ON AIR
od 14:00 Wydział Kultury RMF Classic zapraszają: Natalia Grzeszczyk Dariusz Stańczuk

Poznaj różne twarze muzyki filmowej i klasycznej!


Rimski-Korsakow, powszechnie uznany jako wspaniały orkiestrator, potrafił kreować barwne światy muzyczne z pojedynczych dźwięków, jak i ich współbrzmień, a zawarte na albumie utwory dobitnie to potwierdzają. „Obecne wykonanie pozostaje jednym z najlepszych wśród dotychczasowych, przede wszystkim dzięki wyjątkowej grze Hermanna Krebbersa, który z całą delikatnością oddaje historię księżniczki Szeherezady. Muzyczna wrażliwość towarzyszącej mu Concertgebouw Orchestra została w tym nagraniu zarejestrowana z ogromną wiernością.” – Gramophone

O kompozytorze:

„Rimski-Korsakow – co za nazwisko! Przypomina sumiaste wąsy umoczone w wódce” – pisał nowojorski „Musical Courier” w 1897 roku. Nie było to dalekie od prawdy. Mikołaj Rimski-Korsakow (1844-1908) był mężczyzną ogromnej postury, wysokim, zwalistym o długiej, zmierzwionej brodzie i takowych wąsach. Cieszył się sławą jednego z najlepszych instrumentatorów, a jego monumentalne dzieło, Zasady instrumentacji, nadal funkcjonuje jako lektura w programie studiów. Swoje życie zawodowe związał początkowo z rodzinną tradycją zawodu oficera marynarki. W trakcie swojego pierwszego rejsu spędził na morzu dwa i pół roku. Powrócił do ojczystej Rosji z niczym więcej poza jedną symfonią – pierwszą spośród kompozycji pierwszych nowoczesnych rosyjskich kompozytorów, będącą dziełem muzycznego samouka. Rimski-Korsakow pozostawał pod wpływem Milija Bałakiriewa, swoistego mentora petersburskiej grupy kompozytorskiej zwanej Potężną Gromadką, w skład której wchodził także chemik, Aleksander Borodin, dziennikarz, Cezar Cui, i Modest Musorgski, urzędnik państwowy. W 1871 roku Rimski-Korsakow został profesorem konserwatorium w Petersburgu. Jak później przyznał, było to dla niego nie lada wyzwanie. Musiał bowiem czynić nieustające wysiłki, by pozostawać choć jeden krok przed swoimi studentami. Praca dydaktyczna zahamowała w pewnym momencie twórczą kreatywność Rimskiego-Korsakowa. Inny ważny rosyjski kompozytor tamtych czasów, Piotr Czajkowski, powiedział o nim: „Rimski wydaje się, jakby próbował przezwyciężyć kryzys twórczy. Albo zwycięży i zostanie wielkim kompozytorem, albo polegnie na zawiłościach nauki kontrapunktu”. Całe szczęście Rimski-Korsakow wyszedł z tej próby zwycięsko, pisząc pod rząd trzy wielkie arcydzieła: Capriccio hiszpańskie (1887), Szecherezadę (1888) i Uwerturę wielkanocną (1888). Pod koniec życia Rimski-Korsakow zwrócił się bardziej w stronę opery, tworząc wspaniałe muzyczne światy wyrastające z magicznych kombinacji barwy i brzmienia dźwiękowego. Stąd już tylko krok do muzyki największego spośród uczniów Rimskiego-Korsakowa, Igora Strawińskiego.

Mikołaj Rimski-Korsakow
Szeherezada
Lot trzmiela
Capriccio espagnol
Tracklista:

Szeherazada op. 35
1. I Morze i okręt Sindbada 10.04
2. II Opowiadanie o księciu-kalenderze 12.03
3. III M łody książę I młoda księżniczka 9.34
4. IV Święto w Bagdadzie 12.18

Hermann Krebbers, skrzypce
The Royal Concertgebouw Orchestra
Kyrill Kondrashin, dyrygent

Capriccio espagnol op. 34
5. I A lborada 1.10
6. II Variazioni 4.41
7. III A lborada 1.08
8. IV Scena e canto gitano 2.26
9. V Fandango asturiano 5.29
10. Lot trzmiela* 1.16
11. Uwertura wielkanocna op. 36 14.20

London Symphony Orchestra
Igor Markevitch, dyrygent
Philharmonia Orchestra*
Vladimir Ashkenazy*

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic