Trudno określić, czy to zapomnienie spowodowane jest niezwykłym bogactwem rosyjskiej muzyki XIX wieku, czy faktem że Taniejew rzadko sięgał po tematy zaczerpnięte z folkloru kultywując tradycyjne formy i zdradzając upodobanie do ścisłych form polifonicznych. A może te utwory nie miały szczęścia do wcześniejszych wykonań? W przypadku najnowszego nagrania nie ma wątpliwości, że interpretacja jest wyśmienita.
Mikhail Pletnev zebrał doborowy zestaw muzyków (fenomenalni skrzypkowie Vadim Repin i Ilya
[obraz:1500_a.jpg]
Gringolts znani z licznych solowych dokonań, Nobuko Imai na altówce i
jeden z najlepszych młodych wiolonczelistów Lynn Harell) i razem z nimi stworzył porywającą kreację tych rozbudowanych i wymagających wirtuozowskiego opanowania instrumentu kompozycji.
Słuchając płyty "Taneyev: Chamber Music" mamy okazję na nowo poznać kompozytora, którego dotychczas postrzegaliśmy jedynie jako ucznia Czajkowskiego oraz nauczyciela Rachmaniniowa i Skriabina.
Mikhail Pletnev
Taneyev: Chamber Music
Universal Music Group 2005