ON AIR
od 18:00 zaprasza: Natalia Grzeszczyk

16. Międzynarodowy Festiwal im. G. G. Gorczyckiego

Tegoroczna edycja Festiwalu pod tytułem „Przemiany”, ma na celu pokazanie największych przemian w historii muzyki jakie dokonały się w dwóch epokach: baroku (epoce patrona festiwalu - Gorczyckiego) oraz współcześnie, jakie dokonują się na naszych oczach.

16. Międzynarodowy Festiwal im. G. G. Gorczyckiego

Tegoroczny Festiwal zostanie zainaugurowany 18 września w Bytomiu i potrwa do 17 października z finałem w Chorzowie. 16. edycja zapowiada się wyjątkowo spektakularnie. Na 16 koncertach w 12 miastach wystąpią wspaniali artyści, wśród których znaleźli się Jakub Jakowicz, Maciej Zakościelny, Piotr Pławner, Jan Tomasz Adamus, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Łukasz Długosz, Marek Toporowski, Jarosław Kitala, Roman Widaszek, Grzegorz Biegas, Anna Szostak, Paweł Tomaszewski oraz zespoły: Filharmonia Zagrzeb, Filharmonia Śląska, Capella Cracoviensis, Śląska Orkiestra Kameralna, Camerata Silesia, Cracow Royal Singers.

Inspiracją tegorocznego festiwalu jest pokazanie największych przemian w historii muzyki jakie dokonały się w dwóch epokach: baroku (epoce patrona festiwalu - Gorczyckiego) oraz w muzyce współczesnej. Przemiany jakie dokonywały się w tych okresach to:

·        Barok – sprecyzowanie systemu dur-moll oraz form muzycznych i instrumentów

·        Muzyka współczesna – zerwanie z systemem dur-moll oraz dekonstrukcja form muzycznych i wprowadzenie nowych instrumentów wraz z elektroniką

Kolejne przemiany w tych okresach to:

·        Przemiany społeczne (w tym przemiany w twórczości kompozytorów w poszczególnych okresach ich twórczości: kompozytorzy barokowi „z ars antiqua do ars nowa”, kompozytorzy współcześni „z systemu dur-mol do serializmu, aleatoryzmu, sonoryzmu, minimalizmu, muzyki elektronicznej”)

·        Przemiany instrumentów muzycznych i powstanie nowego instrumentarium

Następne przemiany, jakie ukażemy w programach muzycznych to:

·        Przemiany polskiej muzyki jakie dokonały się na przestrzeni 300 lat (barok – współczesność)

·        Przemiany stylu kompozytora jakie dokonują się w jego twórczości (młodość – dojrzałość).

Czy obecnie jesteśmy w okresie „przemian”? Obserwując codzienne rozmowy ludzi - zauważamy zmiany w sposobie myślenia i zastanawiania się o przyszłość.

Czy to może spowodować przemiany na gruncie muzyki? Ostatnie miesiące pokazują wiele nowych przykładów i poszukiwań w muzyce, które być może stworzą nowy system wartości.

Stąd też na podstawie muzyki barokowej oraz współczesnej pokażemy przemiany, które mogą stać się inspiracją do kolejnych transformacji, gdyż to co nowe, zawsze ma swoje podstawy w tym stare. Zatem jest to początek metamorfozy, która może być tak daleka, że powstanie nowa epoka muzyki.

Festiwal pod tytułem „Przemiany” rozumiany jest w wielorakim kontekście:

a) artystycznym: pokazanie największych przemian jakie dokonały się w historii muzyki w okresie baroku i muzyce współczesnej:

·        Barok – sprecyzowanie systemu dur-moll oraz form muzycznych i instrumentów

·        Muzyka współczesna – zerwanie z systemem dur-moll oraz dekonstrukcja form muzycznych i wprowadzenie nowych instrumentów muzycznych wraz z elektroniką

b) twórczym: przełamywanie barier, tworzenie nowych kierunków – premierowe wykonania dzieł m.in. Łukaszewskiego, Baculewskiego, Kupczaka, Pawłowskiego i innych

c) duchowym: budowanie tożsamości w oparciu o tradycje (prezentowanie polskiej muzyki dawnej w kontekście nowych tradycji),

d) społecznym: przełamywanie własnych słabości  - współpraca z osobami niedowidzącymi i ociemniałymi poprzez dostosowanie programów i miejsc koncertów oraz promocji zadania do osób z dysfunkcją wzroku,

e) społeczno-artystycznym: stworzenie programu Festiwalu w oparciu o:

•     przemiany w twórczości polskich kompozytorów

•     przemiany polskiej muzyki w okresie baroku i muzyce współczesnej

•     przemiany i wprowadzenie nowych pomysłów twórczych (Sławomir Kupczak – Koncert w hologramem, Adam Wesołowski – Symfonia industrialna z multimediami)

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Partnerem Festiwalu jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia