ETHNO PORT 2021

Podczas tegorocznej edycji festiwalu Ethno Port dominować będzie nadzieja, że to co najgorsze już za nami. Choć doświadczenia ostatniego roku nie pozwalają niczego być pewnym na sto procent, wierzymy w szczęśliwą gwiazdę festiwalu i w to, że będziemy mogli się spotkać i wspólnie słuchać muzyki. Wierzymy, że artyści z Afryki, Azji i Europy przybędą do Poznania, a ich koncerty pozostaną w Waszej pamięci na długie lata.

Program Ethno Portu 2021 ułożyliśmy jak zwykle tak, aby zobrazować bogactwo zawarte w tradycyjnych gatunkach muzycznych i ukazać wielobarwność wciąż fascynującego nas wszystkich świata. Na dwóch festiwalowych scenach będzie energetycznie i nastrojowo, głośno i cichutko, radośnie i refleksyjnie. A na widowni jak zawsze podczas Ethno Portu miło, przyjaźnie i serdecznie.
Wsłuchując się razem w świat odkryjemy nie tylko nowe melodie, rytmy i brzmienia. Skupimy się też na niepokojących globalnych problemach, których rozwiązanie możliwe jest tylko dzięki współpracy wszystkich mieszkańców naszej planety.

Do zobaczenia w pierwszy weekend września w CK ZAMEK w Poznaniu!


BIOGRAMY ARTYSTÓW


MAIJA KAUHANEN (Finlandia)
Maija Kauhanen łączy głębokie doświadczenie tradycyjnej fińskiej muzyki z rozmaitymi praktykami artystycznymi. Współpracuje na stałe z kilkoma zespołami, wśród których znajdziemy tętniący kobiecą energią Rönsy czy elektrofolklowy Okra Playground. Realizuje także własne marzenia, które odważnie wędrują po światach dawnych fińskich eposów, ambitnego popu i elektronicznego eksperymentu.

Maija zabiera nas tam, posługując się – należącym do grupy cytr – instrumentem kantele, znanym w wielu formach we wszystkich krajach bałtyckich. Dla Finów jest to bez wątpienia muzyczny symbol i ważna część ich tożsamości, która łączy najstarsze jej elementy ze współczesnością. W obu tych sferach Maija porusza się bardzo sprawnie i niezwykle kreatywnie. W grze na kantele używa kilkunastu technik, rozsypując przed słuchaczem girlandy dźwięków.

Dopełnieniem, a jednocześnie nieodłącznym elementem twórczości Maiji, jest śpiew. Dzięki specyfice języka fińskiego – należącego do rodziny języków uralskich – poezja zamieniona przez artystkę w muzyczną formę nadaje jej pieśniom niecodziennej motoryki, stając się siłą napędową performansu.


TRIO DA KALI (Mali)
W muzyce Trio da Kali zaklęty jest zapach sawanny, cykanie świerszczy niosące się w rozgrzanym powietrzu i ruch Nigru sunącego między galeriowymi lasami. Zaklęta jest także saga niezwykłego ludu Mande, władców potężnego imperium Mali, które w średniowieczu obejmowało prawie całą Afrykę Zachodnią. Legendarne Timbuktu, najważniejsze miasto handlowe i centrum kulturalno-naukowe tego państwa, zamieszkiwało w XIV wieku pięć razy więcej ludzi niż Londyn i była to wówczas prawdopodobnie najbogatsza metropolia na świecie.
Trio da Kali to przedstawiciele jeliya, kasty griotów, w społeczeństwie Mande pełniących rolę ważnych doradców i mediatorów, muzyków i opowiadaczy, których można określić mianem afrykańskich żywych bibliotek. Snują oni przed słuchaczami zadziwiające historie zawarte w starych pieśniach wykonywanych przy akompaniamencie tradycyjnych instrumentów.
Liderem grupy jest Lassana Diabaté, grający na balafonie (rodzaj idiofonu skonstruowanego z twardych drewnianych sztabek wyposażonych w rezonatory z tykwy). Na lutni ngoni kontrapunktuje mu Mamadou Kouyaté, syn słynnego Bassekou Kouyaté. Mamadou gra na specjalnej, basowej wersji ngoni, której brzmienie doskonale uzupełnia dźwięczne pasaże wykonywane przez Lassanę. Śpiewem czaruje słuchaczy niezwykła Hawa Kassé Mady Diabaté.