12. FMF przechodzi do historii! Kraków stolicą światowej muzyki filmowej

Dwadzieścia jeden światowych premier, blisko pięćdziesiąt piosenek, dwie spektakularne gale z efektami pirotechnicznymi, dwa symultaniczne pokazy filmów z muzyką na żywo, siedemdziesiąt sesji warsztatowych, osiemdziesiąt uszytych kostiumów, siedmiuset muzyków orkiestrowych i chóralnych oraz dwudziestu ośmiu solistów na scenie – te liczby najlepiej podsumowują 12. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie. W tegorocznych wydarzeniach festiwalowych wzięło udział prawie czterdzieści tysięcy osób.

12. FMF przechodzi do historii! Kraków stolicą światowej muzyki filmowej

Od wielkich utworów chóralnych przez piosenki z filmów Quentina Tarantino aż po największe przeboje kina Walta Disneya i burleskowe songi w aranżacjach Craiga Armstronga – podczas 12. FMF mieliśmy nie tylko piosenki, ale i muzyczne, filmowe interpretacje. „Była muzyka symfoniczna, kameralna, jazzowa, była też muzyka popularna, niekiedy świadomie kiczowata. Festiwal bowiem musi zaskakiwać. Musi unikać własnej przewidywalności. Musi wyprzedzać i czasem nawet skłócić purystów gatunku z tymi, którzy naprawdę wierzą w hasło będące w ostatnich latach swoistym kluczem do naszego programu: »All is film music«” – mówi Robert Piaskowski, dyrektor artystyczny FMF.

Dziewięć głównych koncertów ułożyliśmy w sposób, który sprzyjał ukazaniu kalejdoskopowej różnorodności stylów muzycznych związanych z ekranem. Był zatem klimatyczny koncert inauguracyjny Cinema Chorale w gotyckim wnętrzu kościoła św. Katarzyny w Krakowie, z chóralnymi tematami i pieśniami filmowymi w repertuarze. Były wielkie koncerty monograficzne, poświęcone twórczości filmowej Krzysztofa Zanussiego oraz muzyce dwukrotnego laureata Oscara Alexandre’a Desplata i dwa symultaniczne pokazy filmów z muzyką na żywo: światowa premiera Bram Stoker’s Dracula Francisa Forda Coppoli i Wojciecha Kilara oraz Birdman w reżyserii Alejandra Gonzáleza Iñárritu, z muzyką zaimprowizowaną przez kompozytora i perkusistę Antonia Sáncheza. W kontrze – kameralne odsłony muzyki filmowej w ramach cyklów Dance2Cinema i Cinematic Piano, z piosenkami z kultowych filmów Quentina Tarantino i muzyką Alexandre’a Desplata zaaranżowaną na zespół kameralny. Wreszcie – dwie spektakularne gale w TAURON Arenie Kraków, z choreografią i efektami specjalnymi: Koncert Disneya: Magia muzyki (w wykonaniu FMF Youth Orchestra pod dyrekcją Erika Ochsnera i Moniki Bachowskiej oraz gwiazd polskiej estrady, w tym Michała Szpaka i Natalii Nykiel) i widowiskowy finał The Glamorous Show, z udziałem Orkiestry Akademii Beethovenowskiej i chóru Pro Musica Mundi prowadzonego przez Krzysztofa Herdzina oraz zespołu tancerzy i solistów: Nataszy Urbańskiej, Barbary Kurdej-Szatan, Natalii Nykiel, Marii Sadowskiej, Igora Walaszka i Jakuba Wociala.

Tegoroczne Forum Audiowizualne obfitowało w spotkania z największymi twórcami światowego kina i dyskusje na wszelkie tematy związane z ekranem. W siedemdziesięciu warsztatach branżowych wzięło udział osiemdziesięciu młodych twórców pracujących pod okiem pięćdziesięciu specjalistów z kilkunastu krajów (m.in. z Polski, Francji, Portugalii, Hiszpanii, Grecji, Wielkiej Brytanii, Włoch, Kanady, Meksyku i Stanów Zjednoczonych). Podczas paneli dyskusyjnych rozmawialiśmy m.in. o życiu ścieżek dźwiękowych po kinowej premierze, opracowaniach muzycznych we współczesnym filmie oraz kulisach warsztatu Wojciecha Kilara, którego muzyka zajęła w tegorocznym programie szczególne miejsce. Bo – jak mówi Robert Piaskowski – „jednym z istotnych elementów FMF jest troska, dbałość i pielęgnowanie dziedzictwa muzyki filmowej”.

Podczas 12. FMF rozdaliśmy aż cztery prestiżowe nagrody, przyznawane uznanym twórcom i utalentowanym adeptom muzyki filmowej, ale także osobistościom i przyjaciołom FMF. Już po raz siódmy wręczyliśmy statuetkę Young Talent Award – zwycięzcą został Hubert Walkowski, student Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Jego suita – skomponowana do wskazanych scen z filmu Pokot Agnieszki Holland – została wyłoniona z blisko stu zgłoszeń młodych kompozytorów pochodzących z szesnastu krajów. Laureat YTA odebrał nagrodę podczas koncertowej gali Scoring4Polish Directors w Centrum Kongresowym ICE Kraków. W trakcie uroczystości przyznaliśmy także – po raz pierwszy w historii – nagrodę za polską ścieżkę dźwiękową roku. Pierwszym jej laureatem został Bartosz Chajdecki, za muzykę do serialu telewizyjnego Kruk. Szepty słychać po zmroku.

Dwa kolejne wyróżnienia wręczyliśmy podczas gali finałowej The Glamorous Show w krakowskiej TAURON Arenie. Ambasadorem FMF został Ray Costa, dziennikarz telewizyjny i założyciel Costa Communications, wiodącej firmy public relations w Hollywood. Statuetkę nagrody im. Wojciecha Kilara, przyznawanej każdego roku twórcy szczególnie dbającemu o warsztat muzyczny i etos kompozytorski w kinie, odebrał brytyjski kompozytor i aranżer Craig Armstrong, autor ścieżek dźwiękowych do takich arcydzieł, jak Romeo i Julia, Moulin Rouge! i Wielki Gatsby Baza Luhrmanna.

12. edycję Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie zakończyliśmy w tym tygodniu plenerowym pokazem filmu Wielki Gatsby na krakowskim Powiślu oraz powtórką koncertu z piosenkami Walta Disneya w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Festiwal zorganizowaliśmy przy współpracy z siedmioma instytucjami z Polski i Stanów Zjednoczonych (ASCAP, Sony/ATV, Music Export Poland, ECM Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, Akademii Muzycznej w Krakowie, Akademii Górniczo-Hutniczej i Pałacu Krzysztofory).

„12. FMF przyniósł nam mnóstwo emocji, czuję się prawdziwie spełniony” – podsumowuje tegoroczne wydarzenia Robert Piaskowski. „Festiwal zaskakiwał, uwodził, dzielił publiczność, podrywał ją do owacji, zmuszał artystów do bisów. Internet pełen jest dyskusji o tym, czy artyści podołali wyzwaniom czy nie. To najwspanialsza rzecz dla każdego festiwalu, gdy dyskusje nie cichną po finale, a publiczność pyta, co będzie za rok. Obiecuję, że 13. edycja będzie równie bogata i różnorodna. Do zobaczenia w maju 2020 roku!”.


Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic