Sekcje

KONKURS GŁÓWNY "WYTYCZANIE DROGI"

Międzynarodowy konkurs o Krakowską Nagrodę Filmową to główna sekcja festiwalu OFF PLUS CAMERA. Festiwalowa publiczność jako pierwsza w Polsce zobaczy debiuty i drugie filmy twórców, o których obecnie dyskutuje się na świecie; filmy, które wywołały zachwyt widzów na największych imprezach filmowych, na czele z festiwalami w Toronto, Locarno, Rotterdamie czy Sundance. W konkursie „Wytyczanie drogi” produkcje te będą walczyć o Krakowską Nagrodę Filmową w wysokości 100,000 dolarów, przyznawaną przez międzynarodowe jury.

 

KONKURS POLSKICH FILMÓW FABULARNYCH

Sekcja ma na celu promocję tego, co obecnie najlepszei najbardziej oryginalne w polskim kinie. Filmy zakwalifikowane do Konkursu będą przeglądem najciekawszych zjawisk i trendów, jakie pojawiły się w polskiej kinematografii na przestrzeni ostatniego roku. W konkursie udział weźmie 10 pełnometrażowych fabuł. Filmy będą walczyły o nagrodę „Polski Noble Filmowy” w wysokości 100 000 PLN, a zwycięzca zostanie wybrany przez międzynarodowe jury.

 

AMERYKAŃSCY NIEZALEŻNI

Pokazane w tej sekcji obrazy są wizytówką tego, co w najnowszym, niezależnym kinie amerykańskim najodważniejsze. Filmy należące do sekcji From the Gut zostały starannie wyselekcjonowaneprzez Trevora Grotha – dyrektora programowego festiwalu Sundance i Mike’a Plante’a, czyli ludzi, którzy o amerykańskim filmowym offie wiedzą wszystko. Ostre, drażniące, prowokują obyczajowo i społecznie, sprawiając, że niemożliwe jest przejście obok nich obojętnie. Chwytają widza za gardło, zmuszają go do zweryfikowania jego recepcji kina. W szerszej perspektywie przewartościowują kanony tematyczne i estetyczne współczesnego filmu.

 

HBO: MAŁY WIELKI EKRAN

Jeszcze 10 lat temu, ku zaskoczeniu opinii publicznej, dziennikarze głosili, że współczesna telewizja to nie tylko telenowele, ale także wartościowe seriale. Dziś do tej tezy przekonywać już nikogo nie trzeba. W odcinkach opowiadane są historie, których nie powstydziłoby się kino. Sekcja „Mały wielki ekran” to przegląd seriali stojących w opozycji do mainstreamu, zarówno pod względem treści, jak i formy.

Prezentujemy produkcje opowiadające o trudach dorosłego życia, mniejszościach seksualnych, korupcji politycznej i światku przestępczym czy braku perspektyw, z jakim zmaga się obecne młode pokolenie. Pomimo pozornie postępującej komercjalizacji w telewizji to właśnie tam przestało obowiązywać tabu, a twórcy odnaleźli wolność artystyczną. Reżyserzy znani z niezależnych, niskobudżetowych produkcji coraz częściej angażowani są do serialowych projektów wielkich stacji (najlepszym przykładem jest tu zwycięzca pierwszej edycji festiwalu Off Plus Camera Azazel Jacobs i jego zrealizowany dla HBO „Doll&Em”). Twórcy realizujący seriale, korzystając z filmowego instrumentarium, tworzą dzieła zachwycające stroną formalną, nawet na małym ekranie. Produkcje te nie miały ambicji konkurowania z kinem, ale trudno oprzeć się wrażeniu, że tak się właśnie dzieje.

Możliwość zobaczenia na dużym ekranie całych sezonów takich produkcji, jak „Gra o tron” czy „The Wire”, pozwoli widzom docenić rozmach i wagę tych telewizyjnych zjawisk. Istotny jest także fakt, że sekcji tej patronuje stacja HBO, w dużej mierze odpowiedzialna za swoistą telewizyjną rewolucję ostatnich lat. Przypomnimy klasykę gatunku i zaprezentujemy też znakomite serialowe nowości.


NADRABIANIE ZALEGŁOŚCI

W ramach sekcji „Nadrabianie zaległości” prezentujemy uznane na świecie filmy, które z różnych przyczyn 
nie trafiły do polskiej dystrybucji kinowej. Program tej części festiwalu układamy kierując się nie tylko wysokim poziomem artystycznym wybranych produkcji, ale przede wszystkim ich znaczeniem dla rozwoju światowej kinematografii. Wybrane obrazy dzięki świeżości spojrzenia, odwadze w zgłębianiu kontrowersyjnych tematów, wreszcie formalnemu nowatorstwu, zostały docenione przez międzynarodowe widownie najważniejszych światowych festiwali. Wiele z nich zdobyło szereg prestiżowych nagród i wyróżnień, a mimo to polska publiczność nie miała okazji zobaczyć ich w regularnej dystrybucji. Najwyższa więc pora, żeby nadrobić zaległości.

 

ODKRYCIA I FESTIWALOWE HITY

W tej sekcji zobaczymy najnowsze filmy uznanych reżyserów, a także produkcje początkujących filmowców, którzy zwrócili na siebie uwagę widzów i krytyków na całym świecie. Docenione przez naszych programerów, filmy te często łączą w sobie potencjał komercyjny z niezależnym, twórczym duchem i niepokorną naturą.

 

RAPORT MNIEJSZOŚCI

Sekcja poświęcona zagadnieniom związanym z poszukiwaniem tożsamości, problemem asymilacji i marginalizacji we współczesnym świecie. Naszym celem jest pokazanie widzom, że szeroko pojmowana „Inność” może stać się przestrzenią oporu względem obowiązujących społecznych norm, a niekoniecznie wiąże się tylko z cierpieniem czy wykluczeniem. W związku z tym, w programie tym prezentujemy filmowe portrety przedstawicieli rozmaitych mniejszości: seksualnych, etnicznych i rasowych, od których „większość” mogłaby się wiele nauczyć. Wybrane produkcje nie tylko problematyzują zjawisko bycia „Innym”, ale przeprowadzają ostrą krytykę tradycyjnych wartości, sankcjonujących rzekomo jedyne „właściwe” modele bycia w świecie. Zaprzeczając banalnemu, neoliberalnemu z gruntu przekonaniu o tym, że „Odmieńcy” wszelkiej maści chcą po prostu zwyczajnie i „normalnie” żyć, filmy zaprezentowane w „Raporcie mniejszości” eksplorują radość płynącą z życia na przekór i wbrew kulturowym stereotypom. Tym samym, sekcja w miejsce cierpiętniczych narracji czy opresyjnych konwencji przedstawiania „Innych” proponuje wyzwalające, celebrujące „Inność” spojrzenia, nie na, ale z bohaterami przedstawionych w niej filmów.

 

EKO/EGO

Ochrona środowiska i sposób, w jaki ekologia funkcjonuje w szerszym kontekście społecznym, politycznym i kulturowym, to nić przewodnia proponowanej przez nas serii filmów „Eko/Ego”. Jak sugeruje sam tytuł przeglądu, zależało nam na dobraniu interesującego zestawu tytułów, które na różne sposoby prezentowałyby zanurzenie jednostki w otaczający ją ekosystem. Filmy te reprezentują rozmaite gatunki – od dokumentu do filmu sensacyjnego – niemniej wszystkie stawiają pytania o to, w jaki sposób człowiek funkcjonuje w ramach otaczającej go przyrody, jednocześnie aktywnie tę przyrodę modyfikując. Jesteśmy przekonani, że zgromadzone tu filmy, uzupełnione propozycjami dokumentalnymi poświęconymi ekologii – mają szansę stać się impulsem do szeroko zakrojonej dyskusji z udziałem publiczności, zaproszonych ekspertów, a także samych filmowców, w której podjęto by próbę odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób w dobie coraz to szybciej zmieniających się technologii jednostka może aktywnie współtworzyć i uszanować środowisko naturalne, w którym przyszło jej żyć.

 

DORASTAJĄC NA OPAK

Ambicją sekcji „Dorastając na opak" jest z jednej strony zaprezentowanie najciekawszych i najbardziej oryginalnych filmów z nurtu kina inicjacyjnego, z drugiej zaś - ukazanie nienormatywnego procesu dojrzewania wraz ze wszystkimi jego konsekwencjami. Inspiracją do powstania sekcji jest książka wybitnej amerykańskiej teoretyczki Kathryn Bond Stockton „The Queer Child or Growing Sideways in the Twentienth Century” („Queerowe dziecko albo dorastając na opak w dwudziestym wieku”), w której badaczka nie tylko przekonująco forsuje teorię, jakoby wszystkie dzieci były „queer” (niekoniecznie w znaczeniu homoseksualnej orientacji, ale bardziej dziwności i niekonwencjonalności czasu i przestrzeni, jakie wyznacza ich życie). Produkcje pokazane w tej sekcji to kino inicjacyjne skupione na największym społecznym tabu - dotyczącym seksualności dzieci - ale takie, które odrzucają i przekraczają zdecydowanie uładzone już i oswojone stereotypowe schematy kina gejowskiego. Także te, które obnażają ideologiczne reperkusje nienormatywnego dorastania ukazanego na szerokim planie społeczno-obyczajowym.

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic