To podróż przez najznakomitsze dzieła wokalne podchodzące z oper, oratoriów, operetek, musicali, utwory z zakresu chóralistyki i pieśniarstwa. Przez cały 2014 rok udział w Festiwalu weźmie ponad 180 artystów z powodzeniem odnoszących sukcesy na arenie międzynarodowej. Zaprezentują oni zróżnicowane programy światowych kompozytorów tworzących w okresach od baroku do współczesności.
Koncerty odbywają się w jednym z najpiękniejszych miejsc na Zamku Książ – Sali Maksymiliana, słynącej z doskonałej akustyki. W sezonie letnim zaplanowane zostały dwa wyjątkowe wydarzenia plenerowe na dziedzińcu.
To pierwsze tego typu wydarzenie cykliczne w Polsce stanie się ciekawą propozycją dla licznie odwiedzających region Dolnego Śląska turystów, pozwoli zaktywizować społeczność regionu wałbrzyskiego do uczestnictwa w kulturze wysokiej, a najmłodszym da możliwość odkrycia fascynującego świata teatru operowego. Wytworne, zabytkowe wnętrza oraz całe otoczenie położonego na urokliwym wzgórzu Zamku Książ w połączeniu ze sztuką operową staną się okazją do odkrycia na nowo narodowego dziedzictwa i zainicjują wznowienie tradycji muzycznych, z których niegdyś słynął Zamek położony dziś w granicach Wałbrzycha.
WIELKIE WIDOWISKO PLENEROWE
CARL ORFF - CARMINA BURANA
Zapraszamy na przebój wszech czasów Carla Orffa, który oparł na średniowiecznym zbiorze pieśni Carmina Burana swoje najsłynniejsze dzieło. Pochodzący z niego utwór "O Fortuna" zaskarbił sobie serca melomanów na całym świecie. Wydarzenie to będzie kulminacyjną częścią trwającego przez cały 2014 rok Festiwalu Zamkowe Spotkania z Operą. Zostanie zaprezentowana wersja opracowana przez Wilhelma Killmayera, ucznia Orffa, która została autoryzowana przez samego kompozytora.
Na dużej scenie wystąpią znakomici soliści związani z wrocławską sceną operową: Anna Lichorowicz - sopran, Tomasz Maleszewski - tenor, Jacek Jaskuła - baryton, nowopowstały Festiwalowych Chór Dziecięcy, Akademicki Chór Politechniki Wrocławskiej, Zespół perkusitów Repercussion, wybitni pianiści Katarzyna Neugebauer i Michał Rot. Całość poprowadzi Małgorzata Sapiecha-Muzioł. O oprawę choreograficzną zadba Gwardia Gryfa, jedyny w Polsce zespół specjalizujący się w realizacji pokazów inspirowanych sbandieratori – widowiskową, włoską sztuką żonglerki chorągwiami.
Carmina Burana przeznaczona jest na duży aparat wykonawczy, a całość podzielona na trzy części: Veris laeta facies, mówi o budzeniu się wiosny, która rozbudza tęsknotę za miłością, In taberna, wysławia przyjemności życia, a jej zakończeniem jest hymn do Bachusa, Cour d’Amours, czyli gra miłosna; jej kulminacją jest pochwała bogini miłości, Wenus. Pieśni zawarte w słynnym kodeksie mają różny charakter, począwszy od moralitetów, aż po pieśni do tańca oraz biesiadne. Niezwykle piękne są fragmenty solowe trzech występujących postaci: Dziewczyny, przypiekanego na ruszcie Łabędzia, czy Starego Poety. Zapraszamy Państwa na to pierwsze w historii Zamku Książ w Wałbrzychu wydarzenie plenerowe!
11 lipca 2014 r. godz. 21.00
Dziedziniec Honorowy, Zamek Książ
Carl Orff - kantata sceniczna "Carmina Burana"
Anna Lichorowicz (Dziewczyna) - sopran
Tomasz Maleszewski (Łabędź) - tenor
Jacek Jaskuła (Stary Poeta) - baryton
Katarzyna Neugebauer - fortepian
Michał Rot - fortepian
Zespół Repercussion
Jacek Muzioł - kier. art. grupy
Festiwalowy Chór Dziecięcy
Akademicki Chór Politechniki Wrocławskiej
Gwardia Gryfa
Małgorzata Sapiecha Muzioł - dyrygent
Maciej Michałkowski - inscenizacja
ANNA LICHOROWICZ – sopran
Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie. Laureatka GRAND PRIX konkursu Oper Oder Spree w Niemczech oraz Nagrody Artystycznej Polskiej Estrady - Statuetki PROMETEUSZA za osiągnięcia twórcze. Stypendystka Prezydenta Brandenburgii. Debiutem solistycznym artystki było oratorium Stworzenie świata Haydna na scenie Filharmonii Krakowskiej. Solistka Opery Wrocławskiej, w której zadebiutowała rolą Roksany z Króla Rogera Szymanowskiego na I Festiwalu Polskiej Opery Współczesnej. Pierwszą premierą z udziałem artystki była Kobieta bez cienia R.Straussa, w której zaśpiewała tytułową rolę Cesarzowej, stając się jedyną polską wykonawczynią tej monumentalnej partii. Dla wielkiej widowni zaśpiewała na wrocławskim Stadionie Olimpijskim podczas premiery megawidowiska Turandot Puccininiego. Zaprezentowała wtedy partię Liu, za którą zdobyła uznanie krytyki i publiczności. Powodzeniem był udział solistki w premierze megawidowiska Kniaź Igor Borodina (Jarosławna) w Hali Stulecia. Znaczącym osiągnięciem sopranistki była rola Joanny w premierze Joanny d`Arc Verdiego. Sukcesem okazały się także kolejne premiery z udziałem artystki. Potwierdzając zdobyte wcześniej uznanie krytyki, tworzyła kolejne porywające kreacje pierwszoplanowych heroin w znanych dziełach operowych: Pajace Leonacavallo (Nedda), czy Traviata Verdiego (Violetta). Na scenie operowej występowała w 19 pierwszoplanowych rolach. Gościnnie występowała w roli Violetty z Traviaty Verdiego na deskach Teatru Wielkiego Opery w Poznaniu. Gościła na festiwalach I Giorni della Lirica we Włoszech oraz Oper Oder Spree w Niemczech, kreując role: Konstancjii w Uprowadzeniu z seraju Mozarta, Amora w Orfeuszu i Eurydyce Glucka oraz Adiny w Napoju miłosnym Donizettiego.
TOMASZ MALESZEWSKI – tenor
Absolwent Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu Wydziału Wokalnego, a także Wydziału Edukacji Muzycznej w klasie dyrygentury chóralnej. Kształcił się pod kierunkiem prof. Carol Richardson-Smith – wykładowcy śpiewu w Hochschule fuer Musik und Theater w Hannoverze, a aktualnie u wybitnego bułgarskiego tenora Kałudiego Kałudowa. Jest finalistą i półfinalistą kilku konkursów wokalnych w Polsce i za granicą. Jest solistą zespołu śpiewaków Wrocławskich Kameralistów Cantores Minores Wratislavienses. Stale współpracuje ze Schleswig-Holstein Musik Festival oraz Filharmonią w Bambergu w Niemczech. Stypendysta Marszałka Województwa Podlaskiego w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony dóbr kultury. Jest odtwórcą dzieł operowych, oratoryjnych i kantatowych. Występował podczas festiwali muzycznych: Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans, Maj z Muzyką Dawną, Gaude Mater. Koncertuje nie tylko w Polsce, ale również za granicą – w Austrii, Niemczech, Włoszech, Grecji, Hiszpanii, na Węgrzech, w Czechach, Słowacji, Białorusi, Litwie, Mołdawii, Rumunii, Luxemburgu, Turcji, Słowenii, Rosji, Japonii, Singapurze. W październiku 2012 roku artysta wziął udział w wykonaniu Carmina Burana w Szanghaju i Pekinie w ramach trasy koncertowej Schleswig-Holstein Music Festival. Uczestniczył w seminariach i kursach wokalnych prowadzonych przez następujących pedagogów: Piotra Kusiewicza, Bogdana Makala, Eugeniusza Sąsiadka, Piotra Łykowskiego, Ingrid Kremling, Carol Richardson-Smith, Teresę Żylis-Gara.
JACEK JASKUŁA – baryton
Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną we Wrocławiu. Był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki. Laureat nagrody Yamaha Music Foundation of Europe oraz konkursów wokalnych: I nagrody – Bratysława, II nagrody – Duszniki Zdrój oraz konkursu Polskiej Pieśni Artystycznej – Warszawa. Uzyskał Dyplom Mistrzowski prof. R. Karczykowskiego oraz prof. G. Kahrego. Umiejętności wokalne doskonalił na kursie mistrzowskim u prof. A. Orlowitz w Kopenhadze. Występował z orkiestrami m.in. Filharmonii Wrocławskiej, Szczecińskiej, a także z Toruńską i Śląską Orkiestrą Kameralną oraz „Camerata Impuls”, „Capella Cracoviensis”, „Al Ayre espanol”, Elbland Philharmonie Sachsen i Neue Lausitzer Philharmonie. Występował również z recitalami wokalnymi w Dusznikach Zdroju, Millenium Music Foundation – Calgary, z recitalem pieśni Chopinowskich na Majorce, Ibizie, a także z recitalem pieśni Kasserna w Warszawie oraz w cyklu koncertów w Australii. Występował pod batutami takich dyrygentów jak: E. Michnik, T. Szreder, T. Zathey, A. Straszyński, P. Fanger, E. L. Banzo, F. Bohme, J. Powolny, C.Escher, H. M. Hoffmann, R. Silva, J. Wiłkomirski, A. Kosendiak, M. Tracz, M. Pijarowski, J. Salwarowski, C. Grabowski, Jan W. Hawel, Ł. Borowicz, T. Strugała, W. Crutchifield, F. Botigliero, J.M.Florencio, A. Spering, K.Zehnder. Śpiewał w Teatrze Wielkim w Warszawie. Współpracował z Neues Musiktheater w Weimarze wykonując partię Figara w operze „Cyrulik sewilski” G. Rossiniego. Zadebiutował w Operze w Bilbao (Hiszpania). Występował na scenie Opera Nova w Bydgoszczy, Opery Bałtyckiej w Gdańsku oraz Opery Śląskiej w Bytomiu.
KATARZYNA NEUGEBAUER – fortepian
Pianistka, absolwentka Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, gdzie od 2007 r. jest zatrudniona jako pianista-akompaniator. Finalistka konkursów ogólnopolskich, a także laureatka VI nagrody Międzynarodowego Konkursu Młodych Pianistów w Warszawie. Jako solistka występowała pod batutą m.in.: Jacka Kasprzyka, Antoniego Wita oraz Adama Klocka, z towarzyszeniem orkiestr Filharmonii Wrocławskiej, Poznańskiej oraz Kaliskiej. Od 15 roku życia występuje jako akompaniator na konkursach wokalnych i instrumentalnych; obecnie działa głównie na polu kameralistyki, koncertując przede wszystkim ze śpiewakami na scenach Polski i Europy. Zainteresowanie muzyką współczesną zaowocowało licznymi prawykonaniami utworów młodych kompozytorów wrocławskich, które były prezentowane na festiwalach m.in. takich jak Eurosilesia, Gwiazdy Promują czy Musik Unter Zeit w Münster. Wraz ze skrzypkiem Bartoszem Bokunem tworzy zespół Duo 4U, którego debiutancka płyta ukazała się w maju 2009 r. Dokonała nagrań dla Radia Poznań, a z Chórem Filharmonii Wrocławskiej płytę CD z twórczością i pod dyrekcją Boba Chilcotta. W polu jej szczególnych zainteresowań znajduje się muzyka operowa i duże formy symfoniczne. Z powodzeniem bierze udział jako akompaniatorka w wielu prestiżowych konkursach wokalnych i stale współpracuje z wybitnymi śpiewakami operowymi i dyrygentami. Od dwóch lat współpracuje jako korepetytor solistów z Operą Wrocławską.
MICHAŁ ROT – fortepian
pianista, absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie Prof. Cezarego Saneckiego. Studiował również na Akademiach Muzycznych w Stuttgarcie (klasa Prof. Andrzeja Ratusińskiego)
i Mannheim (klasa kameralistyki Michaela Flaksaman i Jeleny Očić oraz klasa Liedbegleitung Prof. Ulricha Eisenlohr). Obecnie kształci się u KS Prof. Olafa Bära. Ponadto doskonalił swoje umiejętności pod okiem m. in.: Paula Badury- Skody, Dang Thai-Sona, Andrzeja Jasińskiego, Petera Eflera, Jose Gallardo, Eduardo Huberta. Laureat wielu konkursów muzycznych m. in.: Brahms Competition w Pörtschach, Konkurs Kameralny im. K. Bacewicza w Łodzi. Z powodzeniem koncertuje w kraju i zagranicą, współpracuje z wybitnymi muzykami: Michael Flaksman, Tomasz Daroch, Stanisław Kierner, Bernadetta Grabias. Dokonał wielu nagrań m. in.: „Winterreise” Fr. Schuberta (DUX). Asystent Akademii Muzycznej w Łodzi.
ZESPÓŁ REPERCUSSION
Repercussion to zespół którego naczelną ideą jest muzyczne wykonawstwo, wykorzystujące instrumentarium perkusyjne. Koncerty zespołu obalają obiegowy pogląd, że perkusja to tylko mniej lub bardziej jednostajny rytm. Odpowiedni dobór instrumentarium daje bowiem nieprawdopodobne możliwości melodyczne, harmoniczne, brzmieniowe oraz rytmiczne. Muzycy wykorzystują zarówno instrumenty melodyczne: marimba, wibrafon czy ksylofon, jak i typowo rytmiczne: bębny, kotły; oraz tzw. ”przeszkadzajki” – wywodzące się z różnych kultur muzycznych świata. Zespół swobodnie porusza się w bardzo różnych stylistykach – od muzyki etnicznej począwszy przez blues, jazz aż po kompozycje z kręgu współczesnej muzyki klasycznej. Niezwykle ciekawym nurtem, który zespół uprawia jest „teatr instrumentalny”, polegający na teatralizacji (wizualizacji) gry instrumentalnej. Charakterystyczne dla tego nurtu jest wykorzystywanie jako instrumentów przedmiotów codziennego użytku, elementy gry aktorskiej, ruchu scenicznego oraz happeningu. Skład personalny zespołu zmienia się w zależności od repertuaru. Repercussion bywa duetem lub też powiększa się do kilkunastoosobowej orkiestry perkusyjnej. Obecnie trzon zespołu stanowią: Jacek Muzioł (założyciel i kierownik artystyczny grupy), Radosław Jędraś, Miłosz Rutkowski, Bartłomiej Dudek.
GWARDIA GRYFA
W naszej działalności nawiązujemy do włoskiej tradycji sbandieratori, czyli historycznej żonglerki chorągwiami. Ma ona swoje źródła w tradycji powiewania flagami, której początki można odszukać już w XII w. Wtedy to w całej Europie, a szczególnie we Włoszech, po wyjątkowych wydarzeniach, takich jak zakończenie wojny, chorążowie straży miejskiej zwykli świętować przez wykonywanie skomplikowanych manipulacji chorągwiami. Należy jednak podkreślić, że Gwardia Gryfa nie jest zespołem rekonstrukcji historycznej, korzystamy pełnymi garściami z pięknej, wielowiekowej, włoskiej tradycji sbandieratori, ale pozwalamy sobie na własną interpretację tej sztuki. Nasze pokazy wzbogacone o występy tancerek ze skrzydłami, żonglerów i tancerzy ognia są formą widowisk scenicznych. Pozostajemy w stylistyce średniowiecznej, ale nasze prezentacje odbiegają od klasycznego, włoskiego sbandieratori. Łącząc różne dyscypliny i korzystając z ich wzorców staramy się stworzyć coś zupełnie nowego.
AKADEMICKI CHÓR POLITECHNIKI WROCŁAWSKIEJ
Istnieje od ponad 40 lat. W swoim zróżnicowanym repertuarze a cappella wykonuje utwory kompozytorów polskich i zagranicznych, od muzyki dawnej po współczesną, wiele rodzajów, gatunków i stylów, łącznie z wielkimi formami wokalno-instrumentalnymi. Koncertował na 4 kontynentach, w 33 państwach, odbywając podróże artystyczne m.in. w USA (1987, 1996, 1999), a także w Chińskiej Republice Ludowej (2001), oraz w blisko 100. różnych miejscowościach
w kraju. W swoim dorobku posiada nagrania telewizyjne i płytowe, ponad 50 wykonań dużych dzieł wokalno-instrumentalnych we współpracy ze znanymi dyrygentami oraz orkiestrami filharmonicznymi z różnych miast Polski. Jest laureatem kilkudziesięciu nagród, wyróżnień i medali na licznych festiwalach i konkursach muzycznych, zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Jest także laureatem wielu prestiżowych nagród za zasługi i osiągnięcia
w propagowaniu kultury. Nieprzerwanie – od 1974 roku, kiedy był jeszcze niewielkim zespołem śpiewaczym przy Wydziale Górniczym, corocznie organizuje we Wrocławiu Festiwal Barbórkowy Chórów Akademickich. Bogaty dorobek artystyczny zespołu sytuuje go w czołówce polskich chórów akademickich, pozwalając uznać go za jedną z kulturalnych wizytówek Wrocławia.
W latach 1973-1999 dyrygentem i kierownikiem artystycznym zespołu był Piotr Ferensowicz, a obecnie, od roku 2000, zespołem kieruje Małgorzata Sapiecha-Muzioł.
MAŁGORZATA SAPIECHA – MUZIOŁ – dyrygent
Studia dyrygenckie ukończyła w 1998 roku w Akademii Muzycznej im. K.Lipińskiego we Wrocławiu w klasie prof. Marka Pijarowskiego. Jest także absolwentką Wydziału Muzycznego Wrocławskiej Akademii, który ukończyła z wyróżnieniem w roku 1993. Jest laureatką I wyróżnienia II Ogólnopolskiego Przeglądu Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego. Koncertowała z orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej, Orkiestrą Symfoniczną i Kameralną Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Orkiestrą i Chórem Akademii Bachowskiej ze Stuttgartu. Od 1994 roku jest dyrygentem orkiestry i chóru Zespołu Szkół Muzycznych w Wałbrzychu. Z zespołami tymi prowadzi aktywną działalność koncertową na terenie Dolnego Śląska, która została uwieńczona nagraniem płyty CD "Requiem" W. A. Mozarta. W roku 1999 uczestniczyła w Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach. Od lutego 2000 roku jest kierownikiem artystycznym i dyrygentem Akademickiego Chóru Politechniki Wrocławskiej.