ON AIR
od 10:00 Na porządku dziennym zaprasza: Urszula Urzędowska

Timeless Film Festival Warsaw: muzyka i magia kina Bilety na koncerty filmowe już w sprzedaży!

W czasie pierwszej edycji Timeless Film Festival Warsaw (8 - 15 kwietnia 2024 roku), uczestnicy i uczestniczki będą mieli okazję nie tylko odkryć klasykę kina, ale również posłuchać muzycznych interpretacji filmowych dzieł przygotowanych przez uznanych kompozytorów i kompozytorki, którzy wykonają własne utwory i nadadzą ponadczasowym dziełom nowy wymiar.

Timeless Film Festival Warsaw: muzyka i magia kina Bilety na koncerty filmowe już w sprzedaży!

Koncerty filmowe odbędą w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Filharmonii Narodowej oraz Muzeum POLIN. Festiwal otworzy 8 kwietnia 2024 w Filharmonii Narodowej premierowe wykonanie muzyki symfonicznej, skomponowanej na zamówienie festiwalu przez Stefana Wesołowskiego, do arcydzieła kina niemego „Męczeństwo Joanny d’Arc” (reż.: Carl Th. Dreyer, Francja,1928). Kilkudziesięcioosobowa Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej zaprezentują efekt wielomiesięcznej pracy artysty, należącego do najzdolniejszych i najbardziej wszechstronnych twórców młodego pokolenia łączącego muzykę klasyczną z elektroniką.

Spektakularnym wydarzeniem będą premierowe pokazy filmu „Amadeusz” Miloša Formana z muzyką na żywo w wykonaniu Chóru i Orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod batutą Dawida Runtza. Akcja film, będącego monumentalną opowieścią o ludzkich namiętnościach i słabościach, dzieje się w  XVIII-wiecznym Wiedniu, a jego bohaterami są przaśny geniusz Mozart i zazdrosny o jego talent Salieri. W tym roku mija 40 lat od premiery tego nieśmiertelnego klasyka.

Wim Mertens, wybitny belgijski kompozytor muzyki współczesnej, pianista i gitarzysta - wystąpi z koncertem solo na fortepian i głos. Artysta  zagra własną muzykę filmową, m.in. z „Brzucha architekta” Petera Greenawaya, „Fiesty” Pierre’a Boutrona oraz „Między złem a głębokim błękitnym oceanem” Marion Hänsel. Słuchacze zostaną wprowadzeni w osobny, muzyczny świat twórcy, który włącza do swoich utworów także partie wokalne: śpiewa wysokim głosem, używając stworzonego przez siebie języka. Mertens jest zaliczany, obok Philipa Glassa i Michaela Nymana, do czołowych twórców muzycznego minimalizmu.

Josef Van Wissem, holenderski kompozytor, lutnista, gitarzysta, od lat współpracujący z Jimem Jarmuschem, zagra do legendarnej ekranizacji „Upadku domu Usherów” (Francja, 1928) zrealizowanej przez urodzonego w Warszawie Jeana Epsteina. Muzyka Van Wissema jest hipnotyzująca, czysta i minimalistyczna; tworzy niezwykłą, transcendentną atmosferę.

Eiko Ishibashi, japońska kompozytorka i multiinstrumentalistka (wokal, piano, perkusja), autorka muzyki do Oscarowego „Drive My Car”, zagra na żywo do „współczesnego filmu niemego" „GIFT”(reż.: Ryûsuke Hamaguchi, Japonia, 2023) pokazującego związki człowieka z naturą.

Wiolonczelistka Dobrawa Czocher połączy klasykę z nowoczesnymi brzmieniami na seansie surrealistycznych filmów z lat 20. XX wieku francuskiej reżyserki Germaine Dulac.

Na festiwalu pokazany zostanie również „Furman śmierci” Victora Sjöströma (Szwecja, 1921) z wizjonerskimi, niepokojącymi obrazami, którego interpretację na organy przygotowała szwedzką organistka i artystka dźwiękowa Ellen Arkbro. Będzie to pierwsza od dekad okazja do obejrzenia w Warszawie w Filharmonii Narodowej filmu niemego z muzyką organową na żywo.

W programie również koncerty do dwóch filmów zrealizowanych przez czołowego twórcę okresu kina niemego -  Friedricha W. Murnaua: „Faust” (Niemcy,1925) w interpretacji wrocławskiej grupy Małe Instrumenty oraz „Portier z hotelu Atlantic”(Niemcy, 1924) w wykonaniu, łączącego jazz, muzykę improwizowaną i dawną, polsko-litewskiego zespołu XYLOS.

Koncentrująca się na poszukiwaniach dźwiękowych w sferze profesjonalnych instrumentów o niewielkich rozmiarach, grupa Małe Instrumenty stworzy również oprawę muzyczną do zestawu trzech średniometrażowych perełek mistrza filmowej komedii Bustera Keatona„Mechaniczne sny”, skierowanego także do młodszej publiczności i połączonego z warsztatami.

15 kwietnia w Filharmonii Narodowej na zakończenie festiwalu będzie można, po raz pierwszy na żywo, usłyszeć muzykę Pawła Mykietyna z filmu„Io”Jerzego Skolimowskiego. Wielokrotnie nagradzana ścieżka dźwiękowa tej filmowej opowieści o samotniczej podróży osiołka przez Polskę i Europę zabrzmi w wykonaniuorkiestry Sinfonia Varsovia.

Więcej informacji o festiwalu: www.timelessfilmfestival.pl

Program koncertów: https://timelessfilmfestival.pl/sekcja/koncerty-filmowe/

Sprzedaż biletów na koncerty filmowe: www.bilety24.pl 

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic