„CYLIA” w reżyserii Anny Niedźwiedź

Najnowsze premiera Anny Niedźwiedź „Cylia” inaugurującą otwarcie Teatru Cortiqué Anny Niedźwiedź.

Poznań
maj, czerwiec


http://szkolabaletowa.poznan.pl/szkola_baletowa/realizacje/cylia/

Spektakl baletowo-operowo-akrobatyczny “Cylia” w reżyserii Anny Niedźwiedź do muzyki Gabriela Kaczmarka to nie tylko łączące wiele sztuk wydarzenie artystyczne tworzone z myślą o widzach - dzieciach, młodzieży i całych rodzinach. To także spektakl stanowiący ukoronowanie edukacji dla absolwentów poznańskich szkół artystycznych, które na scenie pojawią się wraz z profesjonalistami, realizując ideę "dzieci dzieciom". “Cylia” to zatem spektakl dyplomancki, który na stałe ma zagościć w ofercie kulturalnej Poznania. Planowana jest jego realizacja w 3 obsadach, angażująca łącznie 240 młodych artystów.

Libretto widowiska zostało oparte na barokowej konstrukcji spektaklu baletowego, aby zbliżać odbiorców i występujących do tradycji tańca klasycznego. Uniwersalność opowieści o wartościach, złożoność narracji nawiązującej do różnorodnych kulturowych toposów, znakomita choreografia i wspaniałe popisy akrobatyczne, intensywność obrazów scenicznych, wyrazista i barwna muzyka, skomponowana przez Gabriela Kaczmarka, twórcy muzyki do słynnych już przedstawień „Alicja w Krainie Czarów”, „Krolowa Śniegu”. „Impresje Zimowe”, „Naturalion” i in., kunsztowne kostiumy (prawie 300 pięknych barokowych kostiumów wykonanych ręcznie przez Grażynę Bitter i Annę Najdek) i scenografia, oraz interesujące partie wokalne sprawiają, że widowisko całkowicie angażuje zarówno młodego odbiorcę, jak i wytrawnego melomana. Premiera i kolejne spektakle odbędą się w Teatrze Cortiqué Anny Niedźwiedź w Poznaniu. W swojej konstrukcji “Cylia” nawiązuje do treści XVIII i XIX wiecznych Baletów i Oper, w szczególności ówczesnej fascynacji Orientem oraz mitologią basenu morza Śródziemnego

Spektakl „Cylia” zainauguruje też otwarcie najnowszego miejsca na mapie kulturalnej Poznania - Teatru Cortiqué Anny Niedźwiedź, ul.Mansfelda 4 w Poznaniu, którego Pani Anna Niedźwiedź jest założycielem i Dyrektorem. Do teatru będziemy zapraszać widzów z Wielkopolski i z całej Polski, to dla nas ogromnie ważne.Nowy teatr w przestrzeni miejskiej, w centrum Jeżyc to będzie na pewno wspaniałe poszerzenie oferty kulturalnej Miasta Poznania.

Pierwsza scena spektaklu odsłania historię narodzin Cylii. Dziewczyna wyłania się z kamienia, podczas arii wyśpiewywanej przez swoją matkę, miłującą ciemność czarodziejkę Amirrę. Cylia jest piękna i dobra, pełna światła i radości, w niczym nie przypomina matki. Kocha przyrodę, która odwzajemnia się jej równie wielką sympatią - ich wzajemną więź widzimy podczas sceny w ogrodzie. Cylię otaczają Rajskie Ptaki, Dzikie Kwiaty i pełne wdzięku zwierzęta. Kiedy dziewczyna beztrosko spędza czas w ogrodzie, na wyspę przybywa zbłąkany podróżnik Tenolio. Witają go hipnotyzujące tańce Chinek, Arabek i Indianek, które porażają go swym czarem.

Podróżnik wiedziony przez tancerki, trafia do groty Amirry. Tam jego oczom ukazują się niezliczone bogactwa - taniec Rubinów, Szmaragdów, Diamentów, Szafirów - zatopione w gęstym mroku.

Tenolio jest zafascynowany dusznym pięknem komnat czarodziejki, ale z czasem zaczyna tęsknić za innymi krajobrazami. Wyrusza w głąb wyspy i trafia do magicznego ogrodu. Rozkochuje się w świetlistej krainie córki Amirry i pojmuje, że to nie bogactwa i mrok, ale życie w zgodzie z naturą i światło są jego przeznaczeniem. Tymczasem czarodziejka szaleje zmniepokoju i wraz ze świtą wyrusza na poszukiwanie podróżnika. Po raz pierwszy wkracza do ogrodu córki, który do tej pory napawał ją przerażeniem i pogardą. W finałowej scenie spektaklu staje się jasne, że umiłowanie mroku i zapatrzenie w bogactwa nie są prawdziwą naturą Amirry, a jedynie efektem działań Demona, który rzucił na nią zły czar. Dzięki wspólnym działaniu przyrody, Cylii i Tenolia udaje się pokonać złego ducha i oczyścić serce Amirry. Czarodziejka przechodzi na stronę dobra i światła.

Spektakl ‘Cylia” w reżyserii Anny Niedźwiedź do muzyki Gabriela Kaczmarka to nie tylko niezwykle zajmująca magiczna opowieść, ale także przestrzeń przepełniona kontekstami edukacyjnymi.

Interpretację spektaklu można rozpocząć od przyjrzenia się niecodziennej więzi matki i córki. Amirrę i jej córkę Cylię łączy relacja mocno skomplikowana i problemowa. W ten sposób twórcy zwracają uwagę młodej widowni na wagę więzi międzyludzkich i inspirują ją do dbałości o kontakty rodzinne. Spektakl dotyka także mocno obecnego dziś napięcia między światem materialnym a duchowym. Zapatrzona w bogactwa czarodziejka nie jest szczęśliwa dzięki posiadanym przedmiotom, w przeciwieństwie do swojej skromnie żyjącej, ale otwartej na naturę i relacje Cylii. Spektakl to także opowieść o poszukiwaniu siebie samego. W finale widowiska okazuje się bowiem, że mroczny charakter Amirry to efekt czaru rzuconego na nią przez jej towarzysza, złego Demona. Motywacja bohaterki zaprasza do metaforycznej interpretacji jej losów i wejrzenia w głąb siebie samych.

Spektakl przepełniony jest nie tylko wartościowymi tropami interpretacyjnymi, ale także cennymi toposami analitycznymi.
Dostrzegamy w nim liczne odwołania do tradycji sztuki europejskiej. Już sama budowa spektaklu nawiązuje do barokowych przedstawień baletowych - zarówno prolog prezentujący występujące w widowisku postaci, jak i obecność tańców charakterystycznych oraz finał oparty na apoteozie i anihilacji wskazuje na silną inspirację twórców XVII i XVIII wiekiem. Za tę część widowiska odpowiedzialna jest Renata Dobkowska, śpiewaczka operowa i muzykolog, autorka libretta, które następnie duet Niedźwiedź-Kaczmarek wzbogacił o charakterystyczne dla jego twórczości elementy np.wątki fantastyczne.

Wraz ze sceniczną premierą “Cylii” rozpoczęta zostanie kolejna odsłona projektu edukacyjnego “Odkryj świat sceny!” prowadzonego przez naszą Szkołę. W jego ramach edukatorka, Rita Larek z Pracowni Literackiej, będzie przeprowadzać w wielkopolskich szkołach pospektaklowe zajęcia. Podczas lekcji omówione zostaną intertekstualne gry obecne w spektaklu oraz możliwe ścieżki intrepretacyjne. Baletowa inspiracja będzie trwać!

O potrzebie kreowania widowisk operowo-baletowych świadczy choćby fakt, iż bilety na spektakl “Królowa Śniegu” zostały wykupione w przeciągu ośmiu godzin od uruchomienia sprzedaży, a podczas widowiska Teatr Wielki w Poznaniu został po brzegi wypełniony widzami. Inscenizacja Lewisa Carrolla "Alicja w Krainie Czarów" zaś już 4 sezony gości na deskach Teatru Wielkiego w Poznaniu, za każdym razem zapełniając widownię. Do tej pory obejrzało ją ponad 20 tysięcy widzów, a planowane są dalsze jej wystawienia. Spektakl zagrano także w Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach oraz Operze Nova w Bydgoszczy.

W efekcie realizacji spektakl “Cylia” będzie mogło obejrzeć co najmniej 1600 widzów zgromadzonych w Teatrze Cortiqué Anny Niedźwiedź . Ze względu na walory artystyczne wydarzenie to może stać się kolejnym przebojem scenicznym (podobnie jak „Alicja w Krainie Czarów” czy “Naturalion” realizowane przez tych samych twórców, których frekwencyjny sukces świadczy o dużym zapotrzebowaniu społecznym na spektakle tego rodzaju), a równocześnie unikatowym narzędziem wprowadzania w świat kultury wysokiej dzieci i młodzieży oraz realizowania założonych celów edukacyjnych, popularyzatorskich i społecznych przy tak wielkim aplauzie widowni.

„Cylia” – spektakl baletowo-operowo-akrobatyczny dla widzów w każdym wieku.
Przyjdź i zobacz taniec klasyczny w nowoczesnej odsłonie!

Terminy spektakli:

28 maja 2017 3 spektakle w godzinach: 12:00, 16:00, 18:00
29 maja 2017 3 spektakle w godzinach: 10:00, 12:00, 18:00
30 maja 2017 r. godz. 10:00
11 czerwca 2017 r. godz. 11:00, 13:00, 16:00
12 czerwca 2017 r. godz. 9:00 i 11:30, 18.00

TWÓRCY:
Pomysł i reżyseria:   Anna Niedźwiedź
Muzyka: Gabriel Kaczmarek
Choreografia:
Magdalena Kossakowska, Sandra Napierała, Viktor Davydiuk, Anna Suli, Wiera Szymańska, Beata Wrzosek-Dopierała, Iwona Ratajczak, Angelika Kaczmarek, Przemysław Grządziela, Dominika Żołądkowska-Szczęsna
Libretto: Renata Dobkowska, Rita Larek
Kostiumy:
– pomysł: Anna Niedźwiedź
– projekt: Karolina Kowalska
– wykonanie: Grażyna Bittner, Anna Najdek
Scenografia: Max Rosen
Gościnny udział Teatru Marionetkowego Pinezka – Przemysław Grządziela

Spektakl ‘Cylia” w reżyserii Anny Niedźwiedź do muzyki Gabriela Kaczmarka to nie tylko niezwykle zajmująca magiczna opowieść, ale także przestrzeń przepełniona kontekstami edukacyjnymi.

Interpretację spektaklu można rozpocząć od przyjrzenia się niecodziennej więzi matki i córki. Amirrę i jej córkę Cylię łączy relacja mocno skomplikowana i problemowa. W ten sposób twórcy zwracają uwagę młodej widowni na wagę więzi międzyludzkich i inspirują ją do dbałości o kontakty rodzinne. Spektakl dotyka także mocno obecnego dziś napięcia między światem materialnym a duchowym. Zapatrzona w bogactwa czarodziejka nie jest szczęśliwa dzięki posiadanym przedmiotom, w przeciwieństwie do swojej skromnie żyjącej, ale otwartej na naturę i relacje Cylii. Spektakl to także opowieść o poszukiwaniu siebie samego. W finale widowiska okazuje się bowiem, że mroczny charakter Amirry to efekt czaru rzuconego na nią przez jej towarzysza, złego Demona. Motywacja bohaterki zaprasza do metaforycznej interpretacji jej losów i wejrzenia w głąb siebie samych. Spektakl przepełniony jest nie tylko wartościowymi tropami interpretacyjnymi, ale także cennymi toposami analitycznymi. Dostrzegamy w nim liczne odwołania do tradycji sztuki europejskiej. Już sama budowa spektaklu nawiązuje do barokowych przedstawień baletowych - zarówno prolog prezentujący występujące w widowisku postaci, jak i obecność tańców charakterystycznych oraz finał oparty na apoteozie i anihilacji wskazuje na silną inspirację twórców XVII i XVIII wiekiem. Za tę część widowiska odpowiedzialna jest Renata Dobkowska, śpiewaczka operowa i muzykolog, autorka libretta, które które następnie duet Niedźwiedź-Kaczmarek wzbogacił o charakterystyczne dla jego twórczości elementy np.wątki fantastyczne. Fascynację XVIII i XIX wiekiem dostrzegamy także w plastycznej warstwie spektaklu - scenografii, kostiumach, charakteryzacjach - te garściami czerpią z estetyki barokowej. Warto też zauważyć, iż niektóre rozwiązania narracyjne wchodzą w intertekstualny dialog z poza ruchowymi dziedzinami artystycznymi i dają tym samym świadectwo korespondencji sztuk. Narodziny Cylii, która wyłania się z kamienia stanowią przecież odwołanie do Wenus wyłaniającej się z piany na płótnie Sandra Boticcieliego.

Adresatami widowiska są osoby w każdym wieku, jednakże jest ono szczególnie dedykowane dzieciom. Dorośli widzowie otrzymają podczas odbioru tego spektaklu dodatkowe, ważne społecznie i edukacyjne wartości.

Dla dzieci do 12 roku życia, będzie to jedno z pierwszych spotkań z teatrem operowym, a zatem wstępnie określi ich stosunek do niego. Dotychczasowe doświadczenia twórców oparte przede wszystkim na wystawianiu widowisk "Alicji w Krainie Czarów" oraz “Królowa Śniegu” wskazują, że reakcje tej grupy na spektakle są bardzo entuzjastyczne. Mimo swojego młodego wieku dzieci są w stanie skoncentrować uwagę przez 2 godziny (z jedną przerwą). W ten sposób pozostaje w nich przekonanie, że wizyta na spektaklu baletowym, to ciekawa przygoda, a nie tylko okazja do oglądania anachronicznego, koturnowego przedstawienia, którego adresatem jest osoba z innej epoki, o innej wrażliwości estetycznej. Dodatkowo poprzez nawiązania do tradycji, rozpoczęty zostaje proces zwiększania kompetencji kulturowych dziecka, tak, by z czasem, zostało ono odbiorcą najbardziej wyrafinowanych form sztuki. Dodatkowo dzieci magnetyzuje fakt, iż pośród wykonawców odnajdują swoich rówieśników. Z zebranych opinii wynika, że jest to pamiętne przeżycie,które wpływa na motywację i samodyscyplinę, jak również wspiera rozwój i kształtuje poczucia własnej wartości wśród najmłodszych spektaklowych widzów.

Grupa młodzieży będzie odbierać "Cylię" na wyższym poziomie narracji. Dla niej walka dobra ze złem, relacja matka-córka, zmiana osobowości pod wpływem różnych okoliczności, to problemy, których już osobiście doświadczają. W tej grupie ważnym elementem jest występowanie grupy rówieśniczej na scenie. Element ten wpływa na rozbudzenie pasji i zainteresowań, oraz pokazanie, że systematyczna praca oraz rozwijany z pełnym poświęceniem talent, może nawet w tak młodym wieku pozwolić na występy na renomowanych scenach, w prestiżowych instytucjach kultury. Walor edukacyjny dla tej grupy przejawia się w różnorodności zaadaptowanych w spektaklu stylów i technik. Zapoznają się w ten sposób z różnymi kanonami tańca (od klasycznego do współczesnego) oraz przybliżone zostają im różnorodne formy muzyczne (m.in. allegro sonatowe, aria da capo, walc, fuga itd.), specyficzne brzmienia danych instrumentów i grup instrumentów, a także stylistyki różnych epok i rejonów świata - w “Cylii” pojawią się obok tańca klasycznego liczne tańce charakterystyczne.

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic