Znamy nazwiska półfinalistów 16. MKS im. H. Wieniawskiego!

Za nami cztery dni pełne muzycznych emocji! Będą one rosły wraz z każdym kolejnym etapem.

Znamy nazwiska półfinalistów 16. MKS im. H. Wieniawskiego!

„Myślę, że każdy etap konkursu przynosi nieco inne emocje. Te pierwsze to przede wszystkim radość z tego, że konkurs się odbywa, że rozpoczyna się kolejna edycja tego wydarzenia. Spotykamy nowych uczestników, którzy stają się częścią pięknej historii konkursów. Później każdy kolejny etap przynosi zupełnie inne, nowe wrażenia, dzięki temu, że uczestnicy występują w różnych odsłonach. Co więcej, sami dojrzewamy z tymi uczestnikami. Stają się dla nas nie tylko nazwiskami z katalogu, zaczynamy im po prostu kibicować, traktować jako swoich faworytów. W końcu to właśnie o te emocje przede wszystkim chodzi” – mówiła Dyrektor Konkursu, Karolina Kaźmierczak, w rozmowie z Maciejem Szymkowiakiem na łamach Głosu Wielkopolskiego.

Od 8. października do dzisiaj wysłuchaliśmy 31 skrzypków i skrzypaczek, reprezentujących kraje Europy, Azji i Ameryki, w szerokim repertuarze – od Sonat i Partit Bacha przez Sonatę Beethovena, Kaprysy Paganiniego po kompozycje patrona Konkursu, Henryka Wieniawskiego.

Jutro i pojutrze odbędzie się pierwsza część drugiego etapu, podczas której uczestnicy zagrają recitale z akompaniamentem fortepianu. Zaprezentują m. in. sonaty skrzypcowe i utwory Karola Szymanowskiego.

Drugi etap, tak jak pierwszy, będzie można śledzić na kanale YouTube @Wieniawski Society. Dodatkowo od drugiego etapu konkursowe wydarzenia będą transmitowane lub retransmitowane na antenach TVP Kultura i Programu Drugiego Polskiego Radia.


LISTA UCZESTNIKÓW ZAKWALIFIKOWANYCH DO DRUGIEGO ETAPU

1. Hana Chang (Japonia / Singapur / USA) 2. Jane Hyeonjin Cho (Korea Południowa) 3. Hawijch Anna Elia Elders (Holandia) 4. Natsuki Gunji (Japonia) 5. Yiyang Hou (Chiny) 6. Meruert Karmenova (Kazachstan) 7. Hina Maeda (Japonia) 8. Elias David Moncado (Niemcy) 9. Wojciech Niedziółka (Polska) 10. Karen Su (USA) 11. Max Tan (USA) 12. Shihan Wang (Chiny) 13. Qingzhu Weng (Chiny) 14. Dayoon You (Korea Południowa) 15. Zhixin Zhang (Chiny)

CO JURY BIERZE POD UWAGĘ?

To pytanie nurtuje wszystkich uczestników i publiczność Konkursu. Przewodniczący i wiceprzewodniczący jury zdradzili nieco podczas rozmów, które znajdziecie na łamach Gazety Konkursu Wieniawskiego.

„Podstawą jest oczywiście warsztat, który po prostu musi być. Słuchając muzyków w preselekcjach Konkursu, stwierdziłem, że większość z nich ma ten warsztat opanowany. Następnymi cechami są zrozumienie samej muzyki, osiągnięcie naturalnej muzykalności oraz dojrzałość w formach, takich jak sonaty Beethovena czy Brahmsa. Najważniejsze są fantazja i umiejętność wypowiadania się na instrumencie – pokazywania rozmaitych kolorów, używania skrzypiec jako głosu ludzkiego. Istotne jest też, by każdym dźwiękiem coś przekazać” – mówił Daniel Stabrawa z rozmowie w Mateuszem Borkowskim.

O zachowaniu proporcji między techniką a interpretacją opowiadał także Augustin Dumay w wywiadzie przeprowadzonym przez Łucję Siedlik: „(…) skrzypce to tylko droga do tworzenia muzyki. Zawsze mówię młodym artystom – uważajcie! Skrzypce czy fortepian wcale nie są ważne, ważna jest muzyka. Gdy sięgacie po nowy utwór, zdecydujcie w pierwszej kolejności, jak chcecie go słyszeć, jaki jest wasz ogólny zamysł, a dopiero później bierzcie do ręki ten instrument!”.

KOGO USŁYSZYMY JUTRO?

Jutro w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza zaprezentuje się 10 uczestników:

9:30 | Dayoon You (Korea Południowa)

Program:
B. Bartók – I Rapsodia
K. Szymanowski – Driady i Pan z cyklu Mity op. 30 E. Grieg – I Sonata F-dur, op. 8

10:15 | Zhixin Zhang (Chiny)

Program:
J. Brahms – III Sonata d-moll, op. 108
M. Ravel – Tzigane
K. Szymanowski – Romans D-dur, op. 23

11:20 | Hana Chang (Japonia / Singapur / USA)

J. Brahms – I Sonata G-dur, op. 78
K. Szymanowski – Driady i Pan z cyklu Mity op. 30 P. Czajkowski – Melodia nr 3 Es-dur z Souvenir d’un lieu cher, op. 42 P. Czajkowski – Valse-Scherzo C-dur, op. 34

12:20 | Jane Hyeonjin Cho (Korea Południowa)

J. Brahms – III Sonata d-moll, op. 108
K. Szymanowski – Źródło Aretuzy z cyklu Mity op. 30 E. Chausson – Poemat, op. 25

13:20 | Hawijch Elders (Holandia)

K. Szymanowski – Źródło Aretuzy z cyklu Mity op. 30 F. Schubert – Fantazja C-dur, D. 934 P. Czajkowski – Melodia nr 3 Es-dur z Souvenir d’un lieu cher, op. 42 P. Czajkowski – Valse-Scherzo C-dur, op. 34

16:00 | Natsuki Gunji (Japonia)

P. Czajkowski – Melodia nr 3 Es-dur z Souvenir d’un lieu cher, op. 42 P. Czajkowski – Valse-Scherzo C-dur, op. 34 K. Szymanowski – Romans D-dur, op. 23 K. Szymanowski – Sonata d-moll, op. 9

17:00 | Yiyang Hou (Chiny)

J. Hubay – Fantazja Carmen
K. Szymanowski – Źródło Aretuzy z cyklu Mity op. 30 J. Brahms – III Sonata d-moll, op. 108

18:05 | Meruert Karmenova (Kazachstan)

E. Grieg – II Sonata G-dur, op. 13
K. Szymanowski – Driady i Pan z cyklu Mity op. 30 M. Ravel – Tzigane

18:50 | Hina Maeda (Japonia)

K. Szymanowski – Driady i Pan z cyklu Mity op. 30 J. Hubay – Fantazja Carmen E. Grieg – II Sonata G-dur, op. 13

19:45 | Elias David Moncado (Niemcy)

J. Brahms – II Sonata A-dur, op. 100
K. Szymanowski – Narcyz z cyklu Mity op. 30 C. Saint-Saëns – Rondo Capriccioso A-dur, op. 28

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic