Koncert wiolonczelowy został skomponowany w Nowym Jorku i później poprawiony w Czechach. Zdobył natychmiastowe uznanie, również samego Brahmsa: „Gdybym wiedział, że wiolonczela jest zdolna do takich rzeczy, sam bym napisał ten koncert!” „Koncert wiolonczelowy Dvorˇáka, a zwłaszcza pełne czułości Adagio, w interpretacji Juliana Lloyda Webbera, przesycony jest gorącym uczuciem. Solistę sumiennie wspiera towarzysząca mu Orkiestra Filharmonii Czeskiej pod dyrekcją Vaclava Neumanna” – Gramophone
Od rzeźni do Carnegie Hall. Tak jednym zdaniem można podsumować życie Antonína Dvorˇáka. Wielki kompozytor czeski wraz z Bedrˇichem Smetaną zdobył sławę i uznanie jako orędownik narodowej tożsamości i niezależności kulturowej. Stał się faworytem brytyjskiej publiczności i artystów. Napisał ważne dzieła dla Festiwalu w Birmingham, a także regularnie dyrygował w Londynie. Sława Dvorˇáka dotarła za Atlantyk, po czym wzrosła po zaakceptowaniu przez kompozytora posady dyrektora National Conservatory w Nowym Jorku. W 1891 roku kompozytor poprowadził premierę Te Deum w Carnegie Hall. Pomimo, że tęsknił za ojczyzną, podpisał kolejny kontrakt, przedłużając pobyt w Stanach Zjednoczonych o kolejne trzy lata. Po powrocie do Pragi i objęciu stanowiska dyrektora tamtejszego konserwatorium, został uhonorowany serią koncertów i uroczystości publicznych z okazji swoich sześćdziesiątych urodzin. Obchody umocniły status kompozytora jako legendy czeskiej muzyki. Ojciec Dvorˇáka był rzeźnikiem i karczmarzem. Często zabawiał klientów i gości, a także wciąż powiększającą się rodzinę, grą na cytrze. Wbrew powszechnemu przekonaniu i istnieniu fałszywego dyplomu czeladnika, Dvorˇák nie uczył się zawodu rzeźnika. Rodzice wspierali błyskawiczne postępy syna w muzyce, rozpoczęte dzięki lekcjom u miejscowego kantora i organisty i kontynuowane po ukończeniu 16 roku życia w szkole dla organistów w Pradze. Dvorˇák grał na altówce w orkiestrze Teatru Tymczasowego pod dyrekcją Bedrˇicha Smetany. Grał również w tejże orkiestrze, kiedy dyrygował nią Richard Wagner.
Pierwsze szkice do Koncertu wiolonczelowego h-moll powstały wiosną 1894 r., choć większość pracy nad utworem kompozytor wykonał w zimie, pod koniec pobytu w Ameryce. Do dziś nie wiadomo, czy do napisania tego wspaniałego dzieła kompozytora natchnął Hanus Wihan, największy czeski wiolonczelista ówczesnych czasów, czy Victor Herbert, przyjaciel Dvorˇáka i wiolonczelista Filharmoników Nowojorskich (a zarazem kompozytor popularnych operetek). Po powrocie do Pragi Dvorˇák dokonał w Koncercie poważnych poprawek: „Skończyłem pisać Koncert w Nowym Jorku, lecz kiedy wróciłem do Czech całkowicie przerobiłem końcówkę. W ostatniej części Dvorˇák zamieszcza cytat z wolnej części utworu, opartej na melodii pieśni „Let Me Wander Alone in My Dreams” z cyklu op. 82, którą kompozytor zawsze kojarzył ze śmiercią ukochanej bratowej, Józefiny Kauric. Koncert do tego stopnia spodobał się Johannesowi Brahmsowi, jednemu z największych wielbicieli Dvorˇáka, że miał wykrzyknąć: „Gdybym wiedział, że wiolonczela jest zdolna do takich rzeczy, sam bym napisał ten koncert!” Z kolei VIII Symfonię Dvorˇák skomponował z wrodzoną mu łatwością i polotem. Pracę nad utworem rozpoczął pod koniec sierpnia 1889 r. W ciągu zaledwie miesiąca gotowy był zarys całości, a w kolejny miesiąc błyskotliwa partytura została zakończona. Kompozytor dyrygował premierowym wykonaniem Symfonii w Pradze 2 lutego 1890 r. Utwór został opatrzony dedykacją „Czeskiej Akademii Nauk im. Cesarza Franciszka Józefa”, której członkiem Dvorˇák był od niedawna. Kompozytor zaprezentował także Symfonię jako pracę z kompozycji w zamian za doktorat honoris causa przyznany przez Uniwersytet Cambridge. Fritz Simrock, wydawca kompozytora, wciąż balansował pomiędzy majątkiem zbijanym na popularnych, lżejszych utworach, takich jak Tańce Słowiańskie czy Humoreska Ges-dur, a stratami ponoszonymi na publikacji poważnych dzieł symfonicznych. Tak więc za VIII Symfonię Simrock zaoferował Dvorˇákowi marne 1 000 marek (za VII Symfonię kompozytor otrzymał 6 000 marek). Kompozytor natychmiast oferował zatem sprzedaż swojego najnowszego arcydzieła firmie Novello. Symfonia natychmiast stała się niezwykle popularna. Wielki dyrygent Hans Richter poprowadził premierowe wykonanie dzieła w Wiedniu 4 stycznia 1891 r. Wkrótce Richter doniósł Dvorˇákowi: „Z pewnością byłby Pan zadowolony z wykonania. Wszyscy uważamy, ze jest to dzieło wspaniałe, więc podeszliśmy do niego z entuzjazmem. Po koncercie jadłem obiad z Brahmsem i wznieśliśmy toast za zdrowie nieobecnego niestety ojca Czwartej (numer ten został nadany pierwszej wersji Symfonii, która ukazała się drukiem). Vivat sequens!”
Na początku lat siedemdziesiątych XIX w. Dvorˇák zaczął zdobywać uznanie jako zdolny, młody kompozytor, podobnie jak Smetana komponujący opery po czesku. W 1900 r. wsławił się Rusałką, dziełem wprost ociekającym motywami ludowymi, określanym jako liryczna bajka. Pomimo oszałamiających sukcesów odniesionych dzięki późnym symfoniom i dziełom kameralnym, kompozytor był najbardziej dumny właśnie ze swoich oper. Dzięki nieocenionemu wsparciu Brahmsa muzyka Dvorˇáka stała się znana również za granicą. W 1883 r. kompozytor otrzymał zaproszenie do Londynu w celu poprowadzenia koncertu złożonego z własnych dzieł. W latach osiemdziesiątych XIX w. Dvorˇák często wracał do Londynu, by doglądać premierowych wykonań ważniejszych dzieł, w tym między innymi VII Symfonii i Requiem. Premierowe wykonanie Koncertu wiolonczelowego miało miejsce w Londynie, w marcu 1896 r. Utwór wkrótce zyskał bardzo dużą popularność. Natomiast symfonia zwana „Z Nowego Świata” zapewniła Dvorˇákowi miejsce wśród najlepszych kompozytorów w historii muzyki.
Koncert wiolonczelowy h-moll op. 104
1. I Allegro
2. II Adagio ma non troppo
3. III Allegro moderato
Julian Lloyd Webber – wiolonczela
Czech Philharmonic Orchestra
Vaclav Neumann
Symfonia G-dur op. 88 nr 8
4. I Allegro con brio
5. II Adagio
6. III Allegretto grazioso – Molto vivace
7. IV Allegro ma non troppo
Budapest Festival Orchestra
Iván Fischer