Café Classic

Słuchaj już w sobotę od 18:00

Teatralna kawiarenka, w której spotkać można najważniejszych artystów polskiej sceny. Usłyszycie tutaj rozmowy o teatrze, piosence i kabarecie. Zapraszamy do słuchania, koniecznie z filiżanką pysznej kawy, herbaty, czy co kto lubi.

Soboty 18:00-21:00

Archiwum. Zaprasza Natalia Grzeszczyk.

Artur Tyszkiewicz, Grzegorz Damięcki i "Napis" w Teatrze Ateneum

Oto elegancka kamienica we współczesnym mieście. Jej mieszkańcy patrzą na innych trochę z góry, choć tak naprawdę są banalni, poprawni politycznie i mówią frazesami z telewizji. I tak spokojnie płynąłby dzień za dniem, gdyby nie pojawili się w kamienicy nowi lokatorzy, na pierwszy rzut oka mili i sympatyczni... - czytamy na stronie stołecznego Teatru Ateneum. Gérald Sibleyras zamknął w swojej kamienicy wiele ludzkich historii, słabości i śmieszności. Premiera "Napisu" w Ateneum 24 lutego 2024. Przed premierą opowiedzieli nam o tym spektaklu Artur Tyszkiewicz (reżyser) i Grzegorz Damięcki

posłuchaj Grzegorz Damięcki, Artur Tyszkiewicz i "Napis" w Teatrze Ateneum

 

Modest Ruciński opowiada o premierze "Domu otwartego", o "40-latku" i najbliższych planach teatralnych

"Był czas, gdy Bałucki święcił triumfy na wszystkich scenach sypiąc komediami, jak z rękawa. Był też czas, gdy „bałucczyzna” była obelgą nie tylko jako synonim mieszczańskich przywar, ale też nienajlepszego gustu w literaturze. I przyszedł wreszcie czas, kiedy Bałucki stał się klasykiem komedii, który – chciałoby się żartobliwie powiedzieć – nic już nie musi, ale wiele może. Może nas cieszyć, śmieszyć i przy okazji czegoś też nauczyć." [mat.pras.] Modest Ruciński opowiedział w RMF Classic przede wszystkim o zbliżającej się premierze „Domu otwartego” Bałuckiego w reż. Krystyny Jandy w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie. Pojawili się w Café Classic również m.in. Stefan Karwowski i Rick Sanchez... :)  

posłuchaj Modest Ruciński opowiada o premierze "Domu otwartego", o "40-latku", najbliższych planach teatralnych i Ricku

Joanna Nojszewska i "Kobiety, które śpiewały Młynarskiego"

"Wojciech Młynarski napisał "12 godzin z życia kobiety", a z herstorii jego tekstów Joanna Nojszewska przepytuje dwanaście artystek, które z nim współpracowały: Ewę Bem, Danutę Błażejczyk, Stanisławę Celińską, Małgorzatę Kożuchowską, Halinę Kunicką, Joannę Kurowską, Alicję Majewską, Joannę Szczepkowską, Joannę Trzepiecińską, Ewę Wiśniewską, Magdalenę Zawadzką i Katarzynę Żak. W ich wspomnieniach o Młynarskim znajdziemy szeroką paletę uczuć: szacunek, podziw, współczucie, tęsknotę, czułość, wdzięczność. To zapis rozwijających współprac i pięknych przyjaźni" [mat. pras.] O książce "Kobiety, które śpiewały Młynarskiego" opowiada nam jej autorka - Joanna Nojszewska.

posłuchaj Joanna Nojszewska opowiada o książce "Kobiety, które śpiewały Młynarskiego"

 

O monodramie "Pogo" i reżyserowanym przez siebie "Na rauszu" w Teatrze Polonia opowiada Marcin Hycnar

Marcin Hycnar opowiada nam po pierwsze, o swoim monodramie "Pogo" w reż. Kingi Dębskiej. To spektakl na podstawie książki reporterskiej pod tym samym tytułem. Jej autor Jakub Sieczko, to lekarz, specjalista anestezjologii i intensywnej terapii, który przez sześć lat pracował w stołecznym pogotowiu ratunkowym. Po drugie, o reżyserowanym przez siebie "Na rauszu". To duńsko-holendersko-szwedzki komediodramat, którego filmowy pierwowzór z 2020 roku w reżyserii Thomasa Vinterberga cieszył się ogromnym powodzeniem w kinach (Oscar dla najlepszego filmu nieamerykańskiego i cztery Europejskie Nagrody Filmowe). To historia czterech zmęczonych życiem nauczycieli, którzy postanawiają sprawdzić empirycznie teorię norweskiego filozofa i psychiatry Finna Skårderuda, głoszącego, że we krwi człowieka płynie o pół promila alkoholu za mało - czytamy na stronie Teatru Polonia, w którym oba tytuły możemy oglądać.

posłuchaj Marcin Hycnar opowiada o "Pogo" i "Na rauszu" w Teatrze Polonia

 

 

"Historia Jakuba" monodram Łukasza Lewandowskiego

Bohaterem jest ksiądz i filozof, który pewnego dnia dowiaduje się, że wcale nie jest tym, kim jest. Podejmuje zatem niełatwą próbę poznania swej prawdziwej tożsamości. Jednak odkrywanie na nowo swoich korzeni, konieczność zdefiniowania wiary, narodowości i pochodzenia, a nade wszystko logiczne połączenie tego wszystkiego z dotychczasowym życiem, okazuje się raz straszne, raz śmieszne. Osobista historia Jakuba pozbawiona jest patosu, a od tragizmu ratuje ją śmiech i biegnąca wartko akcja, bo jak powszechnie wiadomo, to samo życie dyktuje najciekawsze historie. [mat.pras.] O "Historii Jakuba", pierwszej premierze Teatru Ateneum w roku 2024, opowiada Łukasz Lewandowski

posłuchaj "Historia Jakuba" monodram Łukasza Lewandowskiego

Małgorzata Zawadzka i "Pewnego długiego dnia"

Na 16. Boskiej Komedii pokazywane były m.in. "Genialna przyjaciółka" (reż. Ewelina Marciniak), "Pewnego długiego dnia" (reż Luk Perceval) oraz "Joga" (reż. Anna Smolar) - spektakle Narodowego Starego Teatru w Krakowie. W trzech wymienionych tytułach możemy oglądać Małgorzatę Zawadzką. Opowiedziała nam o każdym z tych spektakli, ale przede wszystkim o współpracy z Lukiem Percevalem przy "Pewnego długiego dnia".

posłuchaj Rozmowa z Małgorzatą Zawadzką - aktorką Narodowego Starego Teatru w Krakowie - "Pewnego długiego dnia", "Genialna przyjaciółka", "Joga"

 

"Magnetyzm serc" - Kalina Jagoda Dębska

„Magnetyzm serc” to park rozrywki, którego pracownicy codziennie wystawiają „Śluby panieńskie” Aleksandra Fredry. Kolorowy i wesoły świat pełen śmiechu i licznych atrakcji. O spektaklu Narodowego Starego Teatru w Krakowie opowiada Kalina Jagoda Dębska (reżyseria).

posłuchaj "Magnetyzm serc" - opowiada Kalina Jagoda Dębska

"Czekając na Godota" - Piotr Cieplak opowiada o premierze w Teatrze Narodowym w Warszawie

„Co robimy? Czekamy. [...] Czekamy na Godota”. Kwestie te po raz pierwszy padły na scenie paryskiego Théâtre de Babylone w 1953 roku. Debiut teatralny Samuela Becketta uważa się za jedno z najważniejszych wydarzeń teatralnych XX wieku. Piotr Cieplak wraca do "Czekając na Godota" po 70 latach. Czy to już dzieło klasyczne? Czy wciąż ma awangardową siłę? I czy dalej jeszcze czekamy? W obsadzie: Mariusz Benoit i Jerzy Radziwiłowicz oraz Bartłomiej Bobrowski i Cezary Kosiński. [mat. pras.] Kilka dni przed premierą opowiadał nam o niej Piotr Cieplak.

posłuchaj Piotr Cieplak opowiada o premierze "Czekając na Godota" w Teatrze Narodowym w Warszawie

 

16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA - Studio Festiwalowe RMF Classic

Tegoroczna Boska Komedia odbywa się pod hasłem „Krajobraz po bitwie”. W programie ponad 20 przedstawień z Polski i zagranicy, w tym 7 w konkursie głównym INFERNO, wyłonionych przez 5-osobowe grono selekcjonerek i selekcjonerów. Zwycięzca zabierze ze sobą statuetkę Boskiego Komedianta, a wyboru dokona jury złożone z krytyków, kuratorów i selekcjonerów festiwali z 6 krajów: USA, Chile, Turcji, Indii, Włoch i Szwajcarii.

Od 8 do 16 grudnia, czyli przez cały czas trwania Boskiej Komedii, zapraszamy do naszego Studia Festiwalowego.

posłuchaj 16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA - Studio Festiwalowe RMF Classic odc. 1 - 8 grudnia godz. 8:30

posłuchaj 16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA - Studio Festiwalowe RMF Classic odc. 2 - 8 grudnia godz. 14:30

posłuchaj 16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA - Studio Festiwalowe RMF Classic odc. 3 - 9 grudnia

posłuchaj 16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA - Studio Festiwalowe RMF Classic odc. 4 - 9 grudnia - Bartosz Szydłowski omawia wszystkie spektakle konkursowe

posłuchaj 16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA - Studio Festiwalowe RMF Classic odc. 5 - 10 grudnia

posłuchaj 16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA - Studio Festiwalowe RMF Classic odc. 6 - 11 grudnia godz. 8:30

posłuchaj 16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA - Studio Festiwalowe RMF Classic odc. 7 - 11 grudnia godz. 14:30

posłuchaj 16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA - Studio Festiwalowe RMF Classic odc. 8 - 12 grudnia godz. 8:30

posłuchaj 16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA - Studio Festiwalowe RMF Classic odc. 9 - 12 grudnia godz. 14:30

posłuchaj 16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA - Studio Festiwalowe RMF Classic odc. 10 - 13 grudnia godz. 8:30

posłuchaj 16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA - Studio Festiwalowe RMF Classic odc. 11 - 13 grudnia godz. 14:30

posłuchaj 16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA - Studio Festiwalowe RMF Classic odc. 12 - 14 grudnia godz. 8:30

posłuchaj 16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA - Studio Festiwalowe RMF Classic odc. 13 - 14 grudnia godz. 14:30

posłuchaj 16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA - Studio Festiwalowe RMF Classic odc. 14 - 15 grudnia godz. 8:30

posłuchaj 16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA - Studio Festiwalowe RMF Classic odc. 15 - 15 grudnia godz. 14:30

Podsumowanie 16. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego BOSKA KOMEDIA. Omówienie werdyktu, rozmowy z jurorami, laureatami, uczestnikami (mówią: Mateusz Pakuła, Katarzyna Szyngiera, Peter Marks, Divya Bhatia, Bartosz Szydłowski, Małgorzata Zawadzka, Radosław Krzyżowski).

posłuchaj 16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA - PODSUMOWANIE

O "Przypadkowej śmierci anarchisty" w Teatrze Powszechnym opowiada Michał Zadara

Teatr Powszechny w Warszawie zaprasza na premierę "Przypadkowej śmierci anarchisty" na podstawie tekstu, który napisał Dario Fo. To komedia o policji, opowiada o funkcjonariuszach, którzy podczas śledztwa i przesłuchania aktywistów „zanadto przedobrzyli”, a potem zrobili wszystko, aby zatuszować ślady i uniknąć odpowiedzialności. Dario Fo słynął z teatru zaangażowanego społecznie i obywatelskiego nieposłuszeństwa. Dramaturgię swoich spektakli opierał na środkach teatralnych komedii dell’arte oraz tradycji teatru ludowego, z jego dosadnym humorem, skeczami komentującymi lokalną sytuację oraz improwizowanymi scenkami. [...] Michał Zadara wraz z zespołem na kanwie sztuki Fo buduje komiczną opowieść o zderzeniu jednostki z systemem biurokracji i opresji. „Przypadkowa śmierć anarchisty” nie jest jednak spektaklem dokumentalnym czy interwencją artystyczną w konkretnej sprawie – to obraz rzeczywistości w momencie przejściowym, w stanie pomiędzy schyłkiem groteskowego systemu a niewiadomą przyszłością, wypatrywaną z nadzieją. Śmiech w teatrze wykorzystywany jest tu jako środek prewencji i przymusu niebezpośredniego – jako najsilniejsza broń przeciw powadze przemocy i władzy. [mat. pras.] O spektaklu opowiadał nam jego reżyser (odpowiedzialny również za adaptację i tłumaczenie tekstu) - Michał Zadara. Pojawił się również wątek ekologiczny. Czy idąc do teatru albo filharmonii myślicie o tym, ile prądu kosztuje nagłośnienie spektaklu, koncertu? Michał Zadara zwrócił na to uwagę w swojej mowie inauguracyjnej w tym roku w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie.

posłuchaj Michał Zadara opowiada o premierze "Przypadkowej śmierci anarchisty" w Teatrze Powszechnym w Warszawie
 

"Żuan Don. Biografia Jeremiego Przybory"

Współtwórca legendarnego Kabaretu Starszych Panów. Niekwestionowany geniusz słowa o wyrafinowanym poczuciu humoru, poeta (choć sam wolał określenie: lirycysta). Mistrz. O Jeremim Przyborze i jego biografii opowiada nam jej autorka – Maria Wilczek-Krupa.

posłuchaj Premiera książki Marii Wilczek-Krupy pt. "Żuan Don. Biografia Jeremiego Przybory"

Na nowo odczytana "Odprawa posłów greckich" w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana

Henryk Niebudek (z perspektywy aktora) opowiedział nam o najnowszej premierze Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w Warszawie, czyli „Odprawie posłów greckich”. Antoni Libera opracował uwspółcześnioną wersję tego dramatu, przetłumaczył dzieło Jana Kochanowskiego "z polskiego na polski", czyniąc je dostępnym dla współczesnych czytelników i widzów. Reżyserem prapremierowego wykonania nowej wersji „Odprawy posłów greckich” jest Maciej Wojtyszko.

posłuchaj Odczytana na nowo "Odprawa posłów greckich" - opowiada Henryk Niebudek

 

w.a.s.o.w.s.k.i. | FOTOPLASTYKON - opowiada Ewa Konstancja Bułhak

w.a.s.o.w.s.k.i. | FOTOPLASTYKON to spektakl muzyczny o każdym i dla każdego. Premiera 30 października. Absolwenci Akademii Teatralnej w Teatrze Collegium Nobilium prezentują piosenki z muzyką Jerzego Wasowskiego w nowych aranżacjach. Reżyseruje Ewa Konstancja Bułhak

posłuchaj w.a.s.o.w.s.k.i. | FOTOPLASTYKON - opowiada Ewa Konstancja Bułhak

Éric-Emmanuel Schmitt o "Wariacjach enigmatycznych" i "Bramie do nieba"

W naszym studiu pojawili się: tłumacz „Wariacji enigmatycznych” – Jan Nowak oraz ich autor (pisarz, dramaturg, filozof) – Éric-Emmanuel Schmitt! Rozmawiamy m.in. o teatrze, sile opowieści, ciąży myszki, miłości do Mozarta i drugim tomie serii „Podróż przez czas”, czyli „Bramie do nieba”, który właśnie ma swoją premierę. 

posłuchaj Éric-Emmanuel Schmitt o "Wariacjach enigmatycznych" i "Bramie do nieba"

"Wariacje enigmatyczne" w warszawskim Teatrze Ateneum - zakulisowy spacer z Joanną Zemanek (scenografia, kostiumy), Grzegorzem Damięckim i Arturem Tyszkiewiczem (reżyseria)

Dramat? Komedia? Komediodramat? W sztuce Schmitta jest wszystkiego po trosze. A co jest tematem sztuki? Niby prosta sprawa. W samotnej willi na pustej wyspie pod kołem podbiegunowym mieszka zgorzkniały dziwak, wybitny pisarz, laureat nagrody Nobla. Pewnego dnia na wyspie zjawia się dziennikarz chcący zrobić z nim wywiad. W niewidocznym tle coraz gorętszej rozmowy pojawia się porzucona kobieta, która bohaterów zarazem dzieli i łączy [mat. pras.] W dniu premiery zapraszamy za kulisy pierwszej w tym sezonie premiery stołecznego Teatru Ateneum - "Wariacji enigmatycznych". Naszymi przewodnikami są: Joanna Zemanek (scenografia i kostiumy), Grzegorz Damięcki i Artur Tyszkiewicz (reżyseria).

posłuchaj "Wariacje enigmatyczne" w warszawskim Teatrze Ateneum - premiera

Premiera "Antygony" w Teatrze Polskim w Warszawie

Antygona i Ismena. Ismena i Antygona. Siostry, najbliższe sobie istoty, a tak różne. A może nie? Zdaniem reżysera spektaklu – Piotra Kurzawy – w szukaniu odpowiedzi pomóc nam może tylko tekst tragedii. Zapomnijmy więc o tym, co wiemy, co zostało już stwierdzone i wywiedzione z poprzednich interpretacji, co ugruntowały liczne inscenizacje, uważnie podążajmy za Sofoklesem... [mat.pras.] W naszym studiu, tuż przed premierą "Antygony" w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana, pojawił się siostrzany duet - Antygona (Bernadetta Statkiewicz) i Ismena (Dorota Bzdyla).

posłuchaj Premiera "Antygony" w Teatrze Polskim w Warszawie

Maja Kleczewska o premierze "Łaskawości Tytusa" w Operze Bałtyckiej

Ostatnia opera Mozarta, napisana przez kompozytora na dwa miesiące przed śmiercią. Libretto na przykładzie cesarza rzymskiego Tytusa ukazuje rozterki władcy – wewnętrzne rozdarcie pomiędzy powinnością wynikającą z pełnionej funkcji a osobistymi przekonaniami i uczuciami. Spektakl przygotowuje Maja Kleczewska, doceniana i wielokrotnie nagradzana reżyserka teatralna, która w swoich inscenizacjach nie boi się stawiania trudnych,
a czasem niewygodnych, pytań o współczesność. [mat.pras.] Premiera w Operze Bałtyckiej 7 pażdziernika. 

posłuchaj Maja Kleczewska o premierze "Łaskawości Tytusa" w Operze Bałtyckiej

Maja Kleczewska z solistkami Gabrielą Celińską-Mysław i Martą Huptas/fot. K. Mystkowski, KFP, archiwum Opery Bałtyckiej

Marcin Franc, Daniel Wyszogrodzki i musical "Kopernik" w Operze Krakowskiej

„Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię…” – choć Mikołaj Kopernik uważany jest za największego i najsłynniejszego polskiego uczonego, jego życiorys, pełny obraz dokonań i godna człowieka renesansu wszechstronność nie są dziś powszechnie znane. 550 lat po urodzeniu astronoma Opera Krakowska oraz zaproszeni do współpracy twórcy i realizatorzy chcą przywrócić jego historię polskiej popkulturze, przekładając ją na język musicalu [mat.pras.]. Nam o "Koperniku" opowiedzieli Marcin Franc - grający tytułową rolę i Daniel Wyszogrodzki - autor słów piosenek w tym musicalu.

posłuchaj Marcin Franc, Daniel Wyszogrodzki i musical "Kopernik" w Operze Krakowskiej

Magda Hueckel i Tomasz Śliwiński opowiadają o filmie "Stary"

6 września w Kinie Muranów odbyła się warszawska premiera filmu „Stary” w reżyserii nominowanego do Oscara duetu twórczego Magda Hueckel-Tomasz Śliwiński. Ten film to wnikliwy, artystyczny portret Starego Teatru im Heleny Modrzejewskiej na przestrzeni dwustu czterdziestu lat jego istnienia, gromadzący głosy kilkudziesięciu związanych ze sceną osób – wybitnych twórców polskiego teatru. 

posłuchaj Magda Hueckel i Tomasz Śliwiński opowiadają o filmie "Stary"

Bela Komoszyńska opowiada o płycie "Moje serce w Warszawie"

Na zaproszenie Muzeum Powstania Warszawskiego zespół Sorry Boys upamiętnił 79. rocznicę Powstania Warszawskiego. Artyści przygotowali materiał na płytę, wystąpili także na koncercie w Parku Wolności przy Muzeum. Album "Moje serce w Warszawie" zawiera osiem autorskich kompozycji z tekstami Beli Komoszyńskiej, Miuosha, Zuzanny Ginczanki, Pabla Nerudy, a także cover piosenki Czesława Niemena „Sen o Warszawie”. Utwór „Jan” to z kolei zaśpiewana treść autentycznego listu Powstańca Jana Kluczewskiego – dziadka członka zespołu Sorry Boys, Piotra Blaka. Jan Kluczewski „Krawczyk” był żołnierzem kompanii „Koszta”. Wraz z kuzynami swojej żony Danki – Jackiem i Witkiem Gosławskimi – zginął 6 września 1944 roku podczas bombardowania kamienicy przy ul. Moniuszki 7. Jan miał wówczas 24 lata. Na początku i końcu utworu można usłyszeć słowa Danki o jej zmarłym mężu i o czasie Powstania, które nagrała kilka lat przed swoją śmiercią. Dożyła 97 lat. O albumie "Moje serce w Warszawie" opowiada Bela Komoszyńska.

posłuchaj Bela Komoszyńska opowiada o płycie "Moje serce w Warszawie"

 

Jan Emil Młynarski i nowa płyta, czyli "Narkotyki"

„Narkotyki” to najnowsze i zarazem pierwsze w karierze sygnowane własnym nazwiskiem przedsięwzięcie płytowe Jana Emila Młynarskiego. Płyta jest zbiorem przedwojennych piosenek polskich, które odkrywał na przestrzeni lat przy okazji działalności w ramach własnego zespołu Warszawskiego Combo Taneczne i przede wszystkim w procesie przygotowywania kolejnych audycji radiowych. 

posłuchaj Jan Emil Młynarski opowiada o "Narkotykach"

"Komediant" w Teatrze Narodowym w Warszawie

Na stronie Teatru Narodowego czytamy: „Będąc szczerym trzeba powiedzieć, że w ogóle teatr to absurd, ale będąc szczerym … w ogóle nie można nic zrobić, najwyżej się zabić. … No więc ponieważ jak na razie się nie zabiliśmy, próbujemy nadal zajmować się teatrem, … choćby to wszystko było czymś całkowicie absurdalnym i zakłamanym” – mówi aktor Bruscon, bohater Komedianta. Wraz z rodziną przybywa on do miasteczka, by dać w miejscowej gospodzie spektakl – jednak w rezultacie robi przedstawienie sam z siebie.

O premierze "Komedianta" opowiada reżyser - Andrzej Domalik.

posłuchaj Premiera "Komedianta" w Teatrze Narodowym w Warszawie

"Mały Książę" w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana

Teatr Polski Dzieciom zaprasza 19 maja na premierę "Małego Księcia" w reżyserii Konrada Dworakowskiego. "(...) to opowieść o rzeczach ważnych, którym zbyt często nie poświęcamy wiele uwagi – poetycka, mądra baśń dla dzieci i dorosłych, którzy wspólnie mogą odnaleźć odpowiedź na najważniejsze pytania: Co oznacza bycie dorosłym? Co dziś oznacza bycie dzieckiem? Czy można mieć w dorosłym przyjaciela? Czy będąc dorosłym można – i czy warto – ocalić w sobie dziecko?" - pytają twórcy spektaklu. Michał Kurek (tytułowy Mały Książę) opowiadał nam o przygotowaniach do premiery w warszawskim Teatrze Polskim.

posłuchaj Premiera "Małego Księcia" w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana

Premiera "Królowej" w Teatrze Nowym Proxima w Krakowie

"Farrokh Bulsara jest młodym chłopcem urodzonym w Zanzibarze. Jego rodzice, jako wyznawcy jednej z najstarszych religii – zaratusztranizmu, wychowują syna w surowym duchu obyczajowości i wiary. Kiedy Farrokh w wieku 8 lat zostaje posłany do Indii, do szkoły z internatem dla chłopców, rozpoczyna się jego podróż po fascynacjach muzyką, sztuką i malarstwem. (...) Jako nastolatek zakłada swój pierwszy zespół i marzy o wielkiej karierze gwiazdy. Wkrótce z uczelni zostaje wydalony i wspólnie z rodzicami, z powodu rewolucji jaka nawiedziła Zanzibar, ucieka do Londynu… o którym marzył od dziecka. Tam rozpoczyna się jego droga w świat wielkiej kariery rockowego muzyka. Umiera w nim Farrokh Bulsara, a rodzi się Freddie Mercury" - czytamy w opisie spektaklu "Królowa". To najnowsza premiera krakowskiego Teatru Nowego Proxima, o któej opowiadał nam Piotr Sieklucki (scenarzysta, reżyser, aktor).

posłuchaj Premiera "Królowej" w Teatrze Nowym Proxima w Krakowie

Wystawa "Holoubek. Trzeba mieć pogląd na świat"

21 kwietnia 2023 minęła setna rocznica urodzin Gustawa Holoubka (1923–2008), jednego z najwybitniejszych aktorów polskich drugiej połowy XX wieku, który jedną rolą – Gustawa-Konrada w "Dziadach" Adama Mickiewicza (1967) i interpretacją "Wielkiej Improwizacji" zapisał się na trwałe w historii polskiego teatru i legendzie polskiej kultury. 24 kwietnia w Galerii -1 Akademii Sztuk Pięknych otwarta została wystawa „Holoubek. Trzeba mieć pogląd na świat”. Główną jej część tworzą wybrane zdjęcia z największych ról Holoubka grane w teatrze na przestrzeni pięciu dekad. Obok zdjęć cytowane są opisy jego kreacji pióra historyków, krytyków i pisarzy, m.in Zbigniewa Raszewskiego, wiernie towarzyszących drodze twórczej artysty. O szczegółach opowiada kurator wystawy - Michał Smolis.

posłuchaj Wystawa "Holoubek. Trzeba mieć pogląd na świat"

Tutaj można usłyszeć w całości "Wielką Improwizację" w wykonaniu Gustawa Holoubka. Nagranie pochodzi z premiery legendarnego przedstawienia "Dziadów" Adama Mickiewicza w reżyserii Kazimierza Dejmka, która odbyła się 27 listopada 1967 roku w Teatrze Narodowym.

Program 43. Warszawskich Spotkań Teatralnych

Rozpoczną się w stolicy 19 i potrwają do 30 maja. Zespół kuratorski zapowiada, że: "Wiele się zmienia: obok spektakli głównego nurtu pojawią się przedstawienia z silnie obecnego w ostatnich latach w polskim teatrze nurtu partycypacyjnego, a także ważne przedstawienia studentek i studentów reżyserii, zgodnie z bliską nam ideą ciekawego i życzliwego przyglądania się najmłodszemu teatrowi". Równocześnie zapewnia: "Niezmienne pozostaje zarazem to, co dla Warszawskich Spotkań Teatralnych było zawsze najważniejsze: festiwal zaprezentuje stołecznej publiczności najciekawsze przedstawienia minionego roku". O programie 43. Warszawskich Spotkań Teatralnych opowiada w RMF Classic jedna z kuratorek WST – Dorota Kowalkowska.

posłuchaj 43. Warszawskie Spotkania Teatralne - program

Andrzej Seweryn opowiada o monodramie "Lear"

„Lear” w reżyserii Janusza Opryńskiego to monodram Andrzeja Seweryna opowiadający historię szekspirowskiego bohatera od końca. Lear umiera, trafia być może do czyśćca i tam mierzy się z życiem raz jeszcze – zdając rachunek ze swych ziemskich spraw. Słyszy głosy córek, prowadzi rozmowy z nieobecnymi, dialoguje z duchami i z samym sobą. Andrzej Seweryn po raz pierwszy zagrał Leara w 2014 roku w stołecznym Teatrze Polskim, w przedstawieniu Jacquesa Lassalle’a. Dziś – w spektaklu, który powstał w Teatrze Starym w Lublinie dla uczczenia 200-lecia tamtejszej sceny – aktor ponownie mierzy się z tą wielką rolą. 29 i 30 kwietnia będzie można zobaczyć ten spektakl w Teatrze Polskim w Warszawie.     

posłuchaj Andrzej Seweryn opowiada o monodramie "Lear"

Jubileuszowa wystawa Andrzeja Pągowskiego w Teatrze 6. Piętro

Teatr 6. Piętro zaprasza na wystawę Andrzeja Pągowskiego "Teatralnie". Rozsławił polską sztukę plakatu. Jest autorem ponad 1,5 tysiąca plakatów, twórcą scenografii, murali, okładek magazynów i rysunków. Zaufało mu wielu wybitnych twórców m.in. Krzysztof Kieślowski, Andrzej Wajda, Stanisław Bareja, Adam Hanuszkiewicz, Wojciech Smarzowski. Artysta obchodzi jubileusz pracy twórczej, a także 70-te urodziny. Na wystawie w Teatrze 6.piętro prezentuje plakaty teatralne do tej pory nie eksponowane na żadnej innej wystawie.

posłuchaj Andrzej Pągowski oprowadza po swojej jubileuszowej wystawie w Teatrze 6. Piętro

"Wokół nas morze ognia. Losy żydowskich cywilów podczas powstania w getcie warszawskim" oprowadzanie po wystawie w Muzeum POLIN

To pierwsza wystawa o powstaniu w getcie warszawskim przedstawiona z perspektywy cywilów. Podczas powstania zeszli oni do bunkrów i kryjówek. Muzeum POLIN zaprasza do obejrzenia i wysłuchania historii powstania w getcie warszawskim opowiedzianej słowami dwunastu bohaterek i bohaterów – Heny (Krystyny), Stelli, Mietka, Marylki, mężczyzny o nazwisku Maur, Łazarza, Symchy, Leona, Sewka, Mietka, Miry i Anonimowej Autorki. Po wystawie oprowadza nas Joanna Fikus - Kierowniczka Działu Wystaw Muzeum POLIN.

posłuchaj Wystawa w Muzeum POLIN w 80. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim

 

Teatr Żydowski w 80. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim

Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich Centrum Kultury Jidysz oraz Fundacja Shalom zapraszają na wydarzenia upamiętniające 80. rocznicę powstania w getcie warszawskim. O szczegółach opowiada Ewa Wojciechowska z Teatru Żydowskiego w Warszawie.

posłuchaj Teatr Żydowski w 80. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim

Marcin Januszkiewicz o "Depeszach", płytach i koncertach

O premierze "Depeszy" w stołecznym Teatrze Rampa, o albumie "Perfect Lady Pank" i kolejnym, który właśnie powstaje, o kwietniowych koncertach i... tenisie. Ponieważ kiedy w studiu pojawia się Marcin Januszkiewicz, to i tenis musi sie pojawić :)

  

posłuchaj Marcin Januszkiewicz opowiada o "Depeszach", płytach i koncertach

Ewelina Marciniak i premiera "Genialnej przyjaciółki"

„Genialna przyjaciółka" to czterotomowa powieść Eleny Ferrante (pod tym pseudonimem ukrywa się pisarka lub pisarz włoskiego pochodzenia, który oficjalnie nie ujawnił swojej tożsamości). Jest opowieścią o długoletniej przyjaźni Eleny i Lili. Jedna introwertyczna, konformistyczna i dążąca do celu; druga wyzywająca, dumna i nieprzewidywalna. Dorastają w ubogiej dzielnicy w Neapolu w latach pięćdziesiątych. Podczas gdy Elena ma dostęp do edukacji, Lila musi w młodym wieku podjąć decyzje o małżeństwie. Przez całe życie obie próbują przeciwstawić się miejscu, z którego pochodzą, chcą żyć inaczej niż ich matki, ciotki i kuzynki. Dla awansu społecznego przyjmują radykalnie odmienne strategie. Czy można uciec od biedy? – czytamy na stronie Narodowego Starego Teatru w Krakowie, w którym „Genialną przyjaciółkę” (premiera 17 marca) reżyseruje jedna z najważniejszych reżyserek współczesnego europejskiego teatru – Ewelina Marciniak. Opowiedziała nam o premierze, operze, książkach, życiu w drodze i jeszcze kilku innych sprawach.

posłuchaj Ewelina Marciniak o premierze "Genialnej przyjaciółki" w Krakowie

"Edukując Ritę" w Teatrze 6. Piętro

Od momentu premiery w Londynie w 1980 roku losy bohaterów sztuki Willy Russella "Educating Rita" – profesora literatury Franka (Mirosław Baka) i fryzjerki Rity (Maria Dębska), która zapisuje się na jego wykłady na Uniwersytecie Otwartym, budzą gorące emocje u setek tysięcy widzów w dziesiątkach krajów na wszystkich kontynentach - czytamy na stronie Teatru 6. Piętro w Warszawie. Trzynaste urodziny teatr świętuje premierą (która odbędzie się 18 marca) spektaklu "Edukując Ritę". Reżyseruje i opowiada nam o nim Eugeniusz Korin (Dyrektor Artystyczny Teatru 6. Piętro).

posłuchaj Eugeniusz Korin o premierze "Edukując Ritę" i planach Teatru 6. Piętro

"Irena" - dramat muzyczny o Irenie Sendlerowej

25 i 26 marca w Teatrze Polskim odbędzie się warszawska premiera dramatu muzycznego „Irena” – to produkcja Teatru Muzycznego w Poznaniu. Powstała z udziałem polskich oraz amerykańskich twórców i realizatorów: scenariusz stworzyli Mary Skinner i Mark Campbell – laureat Pulitzera i Grammy, muzykę skomponował  Włodek Pawlik – polski laureat Grammy, a dramat wyreżyserował dziekan Wydziału Teatru, Tańca i Telewizji Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles –  Brian Kite. Poznańska premiera odbyła się 27 sierpnia 2022 roku. Tak wtedy opowiadali nam o spektaklu Oksana Hamerska (Irena Sendlerowa) i Radosław Elis (Adam, czyli ukochany Ireny). 

posłuchaj Rozmowy o "Irenie" - dramacie muzycznym opowiadającym o Irenie Sendlerowej

Popremierowe rozmowy z twórcami "Pięknej i Bestii" w Teatrze Muzycznym w Poznaniu

Tuż po pierwszej premierze (były cztery ze względu na kilka obsad) musicalu "Piękna i Bestia" w Teatrze Muzycznym w Poznaniu rozmawialiśmy z Urszulą Laudańską (Bellą), Rafałem Szatanem (Bestią) oraz Jerzym Janem Połońskim (reżyserem).

Fragm. audycji z 4.03.2023

posłuchaj Popremierowe rozmowy o "Pięknej i Bestii" w Teatrze Muzycznym w Poznaniu

Adam Cywka jako Adaś Miauczyński, czyli "Dzień Świra" w Ateneum

Nie rozmawialiśmy przed premierą, ale już nadrobiliśmy zaległości. Adam Cywka, grający Adasia Miauczyńskiego, opowiedział o "Dniu Świra" w warszawskim Teatrze Ateneum. 

Fragm. audycji z 4.03.2023

posłuchaj Adam Cywka, czyli Adaś Miauczyński w warszawskim Ateneum

"Przygody Koziołka Matołka" w Teatrze Polskim w Warszawie

Niestrudzony. Nieustępliwy. Uparty. Koziołek Matołek. Zapraszamy na pełną niezwykłych perypetii, niebezpieczeństw oraz nieoczekiwanych zwrotów akcji, historię dzielnego warszawskiego podróżnika, który gotów jest przemierzyć morza i oceany, gorące piaski afrykańskiej pustyni, zakamarki azjatyckich miast i amerykańskie bezdroża, by dotrzeć do mitycznego Pacanowa - czytamy na stronie Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana. Od 3 marca teatr zaprasza na "Przygody Koziołka Matołka". O spektaklu mówił nam reżyser, autor adaptacji i jeden aktorów opowiadajacych tę historię - Maksymilian Rogacki

Fragm. audycji z 4.03.2023

posłuchaj Maksymilian Rogacki opowiada o "Przygodach Koziołka Matołka"

"Alicji Kraina Czarów" w Teatrze Narodowym

"Alicji Kraina Czarów" to przedstawienie muzyczne na motywach słynnych powieści Lewisa Carrolla. Wraz z synem Alicji wyruszamy w podróż po labiryncie pamięci, gdzie człowiek, a może i Niby Żółw jest w stanie wsunąć się w siebie lub wysunąć jak luneta. Humpty Dumpty objaśnia, czym są peliczaple i zbłąkinie, Królowa Kier gra Flamingami w krokieta. W studni dzieciństwa i na cmentarzysku zegarów odkrywamy słoiki z pomarańczową marmoladą, a przede wszystkim receptę, jak ocalić świat od zapomnienia - czytamy na stronie Teatru Narodowego w Warszawie. Ewa Konstancja Bułhak (Alicja tej realizacji) i Sławomir Narloch (reżyser) opowiedzieli nam o zbliżającej się premierze.

Fragm. audycji z 25.02.2023

posłuchaj "Alicji Kraina Czarów" - premiera Teatru Narodowego w Warszawie

Rozmowy z twórcami musicalu "1989"

Rozmawiamy z twórcami musicalu „1989”, który jest nominowany w Plebiscycie MocArty RMF CLASSIC w kategorii Wydarzenie Roku 2022. To koprodukcja Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. O musicalu opowiadają: Katarzyna Szyngiera (reżyseria), Andrzej "Webber" Mikosz (muzyka), Karolina Kazoń (Danuta Wałęsa), Rafał Szumera (Lech Wałęsa), Agata Grenda (Dyrektorka Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego).

posłuchaj Rozmowy z twórcami musicalu "1989"

"Piękna i Bestia" w Teatrze Muzycznym w Poznaniu i inne

Tomasz Szymuś zapowiada premierę musicalu „Piękna i Bestia” w Teatrze Muzycznym w Poznaniu (jest kierownikiem muzycznym tego przedsięwzięcia). Mówi również o "Porze Jeziora" - musicalu Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie i planowanej premierze "Kopernika" w Operze Krakowskiej.

posłuchaj Tomasz Szymuś opowiada o "Pięknej i Bestii", "Koperniku" i "Porze jeziora"

Włodek Pawlik i "Baczyński 100"

Włodek Pawlik przypomina o projekcie „Baczyński 100” i zaprasza na koncert pod tym samym tytułem, który odbędzie się 16 lutego w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie.

 

posłuchaj Włodek Pawlik o projekcie "Baczyński 100"

"Wzrusz moje serce" w warszawskim Teatrze Ateneum

„Wzrusz moje serce” to najnowsza premiera stołecznego Teatru Ateneum, o której opowiada nam jej reżyser – Artur Tyszkiewicz

posłuchaj Artur Tyszkiewicz opowiada o premierze "Wzrusz moje serce"

"Oresteia" w AST

Michał Zadara mówi o „Orestei” spektaklu dyplomowym, który przygotował ze studentami Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie i wprowadzeniu do teatru nowatorskiego paradygmatu współpracy.

posłuchaj Michał Zadara opowiada o premierze "Orestei"

Wystawy Cricoteki

Odwiedziliśmy Galerię-Pracownię i Pokój Tadeusza Kantora przy ul. Siennej 7/5 w Krakowie, żeby opowiedzieć m.in. o wystawach „Milano… Obrazy i rysunki Tadeusza Kantora z kolekcji Franco Laery” oraz „Osobiste. Kostiumy teatralne Kantora”. Naszym przewodnikiem był Bogdan Renczyński z Cricoteki. 

posłuchaj Bogdan Renczyński opowiada o Tadeuszu Kantorze

"Świat gdzieś indziej" w AST

Marcin Czarnik (adaptacja tekstu, reżyseria i opieka pedagogiczna) i Milena Czarnik (scenografia, kostiumy, reżyseria świateł i choreografia) opowiadają o premierze spektaklu „Świat gdzieś indziej” w Akademii Sztuk Teatralnych. To spektakl dyplomowy studentek i studentów IV r. Wydziału Aktorskiego krakowskiej AST. 

posłuchaj Milena Czarnik i Marcin Czarnik opowiadają o premierze "Świat gdzieś indziej"

"Opera za trzy grosze" w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie

Narodowy Stary Teatr w Krakowie 3 lutego zaprasza na premierę legendarnej "Opery za trzy grosze" Bertolda Brechta i Kurta Weilla. Reżyseruje Ersan Mondtag. W roli głównej - nasz gość - Przemysław Przestrzelski

posłuchaj Przemysław Przestrzelski opowiada o "Operze za trzy grosze"

W garderobie Ćwikły

Od 13 stycznia w Galerii Jednego Przedmiotu w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego można oglądać nową wystawę – „W garderobie Ćwikły”, prezentującą fotografie i pamiątki związane z Mieczysławą Ćwiklińską. Naszymi przewodniczkami po wystawie były jej kuratorki: Magda Kulesza (z Instytutu Teatralnego) i Katarzyna Wodarska-Ogide (z Muzeum Teatralnego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej).

posłuchaj Zwiedzamy wystawę "W garderobie Ćwikły"

"Znieważeni" w warszawskim Teatrze Ateneum

„Znieważeni” to czwarta część cyklu Dzieło Garrenów Sándora Márai'ego. Główny bohater a zarazem narrator Peter Garren przenosi nas do Paryża lat trzydziestych. [...] to pisarz, emigrant, humanista, wrażliwy, dociekliwy
i prowokujący… Europejczyk - czytamy na stronie warszawskiego Teatru Ateneum, w którym 28 stycznia odbędzie się premiera "Znieważonych" na podstawie tekstu Márai'ego. To monodram Dariusza Wnuka w reżyserii Przemysława Bluszcza, który był naszym gościem.

posłuchaj Przemysław Bluszcz opowiada o "Znieważonych"
 

"HÜBNER” - pierwsza pełna biografia Zygmunta Hübnera

"HÜBNER” jest pierwszą pełną biografią Zygmunta Hübnera, prezentującą zarówno jego dokonania zawodowe, jak i życie osobiste. Jest też portretem wielu znaczących dokonań polskiego teatru czterech dekad XX wieku. O książce mówił jej autor - Grzegorz Kozak.

posłuchaj Grzegorz Kozak opowiada o książce „HÜBNER”

"Z ręką na gardle. Piosenki z repertuaru Ewy Demarczyk"

Anna Sroka-HryńJakub SzyperskiPrzemysław Kowalski opowiedzieli o spektaklu „Z ręką na gardle. Piosenki z repertuaru Ewy Demarczyk” - premierze w stołecznym Teatrze Współczesnym.

posłuchaj "Z ręką na gardle. Piosenki z repertuaru Ewy Demarczyk" - premiera

"SPATiF. Upajający pozór wolności"

Przez kilka powojennych dekad Klub Aktora Stowarzyszenia Polskich Artystów Teatru i Filmu był towarzyskim, kulturalnym i informacyjnym centrum stolicy. Po dawnym SPATiF-ie zostały jedynie legenda i mnóstwo anegdot z czasów, gdy za zamkniętymi drzwiami, skrywającymi nie zawsze piękne tajemnice, toczyło się intensywne życie. To historia polskiego kina, teatru, estrady i literatury. O legendach tego miejsca opowiadała nam Aleksandra Szarłat, autorka książki „SPATiF. Upajający pozór wolności”. 

posłuchaj Aleksandra Szarłat opowiada o książce "SPATiF. Upajający pozór wolności"

Zapraszamy na leśną kąpiel

Termin shinrin-yoku (leśna kąpiel) stworzył w 1982 roku Tomohide Akiyama, dyrektor Japońskiej Agencji Leśnictwa. Jego celem było zachęcenie Japończyków, by odwiedzali lasy. Od tego czasu powstało wiele badań, które opisują wpływ lasu na ludzi i ich samopoczucie. Niby każdy po lesie potrafi chodzić. A jednak można to robić lepiej, uważniej. Nawet 20 minut takiej kąpieli może nam podratować cały tydzień. Zapraszamy na leśną kąpiel, podczas której uczyliśmy się oddychać, słuchać i odpoczywać. Naszą przewodniczką była Marta Ostrowska (Leśne Spacery Rozwojowych, Joga i las). 

 

posłuchaj Marta Ostrowska opowiada o leśnych kąpielach w RMF Classic

Urodziny Kajka i Kokosza

posłuchaj Kajko i Kokosz - jubileusz

Goście: Paulina Christa (wnuczka Janusza Christy, prezeska Fundacji "Kreska" im. Janusza Christy), Tomasz Kołodziejczak (pisarz, znawca komiksów z Wydawnictwa Egmont Polska)

Prowadzi: Natalia Grzeszczyk

14. Międzynarodowy Konkurs Lutniczy im. Henryka Wieniawskiego czas zacząć!

 

posłuchaj 14. Międzynarodowy Konkurs Lutniczy

Goście: Laura Hamilton (skrzypaczka, była koncertmistrzyni orkiestry Metropolitan Opera w Nowym Jorku, wykładowczyni New York University i członkini jury 14. Międzynarodowego Konkursu Lutniczego), Agata Szymczewska (skrzypaczka), Honorata Stalmierska (prof. AM, Kierownik Katedry Lutnictwa Artystycznego w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu), Magdalena Wiśniewska (wicedyrektorka ds. artystycznych Towarzystwa Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego), Marek Pielaszek (lutnik, przewodniczący Związku Polskich Artystów Lutników)

 

posłuchaj Rozmowa z laureatem 14. Międzynarodowego Konkursu Lutniczego

Gość: Piotr Pielaszek (lutnik, dwa stworzone przez niego instrumenty otrzymały pierwszą i drugą nagrodę 14. Międzynarodowego Konkursu Lutniczego)

Fragm. audycji z 22.05.2021


Prowadzi: Natalia Grzeszczyk

Łazienki Królewskie. Przewodnik po historii i architekturze

posłuchaj Łazienki Królewskie. Przewodnik po historii i architekturze
 

Gość: Grzegorz Piątek (autor książki „Łazienki Królewskie. Przewodnik po historii i architekturze”)

Prowadzi: Natalia Grzeszczyk

Przygody Wielkiego Wezyra Iznoguda

 

posłuchaj Przygody Wielkiego Wezyra Iznoguda

Gość: Marek Puszczewicz (tłumacz „Przygód Wielkiego Wezyra Iznoguda”)

Prowadzi: Natalia Grzeszczyk

Edgar Allan Poe

posłuchaj Edgar Allan Poe

Gość: Sławomir Studniarz (tłumacz, znawca twórczości Edgara Allana Poego)

Prowadzi: Natalia Grzeszczyk

Tajemnice ptasiej alkowy

posłuchaj Cafe Classic Tajemnice ptasiej alkowy

Gość: Andrzej Kruszewicz (ornitolog, autor książki „Tajemnice ptasiej alkowy”)

Prowadzi: Natalia Grzeszczyk

Ostatni tom dzienników Osieckiej

posłuchaj Cafe Classic Ostatni tom dzienników Osieckiej

Gość: Karolina Felberg (redaktorka „Dzienników” Agnieszki Osieckiej, badaczka jej twórczości)

Prowadzi: Natalia Grzeszczyk

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic