.

GameMusic.pl:
Nad pierwszym Wiedźminem Adam Skorupa pracował z Pawłem Błaszczakiem. Krzysztof Wierzynkiewicz był odpowiedzialny za część przerywników filmowych. Jak teraz wyglądał podział prac?

Adam i Krzysztof:
Nie było jakiegoś konkretnego podziału pracy. Współpracujemy ze sobą już od wielu lat i doskonale się uzupełniamy. Dlatego  niezależnie od tego jakiej części gry dedykowany był dany fragment muzyki, potrafiliśmy w dowolnym momencie „wejść” w kompozycję  i kontynuować pracę drugiego kompozytora. Obaj zajmowaliśmy się zarówno muzyką gameplayową jak i bitewną. Lwią część muzyki napisaliśmy wspólnie, ale faktycznie zdarzyło się parę utworów autorskich.

GameMusic.pl:
Paweł w jedynce z pewnością nie zawiódł więc co się stało, że teraz go nie usłyszmy? Nie miał czasu? Cięcie kosztów?

Adam i Krzysztof: Pierwotny plan był taki, że razem (tzn. Adam, Paweł i Krzysztof) mieliśmy napisać ścieżkę dźwiękową do Wiedźmina 2. Niestety Paweł  rozpoczął pracę nad ścieżkami dźwiękowymi do innych projektów (m. in. Call of Juarez) i po prostu nie był w stanie ze względów na brak czasu współpracować z nami przy Wiedźminie.

GameMusic.pl: Adam w jednym z wywiadów powiedział, że podczas prac na pierwszą częścią Wiedźmina wolał nie eksperymentować z muzyką. Cytując dalej „skupiałem się przede wszystkim na ciekawych melodiach i wiarygodnym orkiestrowym brzmieniu (...) muzykę wyróżnia przede wszystkim nuta melancholii a także brak tzw "cukierkowości"” A teraz? Czego możemy się spodziewać? Więcej i lepiej tego samego czy może był czas na eksperymenty?

Adam i Krzysztof: Muzyka z pierwszej części Wiedźmina wyznaczyła nam pewną drogę, którą staraliśmy się podążać, jednocześnie robiąc coś nowego i innego. Ta inność w głównej mierze wymuszona została przez samą fabułę oraz klimat panujący w  drugiej części gry. Oczywiście nie zabraknie w muzyce nawiązań do muzyki z W1, szczególnie do tematu przewodniego pierwszej części. Nie zabraknie również muzyki w naszych „słowiańskich” klimatach, choć tych będzie nieco mniej niż w pierwszej części gry. Nie zabraknie również dynamicznych, bitewnych kawałków, pompujących adrenalinę podczas potyczek i bitw.

W drugiej części gry skupiliśmy się na wiarygodnym brzmieniu orkiestrowym z domieszką etnicznych instrumentów i żeńskiego wokalu. Są utwory, w których orkiestra jest na pierwszym planie, ale znalazły się również kompozycje, w których w ogóle nie ma orkiestry. Poprzez połączenie klimatycznie brzmiących instrumentów etnicznych (jak na przykład: irlandzki flet czy gitara) z brzmieniem symfonicznym staraliśmy jak najwiarygodniej oddać klimat drugiej części gry.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z finalnego efektu, gdyż udało nam się w Zabójcach Królów zachować klimat muzyczny wykreowany w pierwszej części, robiąc to jednak w sposób o wiele dojrzalszy i poważniejszy.

GameMusic.pl: W 2009 roku pracowaliście nad utworami do Powrotu Białego Wilka, konsolowej wersji Wiedźmina. Co się stało z tymi utworami, zostały wykorzystane w W2?

Adam i Krzysztof: Powrót Białego Wilka pierwotnie miał zawierać muzykę z wersji PC. Natomiast zapadła decyzja by wzbogacić ją o dodatkowe utwory dedykowane walką z „bossami”. Za skomponowanie tych utworów odpowiedzialni byli Krzysiek i Michał Cielecki.

Część tego materiału została wykorzystana w Wiedźminie 2: Zabójcy Królów, gdyż pomimo czasu wcale się nie zestarzał i dobrze wpasowywał się w wizję designerów „dwójki”.

GameMusic.pl: Ile łącznie powstało materiału? Pierwszy Wiedźmin przekroczył 3 godziny muzyki.

Adam i Krzysztof: Muzyka w Wiedźminie 2: Zabójcy Królów zajmuje około 3 godziny. Jest to materiał w którym znajdą się utwory gameplay-owe (ambientowe), bitewne oraz muzyka do przerywników filmowych (tzw. „cutscen”). Nad materiałem prace zaczęliśmy pod koniec 2008 roku i do połowy 2009  większość  materiału była ukończona. Później nastąpiła przerwa w pracach nad muzyką do listopada 2010 roku. Od listopada 2010 do stycznia 2011 roku Krzysztof kontynuował pracę nad soundtrackiem. Dopisał brakujące utwory do gry i prace nad ścieżką dźwiękową do Wiedźmina 2 oficjalnie zostały uznane za zakończone.

GameMusic.pl: Nadal nie mamy w Wiedźminie 2 pełnej symfonii. Był to celowy zabieg czy może nagrania z orkiestrą są ciągle zbyt kosztowne dla polskich developerów? Wiele osób prawdopodobnie liczyło na pełną symfonię w drugiej części.

Adam i Krzysztof: Koszt sesji nagraniowej z orkiestrą jest faktycznie dość duży. Szczególnie jeżeli do nagrania jest prawie 3 godziny materiału i w założeniu nagrany ma być prawie cały skład (około 70 osób). Niewątpliwie jest to jeden z czynników, który zadecydował o tym, że nie ma żywej orkiestry w Wiedźminie 2. Większość polskich developerów nie jest w stanie przeznaczyć takiego budżetu na nagrania, aczkolwiek zdarzają się wyjątki: wydana w lutym gra BulletStorm (z muzyką skomponowaną m. in. przez Krzyśka), zawiera 60 minut muzyki nagranej z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Słowacji i Narodowym Chórem.

Jednakże muzyka w Wiedźminie Zabójcy Królów broni się brzmieniem. Sporo czasu minęło od Wiedźmina 1 i technologia poszła znacząco do przodu. W chwili obecnej biblioteki instrumentów dają o wiele więcej możliwości i wierniej naśladują naturalne brzmienie orkiestry.  Myślimy, że brak żywej orkiestry nie przeszkodzi słuchaczowi w odbiorze i przeżywaniu emocji zawartych w kompozycjach. Oczywiście posiłkowaliśmy się żywymi instrumentami jak tylko było to konieczne.  Niezbędne było nagranie wszelkich  partii solowych (wokale, gitary, flety, skrzypce). Zaprosiliśmy do współpracy tych samych muzyków, którzy świetnie sprawdzili się przy okazji „jedynki” dając im tym razem dużo więcej możliwości do pokazania swojego kunsztu.

GameMusic.pl:
20 maja 2011 tysiące miłośników muzyki z gier będzie miało szansę usłyszeć muzykę z Wiedźmina w wykonaniu orkiestry symfonicznej podczas 4. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Kto z was złożył tę suitę i czego możemy po niej oczekiwać? Pełnego przekroju muzyki z Wiedźmina 2 czy może tylko mixu dynamicznych motywów bitewnych?

Adam i Krzysztof:
Bardzo się cieszymy, że muzyki z Wiedźmina 2, będzie można posłuchać na żywo podczas FMF w Krakowie 20 maja 2011roku. Jest to niepowtarzalna okazja aby wysłuchać specjalnie zaaranżowanej na potrzeby tego festiwalu suity. Jest to być może też jedyna okazja posłuchać muzyki z Wiedźmina w takiej właśnie wersji (pełny skład orkiestry i podwojony chór)

Nad suitą pracowaliśmy razem. Jest to materiał wyłącznie oparty na muzyce użytej w grze, który zaaranżowaliśmy od nowa tak, aby wykorzystać pełnie składu jaki mamy do dyspozycji. Suita rozpoczyna się krótkim wspomnieniem tematu przewodniego z Wiedźmina 1 po to by od razu przejść w temat przewodni Zabójców Królów. Następnie jest już cały wachlarz emocji.. począwszy od  nostalgicznego tematu przewodniego czarodziejek, poprzez agresywne tematy bitewne aż po epickie i bardzo wzniosłe fragmenty dedykowane wydarzeniom w królestwie. Specjalny nacisk położyliśmy na partie chóru i wokalizy, które podczas koncertu jesteśmy pewni że powyrywają słuchaczy z krzeseł. Chcieliśmy aby w suicie zabrzmiały najbardziej rozpoznawalne nuty, które gracze odnajdą niejednokrotnie w grze,. Niemniej przearanżowaliśmy wszystkie te utwory w taki sposób by podczas koncertu stanowiły jedną spójną całość, czyli taki mega mix ;)

Tak przy okazji: 21 maja o godz. 13:30 zapraszamy do Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, ul. M. Konopnickiej 26 Kraków na otwarte spotkanie moderowane Gry Komputerowe - Rozmowa wokół Wiedźmina 2 gdzie będzie można porozmawiać z nami i Tomkiem Gopem z CDProjektRed.

GameMusic.pl: Nie macie typowego wykształcenia muzycznego. Jak w takim wypadku udaje się porozumieć z orkiestrą? Nie ma to żadnego znaczenia w komunikacji?

Adam i Krzysztof:
Przede wszystkim człowiek uczy się całe życie. Brak klasycznego wykształcenia absolutnie nie przeszkadza nam w komunikacji z orkiestrą czy dyrygentem. Nie ma to również znaczenia podczas sesji nagraniowych z orkiestrą czy solistami. Lata pracy w tej branży wymusiły na nas konieczność nauczenia się pewnych rzeczy i wypracowania pewnych  schematów. Bez tego po prostu nie udało by nam się normalnie funkcjonować. Po to by orkiestra mogła odegrać nasze utwory potrzebuje partytury. My przygotowujemy nuty, które następnie trafiają do tzw. orkiestratora. Wynikiem jego prac jest partytura zawierająca zbiory nut dedykowane kolejnym sekcjom orkiestry. Orkiestra wie co ma grać, natomiast naszym zadaniem jest (w trakcie prób) wyjaśnienie jak ma grać (czyli korekcja i interpretacja wszelkich niuansów w artykulacjach, tempie i dynamice)

GameMusic.pl: Były już jakieś próby suity? Macie wyobrażenie jak to będzie brzmiało i ile czasu mogą słuchacze potrzebować aby ochłonąć przed kolejnym punktem programu – Distant Worlds?

Adam i Krzysztof: Pierwsze próby rozpoczynają się dosłownie za parę dni, a tydzień przed koncertem będą odbywać się dzień w dzień od rana do wieczora. Początkowe próby będą odbywać się osobno dla chóru i orkiestry, dopiero w końcowej fazie prób nastąpi połączenie obu tych grup. Jak to zabrzmi…na pewno wyjątkowo. Hala ocynowni w której odegrana zostanie suita słynie z wyjątkowej akustyki. Skład osobowy orkiestry i podwojony skład chóru na pewno spotęguje to wrażenie. Liczymy na to, że słuchacze będą pod wrażeniem i nie ochłoną tak szybko.

GameMusic.pl: Soundtrack z Wiedźmina 2 będzie dodawany do Edycji Kolekcjonerskiej. Są jakieś szanse na osobne wydanie muzyki?

Adam i Krzysztof: Niestety nie wiemy, czy CDProjekt ma w planach wydanie osobno soundtracku z muzyką z Wiedźmina 2.

Soundtrack z muzyką z gry na płycie CD będzie dołączony nie tylko do  wydania kolekcjonerskiego ale też do standardowego. Dodatkowo planowane jest też wydanie cyfrowe (download) - utwory będą do ściągnięcia w formacie mp3.

GameMusic.pl: Przy okazji pierwszej części wyszła dodatkowo płyta "inspired by". Jak się wam podobał materiał na niej? Może i tym razem Wiedźmin kogoś zainspiruje?

Adam i Krzysztof: Adam piastował wtedy stanowisko Audio Directora w CDP i to on w głównej mierze był odpowiedzialny za dobór utworów na składankę „inspired by..”. Materiałów napłynęło naprawdę wiele i musieliśmy dokonać selekcji tak by na krążku znalazły się te najciekawsze kompozycje. Płyta wyszła bardzo ciekawa, gdyż zawierała aranżacje motywu przewodniego z gry zrealizowane w skrajnie różnych gatunkach muzycznych. Z jednej strony był to świetny i innowatorski zabieg gdyż wielbiciele gry mieli możliwość w zaskakujący sposób przekonać się jak nośny jest temat przewodni i jak bardzo elastyczny może być w rękach muzyków poruszających się w zupełnie odmiennych gatunkach muzycznych. Płyta prezentowała sobą przekrój stylów muzycznych: począwszy od  metalu, poprzez  folk, muzykę symfoniczną, rock, drum and bass etc.

Z drugiej strony właśnie przez fakt tak wielkiego rozstrzału gatunkowego z komercyjnego punktu widzenia płyta nie trafiała do żadnej konkretnej grupy słuchaczy. Wielbiciele mocniejszego brzmienia mogli znaleźć na niej co najwyżej trzy utwory dla siebie, osoby lubujące się w spokojniejszych klimatach miały też co najwyżej dwa utwory, pasjonaci folku kolejne dwa. Podsumowując wydaje nam się, że decyzja o powstaniu takiej właśnie składanki była jednak świetnym ruchem, gdyż dała możliwość wypromowania gry w zupełnie innowatorski sposób a jednocześnie pozwoliła wypromować się niektórym mało znanym aczkolwiek bardzo utalentowanym muzykom (np. Skowyt czy też Me Myself and I).

Z tego co wiemy CDProjekt nie planuje takiej akcji w przypadku Wiedźmina 2. Ale było by fajnie gdyby muzyka z Wiedźmina 2 zainspirowała kogoś do zrobienia podobnego materiału. Na pewno z wielką ciekawością wysłuchalibyśmy autorskich interpretacji utworów z gry.

GameMusic.pl: Pracujecie już nad Wiedźminem 3 lub macie jakieś pomysły, których nie udało się zrealizować w W2?

Adam i Krzysztof: Niestety na to pytanie nie możemy w chwili obecnej odpowiedzieć, aczkolwiek głowy zawsze mamy pełne pomysłów ;)

GameMusic.pl:
Spróbujmy z innej strony. Załóżmy, że Wiedźmin 2 odniesie sukces i i Wiedźmin 3 będzie tylko kwestią czasu. Znajdziecie czas jeśli CDProjekt poprosi was o muzykę?

Adam i Krzysztof: Zawsze jesteśmy otwarci na wszelkie propozycje i wyzwania. Z pewnością Wiedźmin jest fajnym projektem i świetnie nam się współpracowało z CDP zarówno przy pierwszej części jak i przy drugiej. Jeżeli CDP będzie pracowało na trzecią częścią i poprosi nas o muzykę - podejmiemy się tej pracy z pełnym zaangażowaniem i sercem jak przy dwóch poprzednich częściach.


Wywiad przeprowadził Grzegorz Balawender

 

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic