CAMERIMAGE 2013 - 21. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych, 16-23 listopada 2013, Bydgoszcz, Opera Nova

MISTRZOWIE, KTÓRZY ODESZLI: MIECZYSŁAW JAHODA

Od samego początku swego istnienia Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych CAMERIMAGE składał hołd geniuszom kina, którzy często pozostają w cieniu aktorów, reżyserów czy scenarzystów - autorom zdjęć właśnie. Pokazywaliśmy ich niebywałe umiejętności operatorskie oraz wrażliwość wizualną, potwierdzaliśmy wkład w rozwój kina jako sztuki, obserwowaliśmy wraz z nimi zmiany nadchodzące wraz z erą technologii cyfrowej.

W tym roku zaprezentujemy dokonania dwóch wielkich autorów zdjęć filmowych. Jednym z nich jest Mieczysław Jahoda.


MIECZYSŁAW JAHODA
Każdy, kto zna historię kina, zbudzony w nocy pytaniem, kim był Mieczysław Jahoda, odpowie: autorem zdjęć do pierwszego polskiego filmu w Eastmancolorze i systemie Cinemascope - Krzyżacy Aleksandra Forda (1960). Bezprecedensowa superprodukcja imponowała rozległością palety barwnej (na rok przed jej realizacją Jahoda wypróbował negatyw Kodaka w krótkometrażowym Stadionie Stanisława Jędryki) i przemyślaną koncepcją kolorystyczną.

Zasługi Jahody nie kończą się na zainicjowaniu Eastmancoloru i szerokiego ekranu w kinie polskim. Był on wybitnym operatorem (i wspaniałym, obdarzonym poczuciem humoru człowiekiem), a jako profesor łódzkiej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej, która była jego miłością i jego żywiołem, wykształcił zastępy mistrzów kamery.


Urodził się 12.02.1924 r. w Krakowie, gdzie wkrótce po drugiej wojnie światowej został słuchaczem Kursu Przeszkolenia Filmowego i Warsztatu Filmowego Młodych - forpoczty Szkoły łódzkiej, którą ukończył w 1953 roku. Na studiach krakowskich asystował przy realizacji filmów dokumentalnych, zaś podczas łódzkich i po ich zakończeniu pokonywał wstępne szczeble kariery autora zdjęć do filmów fabularnych na planie Gromady Jerzego Kawalerowicza i Kazimierza Sumerskiego (1951, asystent operatora) czy dyptyku Kawalerowicza Celuloza - Pod gwiazdą frygijską (1953-1954, II operator). Jednocześnie, już jako samodzielny autor zdjęć, współpracował z Wytwórnią Filmów Oświatowych w Łodzi, m.in. przy krótkich filmach Wojciecha Jerzego Hasa.

W fabularnym pełnym metrażu Mieczysław Jahoda zadebiutował poetyckimi zdjęciami do Zimowego zmierzchu Stanisława Lenartowicza (1956). Pokazał się w tym filmie jako zwolennik kreacyjnego podejścia do obrazu filmowego. Było mu ono najbliższe, co poświadczyły filmy Hasa: Pętla (1957), Pożegnania (1958), Rękopis znaleziony w Saragossie (1964) - po mistrzowsku operujące nastrojem zbudowanym środkami wizualnymi kina czarno-białego. To samo można powiedzieć o barwnym opus magnum Jahody, jakim stał się film Tadeusza Konwickiego Jak daleko stąd, jak blisko (1971).

Jahoda osiągał bardzo dobre rezultaty także wówczas, gdy film wymagał mniej wyszukanego, realistycznego stylu obrazowania - np. w Ogniomistrzu Kaleniu Ewy i Czesława Petelskich (1961), Spotkaniu w Bajce Jana Rybkowskiego (1962), Szyfrach Hasa (1966), komedii Tadeusza Chmielewskiego Nie lubię poniedziałku (1971), popularnym serialu telewizyjnym Czterdziestolatek (1974-1977) czy w jednym z ostatnich filmów, do których robił zdjęcia: Umarłem, aby żyć Stanisława Jędryki (TV, 1984).

Mieczysław Jahoda zmarł 15 maja 2009 r. w Warszawie. Spoczął w rodzinnym Krakowie.

Zapraszamy wszystkich uczestników Camerimage na retrospektywę filmów Mieczysława Jahody. Wystarczy kliknąć TUTAJ, żeby sprawdzić, jakie tytuły zostaną wyświetlone.

Wszystkie seanse retrospektywy zostaną wyswietlone w bydgoskim Multikinie (ul. Marszałka Focha 48). Rezerwacja biletów jest również możliwa on-line, koszt biletu wynosi 8PLN (8.50 jeśli zakup dokonany przez stronę). Te same ceny dotyczą wszystkich festiwalowych pokazów w Multikinie. Nie tyczy się to posiadaczy Kart Wstępu.

**********


Zapraszamy również na wirtualną wystawę poświęconą twórczości Mieczysława Jahody, którą będzie można oglądać w ramach telewizji festiwalowej.

Mieczyslaw Jahoda.
Operator/pionier/artysta

Mieczysława Jahodę uznawano za operatora wymagającego i trudnego we współpracy. Jeden z reżyserów nazwał go kiedyś nawet demonem. Jednocześnie już od momentu debiutu jego wrażliwość i umiejętność kreacji obrazu filmowego usytuowała go wśród najbardziej utalentowanych operatorów filmowych. I choć w pamięci wielu tysięcy widzów zapisał się jako wybitny autor zdjęć, o nim samym i o metodach jego pracy wiadomo niedużo. Wystawa "Mieczysław Jahoda. Operator/pionier/artysta", przedstawia więc jego dorobek z kilku perspektyw: od najbardziej emblematycznych kadrów z jego filmów, poprzez zdjęcia z planów filmowych, po wspomnienia jego współpracowników i archiwalne wypowiedzi jego samego.

Wystawa składa się z materiałów ikonograficznych Filmoteki Narodowej prezentowanych w cyfrowych kolekcjach na stronach: Fototeka www.fototeka.fn.org.pl oraz Gapla: galeria plakatu filmowego www.galpla.fn.org.pl.


  • 02:53 Brenda Lee Jingle Bell Rock
  • 02:56 Mister Santa
  • 02:58 Piotr Rubik We wish you a Merry Christmas
  • zobacz cały repertuar »
  • Notowanie: 262, niedziela, 9 grudnia 2018
  • 1
    Kortez
    Kamerdyner
    Stare drzewa
  • 2
    Michał Lorenc
    Psy
    Kołysanka
  • 3
    Alan Silvestri
    Forrest Gump
    Suita
  • Zobacz całe notowanie »
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu. Polityka Cookies. Prywatność. Copyright © 2018 RMF Classic