Więcej niż muzyka filmowa. Ogłaszamy program 15. edycji Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie

Jeden z najważniejszych festiwali muzyki filmowej na świecie wraca, by nadrobić pandemiczne zaległości! Przed nami film z muzyką na żywo (Jak wytresować smoka), zamówienia kompozytorskie, wybitni twórcy (Jerzy Skolimowski, John Powell, Zygmunt Konieczny), soliści (Joanna Słowińska, Tomasz Organek, Aleksander Dębicz) oraz znakomite chóry, orkiestry i dyrygenci. Liczymy, że nasze zaproszenie przyjmie również festiwalowa publiczność. W tym szczególnym czasie chcemy też nieść pomoc i silny przekaz solidarności z Ukrainą, do którego dołączają się najwybitniejsi kompozytorzy związani z FMF.

Więcej niż muzyka filmowa. Ogłaszamy program 15. edycji Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie

W ostatnich latach pandemia utrudniała nam spotkania na żywo, dlatego tym bardziej cieszę się, że w tym roku mogę Państwa zaprosić na sześć koncertów 15. edycji FMF, który wraca w tradycyjnym majowym terminie. Głównym gościem festiwalu będzie wyczekiwany przez nas od 2020 roku John Powell znany oczywiście z serii filmów animowanych „Jak wytresować smoka”, ale również z takich tytułów, jak „Tożsamość Bourne’a” czy „Han Solo: Gwiezdne wojny – historie” – mówi Magdalena Doksa-Tverberg, dyrektorka KBF.

15. edycję festiwalu otworzy koncert Kilar | Glass, który odbędzie się we wtorek 24 maja o godz. 19.30 w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie. Będzie on celebracją wyrazistego stylu Wojciecha Kilara, który w tym roku obchodziłby 90. urodziny, a także muzyki minimalistycznej Philipa Glassa. Światową sławę Kilar zyskał dzięki muzyce do Draculi Francisa Forda Coppoli z 1992 r. Postać krwiożerczego hrabiego to zresztą jedna z rzeczy, która łączy obu kompozytorów. W 1999 Glass został upoważniony do skomponowania nowej ścieżki dźwiękowej do Draculi w reżyserii Toda Browninga z 1931 r. Glass zawdzięcza swoją popularność otwartości na wszystkie dziedziny muzyki. Dzięki temu docierał wieloma drogami do coraz szerszego grona publiczności. Stworzył dziesiątki partytur filmowych (otrzymał za nie trzy nominacje do Oscara), 14 symfonii, 13 koncertów, 25 oper, 9 kwartetów smyczkowych oraz partytury baletów i utworów fortepianowych. Muzyka mistrzów zabrzmi dzięki pianiście Aleksandrowi Dębiczowi, sopranistce Joannie Radziszewskiej i orkiestrze Sinfonietta Cracovia pod kierownictwem Michaela Riesmana, dyrektora muzycznego Philip Glass Ensemble.

W poprzednich latach koncerty z cyklu Scoring4Polish Directors honorowały twórczość najsłynniejszych polskich reżyserów – Agnieszki Holland, Andrzeja Wajdy, Romana Polańskiego i Krzysztofa Zanussiego. W tym roku (25 maja o godz. 19.30) bohaterem, a zarazem gościem tego wydarzenia będzie Jerzy Skolimowski – reżyser Essential Killing, Wrzasku, Czterech nocy z Anną, 11 minut czy Fuchy. Na scenie będą królować jazz i mroczne współczesne brzmienia w aranżacjach Jana Stokłosy. Usłyszymy również zaprzyjaźnionego z reżyserem Tomasza Organka. Podczas koncertu w Sali Audytoryjnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Centrum Kongresowym ICE Krakówzostanie wręczona nagroda Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku – za najlepszy soundtrack 2021 roku powstały do polskiej produkcji. Dlatego w pierwszej części koncertu usłyszymy muzykę z polskich premier ostatnich lat (m.in. Ciemno, prawie noc oraz Hiacynt). Koncert przeznaczony jest wyłącznie dla widzów powyżej 16. roku życia.

Tegoroczna edycja FMF będzie również demonstracją solidarności z Ukrainą w postaci koncertu Composers4Ukraine, który odbędzie się 26 maja o godz. 19.30 w Sali Audytoryjnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Muzyka ma być wyrażeniem szacunku dla heroizmu naszych wschodnich sąsiadów i postawy ludzi z całego świata niosących im bezinteresowną pomoc. W Polsce przebywa ponad dwa miliony uchodźców, wśród nich wielu muzyków z Kijowa, Lwowa czy Charkowa szukających miejsca do pracy. Dlatego w składzie chóru i orkiestry, które wystąpią podczas koncertu 26 maja, znajdą się między innymi instrumentaliści z Ukrainy.

FMF to wydarzenie, które ma dawać radość: kompozytorom – bo tutaj może zabrzmieć ich muzyka, często pisana w zaciszu studiów filmowych, produkcji FMF – bo to wydarzenie nieustannie poszukujące innowacji i nowych form wyrazu, artystom wykonawcom – bo pozwala im grać muzykę aktualną i bezwzględnie piękną, i publiczności – bo dostarcza wzruszeń, daje poczucie bycia razem i przeżywania pięknych emocji. Pandemia i związane z nią ograniczenia sprawiły, że długo musieliśmy czekać na powrót FMF w jego pełnym wydaniu. Ale i obecna sytuacja brutalnej wojny u naszych wschodnich sąsiadów nakłada na całą społeczność twórców i odbiorców FMF obowiązek szczególnej solidarności. Poprosiłem naszych przyjaciół kompozytorów o skomponowanie albo zadedykowanie specjalnych utworów chóralno-orkiestrowych jako demonstrację solidarności z twórcami z Ukrainy. Odpowiedź przerosła nasze najśmielsze marzenia. Przyłączyli się do nas natychmiast John Williams, Howard Shore, Lolita Ritmanis, Laura Karpman, Antoni Komasa-Łazarkiewicz, Elliot Goldenthal, Diego Navarro, Trevor Morris, Don Davis, Craig Armstrong, Stephen Warbeck, Dirk Brossé, Benjamin Wallfisch czy Michael Giacchino. To będzie z pewnością ważne i pamiętne wykonanie, w którym wezmą udział twórcy z kraju ogarniętego wojną, a kompozytorzy połączą się z nami poprzez muzykę – mówi Robert Piaskowski, dyrektor artystyczny FMF.

Muzyka Zygmunta Koniecznego, twórcy gatunku polskiej piosenki literackiej i wybitnego krakowskiego kompozytora muzyki filmowej, zabrzmi 27 maja o godzinie 19.30 w Sali Teatralnej Centrum Kongresowego ICE Kraków na koncercie Słowińska I AUKSO I Konieczny. Koncert organizowany jest w związku z przypadającymi w tym roku 85. urodzinami kompozytora. Konieczny zadebiutował w 1959 r. w teatrze, pisząc muzykę do spektaklu Widok z mostu w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego. Współpracował z wieloma wybitnymi reżyserami teatralnymi. Z filmem związany jest od 1963 roku. Jest twórcą muzyki do ponad stu filmów fabularnych, telewizyjnych, dokumentalnych i krótkometrażowych. Komponował muzykę do dzieł takich reżyserów, jak Jan Jakub Kolski (Pornografia, Jasminum, Historia kina w Popielawach), Andrzej Wajda (Biesy) czy Tadeusz Konwicki (Dolina Issy, Lawa, Jak daleko stąd, jak blisko). Za swoją pracę trzykrotnie został nagrodzony zarówno Polską Nagrodą Filmową, jak i nagrodą Festiwalu Filmowego w Gdyni. W koncercie wystąpią Joanna Słowińska i Karol Śmiałek przy akompaniamencie kwintetu Stanisława Słowińskiego i AUKSO – Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy pod batutą Marka Mosia.

28 maja o godz. 19.30 w Sali Audytoryjnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Centrum Kongresowym ICE Krakówczeka nas niezwykłe wydarzenie – koncert The Music of John Powell. Takie filmy jak Rio, Jak wytresować smoka czy Uciekające kurczaki kojarzą chyba wszyscy miłośnicy animacji. Natomiast trochę starsi wielbiciele kina zapamiętali Tożsamość Bourne’a czy Han Solo: Gwiezdne wojny – historie. Ale czy znają anegdoty związane z powstawaniem muzyki do tych kinowych obrazów? Teraz będą mieli okazję je poznać, ponieważ historie o wykonywanych utworach opowie sam John Powell, który wcieli się w rolę gospodarza wieczoru. Orkiestrę poprowadzi zaprzyjaźniony z brytyjskim kompozytorem dyrygent Gavin Greenaway, znany publiczności FMF z poprzednich edycji festiwalu, stale współpracujący także z Hansem Zimmerem (w 2018 r. został dyrektorem muzycznym trasy koncertowej The World of Hans Zimmer) i Jamesem Newtonem Howardem.

Zwieńczeniem festiwalu 29 maja o godz. 18.00 w Sali Audytoryjnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Centrum Kongresowym ICE Kraków będzie projekcja z muzyką na żywo pierwszej części kultowego filmu animowanego Jak wytresować smoka. Film był nominowany do dwóch Oscarów (w tym za najlepszą muzykę dla Johna Powella, który będzie również gościem wydarzenia) oraz nagród Złotego Globu i BAFTA. Pokaz kierowany jest do najmłodszych, ale każdy dorosły, który nie zapomniał o swoim wewnętrznym dziecku, również będzie oczarowany. Skomponowaną do filmu o magicznej krainie smoków i wikingów muzykę usłyszymy w wykonaniu Chóru Filharmonii Krakowskiej i Orkiestry Akademii Beethovenowskiej prowadzonych przez dyrygenta Ernsta van Tiela. Do składu orkiestry dołączą laureaci konkursu OF FMF, o którym możecie przeczytać więcej na naszej stronie.

FMF to również edukacja: warsztaty, sesje nagraniowe i zajęcia typu master classes, a także otwarte spotkania z kompozytorami, które odbywają się w ramach Forum Audiowizualnego FMF. W tym roku zainicjowaliśmy projekt OF FMF – nowy program dla absolwentów akademii muzycznych na instrumentach smyczkowych – dodaje Magdalena Doksa-Tverberg, dyrektorka KBF.

Bardzo się cieszymy, że FMF powraca do klasycznej formy i po raz piętnasty będziemy mogli wspólnie przeżywać chwile z muzyką filmową na żywo. Unikatowa atmosfera prób, przygotowania i przybycie gości to coś, na co wszyscy czekamy. Podczas oczekiwań na to wydarzenie będzie wam towarzyszyć stacja RMF Classic, która jest współorganizatorem całej imprezy. Przygotowaliśmy specjalne cykle, audycje oraz playlisty i wspomnienia, dzięki którym będzie można poczuć festiwalowe emocje już wcześniej. W maju Kraków zamienia się w filmową stolicę. Do usłyszenia na antenie RMF Classic – mówi Magdalena Wojewoda-Mleczko, dyrektor muzyczna RMF Classic.

Sprzedaż biletów ruszy 7 kwietnia od godz. 10.00.

Pełen program festiwalu dostępny na www.fmf.fm

Słuchajcie także w RMF Classic. 

Organizatorami Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie są: Miasto Kraków, KBF oraz RMF Classic.Partnerem strategicznym FMF jest Kraków Airport, a mecenasem FMF – firma Suempol.

 

15. FESTIWAL MUZYKI FILMOWEJ W KRAKOWIE
23–29 maja 2022 r.

 

23–25 maja (poniedziałek–środa)

Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach

Warsztaty dla instrumentalistów i kompozytorów

Zamknięte kursy i sesja nagraniowa dla laureatów konkursów FMF Young Talent Award 2022 oraz OF FMF, które odbywają się w ramach Forum Audiowizualnego FMF.

24 maja (wtorek), godz. 19.30
Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie
Kilar | Glass

Joanna Radziszewska – sopran

Aleksander Dębicz – fortepian

Sinfonietta Cracovia

Michael Riesman – dyrygent

Program:

Philip Glass – suita z filmu Godziny

Philip Glass – suita z filmu Dracula (1931)

Wojciech Kilar – suita z filmu Dracula (1992)

Wojciech Kilar – suita z filmu Portret damy

Wojciech Kilar – wokaliza z filmu Dziewiąte wrota

Wojciech Kilar – II Koncert fortepianowy

Wojciech Kilar – Orawa

Wojciech Kilar i Philip Glass mają wiele wspólnego. Jako młodzi muzycy poznali jedną z najważniejszych nauczycielek kompozycji XX wieku, słynną pedagożkę Nadię Boulanger. Francuzka udzieliła im niezbędnej pomocy – nauczyła ich m.in. nienagannej techniki, która stała się znakiem rozpoznawczym obu artystów.

Kariera Kilara w dziedzinie muzyki filmowej znalazła swój ostateczny wyraz w filmie Francisa Forda Coppoli Dracula z 1992 roku, dzięki któremu miliony ludzi poznały świat twórczy i język muzyczny jednego z największych polskich kompozytorów. Wojciech Kilar obchodziłby tym roku swoje 90. urodziny. W tę szczególną rocznicę pragniemy uczcić zarówno wyrazisty głos Kilara, jak również dorobek o pięć lat młodszego amerykańskiego kompozytora Philipa Glassa.

Muzyka Glassa zadomowiła się w sercach milionów ludzi ze względu na jego obecność w każdej możliwej dziedzinie muzyki – od dziesiątek partytur filmowych (które przyniosły mu trzy nominacje do Oscara) po oszałamiający dorobek obejmujący 14 symfonii, 13 koncertów, 25 oper, 9 kwartetów smyczkowych oraz partytury baletów i utworów fortepianowych.

Kilar i Glass stanowią wzór kompozytorów z pogranicza sztuki i komercji, co jest poniekąd artystycznym znakiem naszych czasów.

25 maja (środa), godz. 19.30
Sala Audytoryjna im. Krzysztofa Pendereckiego, Centrum Kongresowe ICE Krak
ów
Scoring4Polish Directors: Jerzy Skolimowski

Gość specjalny: Jerzy Skolimowski

Tomasz Organek – wokal

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej

Stokłosa Collective Band

Jan Stokłosa – aranżer, dyrygent

Program:

Wojtek Urbański – Hiacynt
Marcin Stańczyk – Ciemno, prawie noc

––––

Krzysztof Komeda – Bariera, Start, Ręce do góry

Andrzej Trzaskowski – Walkower
Ørganek – 11 minut
Cat Stevens – But I Might Die Tonight z filmu Na samym dnie

Tony Banks – Wrzask
Paweł Mykietyn – Essential Killing, 11 minut

Hans Zimmer, Stanley Myers – Fucha

Scoring4Polish Directors w hołdzie dla wybitnego polskiego reżysera – Jerzego Skolimowskiego.

Po koncertach z muzyką do filmów Agnieszki Holland, Andrzeja Wajdy, Romana Polańskiego i Krzysztofa Zanussiego oddajemy hołd kolejnej legendzie polskiego kina, nagradzanemu m.in. na festiwalach w Cannes, Wenecji czy Berlinie reżyserowi Jerzemu Skolimowskiemu.

W pierwszej części koncertu zgodnie z tradycją usłyszymy muzykę stworzoną do polskich premier ostatnich sezonów. Do współpracy zaprosiliśmy znakomitych twórców, którzy przygotowali suity na specjalne zamówienie FMF.

W drugiej części wieczoru przestrzeń ICE Kraków wypełnią motywy i piosenki z kultowych filmów Skolimowskiego. Nie zabraknie jazzu, mrocznych współczesnych brzmień i przejmujących piosenek. Na scenie pojawi się m.in. zaprzyjaźniony z reżyserem muzyk – Tomasz Organek.

Podczas koncertu zostanie wręczona nagroda Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku – za najlepszy soundtrack 2021 roku powstały do polskiej produkcji.

Koncert przeznaczony jest wyłącznie dla widzów powyżej 16. roku życia.

26 maja (czwartek), godz. 19.30
Sala Audytoryjna im. Krzysztofa Pendereckiego, Centrum Kongresowe ICE Kraków
Composers4Ukraine

Mierzymy się z jednym z najtrudniejszych momentów w naszej współczesnej historii. Wierzymy, że obowiązkiem festiwalu jest docenienie i podkreślenie zarówno ukraińskiego heroizmu, jak i ogromnej bezinteresownej pomocy ludzi z całego świata. Chcemy to zrobić ramię w ramię z naszymi partnerami, tworząc wspólne i mocne oświadczenie kompozytorów muzyki filmowej.

W Polsce przebywa ponad dwa miliony uchodźców, wśród nich wielu artystów, m.in. muzyków z Kijowa, Lwowa czy Charkowa, którzy również szukają miejsca do pracy. Dlatego chór i orkiestra, które wystąpią podczas koncertu, będą tworzone między innymi przez ukraińskich muzyków. Wykonają oni utwory, które skomponują lub zadedykują specjalnie na tę okazję związani z FMF kompozytorzy m.in. John Williams, Howard Shore, Lolita Ritmanis, Laura Karpman, Elliot Goldenthal, Diego Navarro, Trevor Morris, Don Davis, Craig Armstrong, Stephen Warbeck, Dirk Brossé, Antoni Komasa-Łazarkiewicz, Benjamin Wallfisch i Michael Giacchino.

Niech tegoroczna edycja FMF będzie również demonstracją solidarności!

27 maja (piątek), godz. 19.30

Sala Teatralna, Centrum Kongresowe ICE Kraków

Słowińska I AUKSO I Konieczny 

Gość specjalny: Zygmunt Konieczny

Joanna Słowińska – śpiew

Karol Śmiałek – śpiew

Stanisław Słowiński Quintet

AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy Marek Moś – dyrygent

Program:

Taki pejzaż, sł. Andrzej Szmidt

Grande Valse Brillante, sł. Julian Tuwim

Piosenka Weroniki, sł. Jan Jakub Kolski

Jaki śmieszny, sł. Wincenty Faber

Już ja z tobą nie zostanę, sł. Wojciech Młynarski

Pocałunki, sł. Maria Pawlikowska-Jasnorzewska

Diabły, sł. Zbigniew Książek

Karuzela z madonnami, sł. Miron Białoszewski

Wiersze wojenne, sł. Krzysztof Kamil Baczyński

Nie ma w świecie prawdy, sł. trad., tłum. z ukr. W. Nakoneczny

Pallas i Nike, sł. Stanisław Wyspiański

Chcę, sł. Stanisław Wyspiański

Niech nikt nad grobem mi nie płacze, sł. Stanisław Wyspiański

Ta nasza młodość, sł. Tadeusz Śliwiak

Kołysanka dla Jaszy, sł. Agnieszka Osiecka

muzyka: Zygmunt Konieczny

aranżacje: Stanisław Słowiński

Koncert Słowińska I AUKSO I Konieczny to hołd dla Zygmunta Koniecznego –twórcy gatunku polskiej piosenki literackiej, a także wybitnego krakowskiego kompozytora muzyki filmowej. Konieczny jest twórcą muzyki do ponad stu filmów fabularnych, telewizyjnych, dokumentalnych i krótkometrażowych. Komponował do dzieł takich reżyserów, jak Jan Jakub Kolski, Andrzej Wajda czy Tadeusz Konwicki. Za swoją pracę został trzykrotnie nagrodzony zarówno Polską Nagrodą Filmową, jak i nagrodą Festiwalu Filmowego w Gdyni.

Koncert to również premiera i promocja płyty live Słowińska–AUKSO–Konieczny, nagranej w tym samym składzie wykonawczym w sali koncertowej NOSPR w Katowicach. Repertuarowo stanowi summę kompozytorskich dokonań Koniecznego; niektóre z utworów kompozytor dedykował solistce Joannie Słowińskiej (m.in. solowe partie kantatowej formy Serce moje gram do tekstów Stanisława Wyspiańskiego), inne znane są z repertuaru Ewy Demarczyk lub skomponowane do filmów (Jańcio Wodnik) i spektakli teatralnych (Noc listopadowa). Znalazły się tutaj również kompozycje do tekstów wybitnych poetów (Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Julian Tuwim,Miron Białoszewski, Wojciech Młynarski, Agnieszka Osiecka i inni) – definiujące dzisiaj rangę i kanon gatunku piosenki literackiej.

28 maja (sobota), godz. 19.30
Sala Audytoryjna im. Krzysztofa Pendereckiego, Centrum Kongresowe ICE Kraków
The Music of John Powell

Gość specjalny: John Powell

Holly Sedillos – sopran

Chór Polskiego Radia

Sinfonietta Cracovia

Gavin Greenaway – dyrygent

Program:

Suita z filmu from Wyścig szczurów

Lando’s Closet z filmu Han Solo: Gwiezdne wojny – historie

Building the Crate z filmu Uciekające kurczaki

Love Theme z filmu Dwa tygodnie na miłość

Suita z filmu Piotruś. Wyprawa do Nibylandii

Il Giardino del Trio z filmu With Friends Like These…

Suita z filmu Fernando

Główny tematz filmu Tożsamość Bourne’a

Requiem Addendum

Suita Mine Mission z filmu Han Solo: Gwiezdne wojny – historie

Victory Is Ours z A Prussian Requiem

Suita z filmu Jak wytresować smoka 2

Poisonous Love z filmu Rio 2

The Hidden World Suite z filmu Jak wytresować smoka 3

John Powell gościem głównym 15. edycji FMF i bohaterem koncertu monograficznego.

Po dwóch latach pandemii usłyszymy w ICE Kraków długo wyczekiwany monograficzny przegląd twórczości Johna Powella. Kompozytor nie będzie wyłącznie odbiorcą koncertu, lecz wcieli się w rolę gospodarza wieczoru, komentującego wydarzenia i opowiadającego anegdoty związane z wykonywanymi utworami.

Brytyjski kompozytor, który współpracował m.in. z Hansem Zimmerem i Harrym Gregsonem‑Williamsem, zasłynął przede wszystkim muzyką do filmów animowanych (Shrek, Kung Fu Panda, Happy Feet: Tupot małych stóp) i kina akcji (Włoska robota, Tożsamość Bourne’a, Ultimatum Bourne’a, Pan i Pani Smith, X-Men: Ostatni bastion). Na prośbę FMF Powell osobiście dobierze i przygotuje utwory ze swojego wyróżnianego m.in. nominacjami do Oscara, nagród Grammy i BAFTA dorobku. W koncercie wezmą udział goście specjalni, a muzyków poprowadzi zaprzyjaźniony z kompozytorem dyrygent – znany publiczności z poprzednich edycji FMF Gavin Greenaway.

Partnerem koncertu jest współpracujące z festiwalem od lat Amerykańskie Stowarzyszenie Kompozytorów, Autorów i Wydawców (ASCAP).

29 maja (niedziela), godz. 18.00
Sala Audytoryjna im. Krzysztofa Pendereckiego, Centrum Kongresowe ICE Kraków
FMF4Kids: Jak wytresować smoka – Live in Concert

Gość specjalny: John Powell

Chór Filharmonii Krakowskiej

Orkiestra Akademii Beethovenowskiej

Ernst van Tiel – dyrygent

Finałowy wieczór 15. FMF będzie prawdziwą wisienką na festiwalowym torcie – upłynie pod znakiem projekcji pierwszej części kultowego filmu animowanego Jak wytresować smoka z muzyką na żywo. Film, którego akcja rozgrywa się w świecie wikingów i dzikich smoków, został nominowany m.in. do Oscara, nagród Złotego Globu i BAFTA.

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic