Informacje

WOJTEK prezentuje pierwszy album na świecie stworzony z 0 śladem węglowym

Dodano:
WOJTEK prezentuje pierwszy album na świecie stworzony z 0 śladem węglowym

Wojtek to kompozytor i producent muzyczny wychowany w Polsce i tworzący w Berlinie, łączący muzykę klasyczną z elektroniką, który podzielił się właśnie swoim kolejnym albumem. Pełna ambientowych, refleksyjnych kompozycji i przestrzennych brzmień płyta “Atmosphere” to odpowiedź na trudne czasy społecznej izolacji i degradacji środowiska, dlatego wyprodukowana została z zerowym śladem węglowym.

Ograniczenie negatywnego wpływu człowieka na środowisko i klimat jest aktualnie największym globalnym wyzwaniem dla ludzkości. Jednym z segmentów, w ramach którego nadal nie dzieje się zbyt wiele jest branża rozrywkowa i muzyczna. Na szczęście pojawiają się artyści, którzy z własnej inicjatywy chcą działać w trosce o redukowanie wpływu zmian klimatycznych i w ramach swojej muzycznej działalności wykonują realne kroki. Jednym z nich jest młody kompozytor Wojtek, który w swoim codziennym życiu świadomie i konsekwentnie dba o środowisko naturalne.

Nie inaczej mogło być więc w przypadku jego najnowszego albumu. “Atmosphere” jest dowodem na to, że jesteśmy w stanie zmienić na lepsze każdy obszar naszego życia i żyć w pełnej zgodzie z naszą planetą, tylko jeśli się do tego odpowiednio przygotujemy. Swoje najnowsze wydawnictwo poświęcił zainspirowaniu innych do podjęcia działań w kierunku ograniczenia emisji dwutlenku węgla w różnych obszarach egzystencji. “Atmosphere” to wydawnictwo wyprodukowane bez śladu węglowego, a także wyzwanie dla branży muzycznej, wymagającej transformacji w zakresie tworzenia oraz konsumowania muzyki w trosce o planetę.

“Każdy etap jakiejkolwiek produkcji muzycznej generuje emisję dwutlenku węgla do atmosfery i jestem tego świadomy. Moją misją było napisanie, nagranie, a także wyprodukowanie albumu z zerowym śladem węglowym, dlatego cała płyta nagrana została w londyńskim studio napędzanym energią odnawialną. W ten sposób udało się znacznie ograniczyć emisję CO2.” - komentuje Wojtek.

Część produkcji, przy której nie korzystano wyłącznie z zielonych źródeł energii skompensowano tzw. certyfikatami pochodzenia. Gwarantują one wpuszczenie do sieci takiej samej ilości energii z odnawialnych źródeł, jaką zużyto ze źródeł wysokoemisyjnych. Przy ograniczaniu emisji wzięto pod uwagę nawet nadchodzący klip zdjęciowy, który powstał przy użyciu wyłącznie już stworzonych, a nie wykorzystanych przez innych artystów materiałów. Kluczową kwestią był tu transport generujący przy tego typu projektach najwyższe emisje dwutlenku węgla. O ile było to możliwe Wojtek poruszał się rowerem, a podczas trasy będzie korzystać z pociągów, samolotów napędzanych biogazem lub kompensować emisję. Materiał nie będzie mieć fizycznej odsłony i będzie dostępny wyłącznie w formie digitalowej.

Przejmujące przesłanie albumu bardzo trafnie odzwierciedla panujący na nim klimat. Dramatyczny i pełen dynamiki album to wyraźne połączenie dwóch odmiennych gatunków: modern classical i muzyki elektronicznej, sprzężenie brzmienia akustycznego pianina z syntetycznymi, mięsistymi dźwiękami syntezatorów.

Wojtkowi przyświecał jasny cel: “Połączyć dwa na pozór odmienne gatunki: muzykę klasyczną, fortepianową i współczesną, klubową. Sprzężyć brzmienie akustycznego fortepianu z syntetycznymi, mięsistymi dźwiękami syntezatorów. Fortepian w kontekście elektronicznego tła widziany jest w innym niż dotąd świetle. Tworzyłem i wydawałem jak dotąd muzykę piano solo. Słuchałem z kolei muzyki elektronicznej, techno, tech-house, ambient. Taką też muzykę komponowałem na boku i w pewnym momencie stwierdziłem, dlaczego by tego ze sobą nie połączyć.”

W muzyce Wojtka słychać jego architektoniczne wykształcenie. Przestrzeń i dźwięk działają integralnie: “Nie skupiam się na pojedynczych instrumentach, melodiach czy rytmach. Łatwo początkowo mylnie przyjąć, że fortepian gra w moich kompozycjach główną rolę. Do pewnego stopnia jest to prawda. Jednak połączenie konkretnych instrumentów, w odpowiednich proporcjach i w przemyślanej strukturze tworzą swego rodzaju przestrzeń, która ta z kolei kreuje atmosferę i wzbudza w nas emocje.”
Tytuł albumu “Atmosphere” nawiązuje do wielowarstwowości i przestrzennego charakteru wykreowanego przez połączenie brzmień i instrumentów w ramach przemyślanej struktury.  Sample pochodzące z prywatnego archiwum artysty wprowadzają do muzyki specyficzny nastrój i nadają jej melancholijnego charakteru: “W ten sposób każdy utwór jest dla mnie osobistą pamiątką, ponieważ zawiera moje wspomnienia. Dzięki temu elementowi kreuję charakterystyczną dla danego utworu atmosferę i wyrażam swoje emocje. Buduję mapę wrażeń, gdzie każdy dźwięk gra swoją rolę. Sample sprawiają, że odbieramy muzykę z innej, tej ludzkiej i osobistej perspektywy.”

Materiał został zarejestrowany w Baltic Studios w londyńskim Hackney, korzystającym wyłącznie z energii ze źródeł odnawialnej. Album  nie ma fizycznej postaci i będzie dostępny wyłącznie w formie digitalowej.


  • 11:56 Adele Skyfall
  • 12:03 Antonin Dvorak VIII Symfonia G-dur op.88 (3)
  • 12:09 Geoff Zanelli Mistress of Evil
  • zobacz cały repertuar »
  • Notowanie: 354, Sunday, 18 April 2021
  • 1
    Billy Boyd
    Hobbit: Bitwa Pięciu Armii
    The Last Goodbye
  • 2
    John Powell
    Jak wytresować smoka 2
    Dragon Racing
  • 3
    Łukasz Pieprzyk
    Legiony
    Zakończenie
  • Zobacz całe notowanie »
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu. Polityka Cookies. Prywatność. Copyright © 2021 RMF Classic