Encyklopedia muzyki RMF Classic
Początkowa litera hasła w Encyklopedii:
VINGT REGARDS SUR ĽENFANT-JÉSUS
Messiaen Olivier, Vingt regards sur ľEnfant-Jésus wieloczęściowa kompozycja O. Messiaena na fortepian solo, powstała 1944 pod wpływem mistycznych przeżyć autora i stanowiąca muz. wyraz jego kontemplacji: „ Boga-Dzieciątka i spojrzenia, jakie się na Nim kładą, od niewysłowionego spojrzenia Boga Ojca do zwielokrotnionego spojrzenia Kościoła miłości, przechodząc od niesłychanego spojrzenia ducha Radości, przez jakże czułe spojrzenie Dziewicy, a następnie Aniołów, Mędrców i postaci niematerialnych względnie symbolicznych (Czasu, Wysokości, Ciszy, Gwiazdy, Krzyża)” (komentarz samego kompozytora do swego dzieła). Inspirację do takiego ujęcia Messiaen czerpał z wielu źródeł: „Dom Columba Marmion (Chrystus w Jego tajemnicach ), a po nim Maurice Toesca (Dwanaście spojrzeń ) mówili o spojrzeniach pasterzy, Aniołów, Dziewicy, Ojca Niebieskiego; ja podjąłem tę samą ideę, traktując ją w sposób nieco odmienny i dodając szesnaście nowych spojrzeń. Nie mówiąc o śpiewie ptaków, wywarły na mnie również wpływ: kuranty, spirale, stalaktyty, galaktyki, fotony, teksty św. Tomaza, św. Jana od Krzyża, św. Teresy z Lisieux, Ewangelii i mszału. Bardziej niż we wszystkich moich poprzednich dziełach szukałem tu języka miłości mistycznej, urozmaiconego, mocnego i czułego zarazem, niekiedy brutalnego, w układzie wielobarwnym”. Ogromnie trudna, wirtuozowska partia fortepianu wymagała odpowiedniego wykonawcy: „Jest oczywiste, że pisząc Vingt regards czy Catalogue d’oiseaux, wiedziałem, że będą one grane przez Yvonne Loriod; mogłem więc sobie pozwolić na największą «ekscentryczność», bo wszystko jest dla niej możliwe; wiedziałem, że mogę wymyślać rzeczy bardzo trudne, bardzo niezwykłe i bardzo nowe; że zostaną one zagrane i to zagrane dobrze”.
Encyklopedia muzyki PWN © Wydawnictwo Naukowe PWN
Podziel się ze znajomymi:
Popularne hasła w Encyklopedii: