Gainery – czym są i kto powinien je stosować?

Gainer to rodzaj odżywki węglowodanowo-białkowej. Czym charakteryzuje się ten specyfik? Kto powinien go stosować? Na te i podobne pytania znajdziesz odpowiedzi w poniższym artykule.

Gainery – czym są i kto powinien je stosować?

Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów odżywek przeznaczonych dla sportowców. Sporym zainteresowaniem cieszą się gainery. Dowiedz się, z czego wynika ich popularność.

Czym są gainery?

Gainery to rodzaj odżywki w formie proszku, składającej się w ok. 70% z węglowodanów oraz w 15% z białka. To odżywki, które są szczególnie polecane osobom potrzebującym zwiększenia w diecie dziennej ilości kalorii, będących podstawą budowania masy mięśniowej.

Zalety gainerów

Podstawowym budulcem mięśni jest białko. Dlaczego zatem warto przyjmować gainery, które w większości składają się nie z białka, a z węglowodanów? Odpowiedź na to pytanie jest prosta. Białko jest niezbędne do budowania masy mięśniowej, jednakże to tłuszcze i właśnie węglowodany napędzają organizm do działania. Ciało potrzebuje dużych dawek tego składnika, aby nie musiało zużywać białka jako źródła energii. Białko musi bowiem zostać przeznaczone do budowania masy mięśniowej.
Ponadto gainery są bardzo wygodne w użyciu. Ich przygotowanie i spożycie jest proste i szybkie – zajmuje zaledwie ok. 2 minut. Substancje te sprawdzają się zatem szczególnie w sytuacji, gdy potrzebujesz szybko dostarczyć organizmowi odpowiednią dawkę kalorii, np. po treningu.

Czy gainery są konieczne?

Stosowanie gainerów, podobnie zresztą jak innego rodzaju odżywek, nie jest obowiązkowe, ale bardzo wskazane. Jeżeli jesteś w stanie dostarczyć dziennie organizmowi odpowiednią liczbę kalorii tylko w posiłkach, to spożywanie gainerów nie jest potrzebne. Jeśli jednak nie możesz tego zrobić, to warto dodać do codziennej diety gainery. Są one dedykowane zwłaszcza osobom, które chcą szybko nabrać masy, ale z różnych względów nie mogą tego zrobić. Są zatem szczególnie polecane ektomorfikom, czyli osobom o szczupłej budowie ciała, które mają problemy z nabraniem masy. Ektomorficy potrzebują większej podaży kalorycznej niż inne typy budowy ciała w celu zbudowania masy mięśniowej. Osoby te muszą przyjąć nawet kilkaset kalorii dziennie więcej niż np. endomorficy, czyli osoby z tendencją do tycia. Uzyskanie odpowiedniej masy mięśniowej i przyjęcie właściwej porcji kalorycznej tylko z posiłków w ciągu dnia jest dla ektomorfików bardzo trudne, a często wręcz niemożliwe. Dlatego w takich przypadkach z pomocą przychodzą gainery, które warto stosować jako uzupełnienie diety, ale nie jej zamiennik. Można je spożywać po posiłku, po treningu albo między posiłkami.

Skutki uboczne

Stosowanie gainerów zgodnie z zaleceniami producenta, dietetyka bądź lekarza nie wiąże się z groźnymi, negatywnymi skutkami. Mogą występować efekty uboczne w postaci dolegliwości trawiennych i wzdęć, które są typowe dla nadmiaru węglowodanów w diecie, jednakże nie są one szkodliwe, a jedynie powodujące dyskomfort. W przypadku spożywania gainerów z większą ilością mleka mogą też pojawić się zaburzenia jelitowe, niestrawność czy drobna dysfunkcja pracy nerek.

Artykuł sponsorowany