Encyklopedia muzyki RMF Classic
Początkowa litera hasła w Encyklopedii:
UPROWADZENIE Z SERAJU
Mozart Wolfgang Amadeus, Uprowadzenie z seraju Singspiel W.A. Mozarta skomponowany do libretta J.G. Stephaniego według sztuki K.F. Bretznera, po raz pierwszy wystawiony 16 VII 1782 w Wiedniu, już w roku następnym Singspiel ten wystawiono w oryginalnej, niemieckiej wersji językowej w Warszawie. Długotrwałe zmagania się Austrii Habsburgów (także Polski i Rosji) z Imperium Otomańskim, zakończone interwencją Jana III Sobieskiego i jego victorią nad Turkami 1683 pod Wiedniem, zrodziły w Europie modę na Orient, przejawiającą się między innymi w sztuce. W XVIII w. pojawiło się wiele utworów dram., mniej lub bardziej udanych, których akcja rozgrywała się gdzieś w Turcji lub Arabii. W 1782 niejaki Krzysztof Fryderyk Bretzner, z zawodu księgowy, przejawiający jednak wybujałe ambicje dramaturgiczne, zamieścił w „Leipziger Zeitung” takie oto ogłoszenie: „Pewien człowiek w Wiedniu, nazwiskiem Mozart, ośmielił się nadużyć mego dramatu Belmont i Konstancja, robiąc z niego tekst opery. Niniejszym najuroczyściej protestuję przeciw temu naruszeniu moich praw i zastrzegam sobie dalsze kroki”. Chodziło oczywiście o Mozartowski Singspiel U. z s. (Entführung aus dem Serail ). Rzecz dzieje się w nim na tureckim dworze baszy Selima, dokąd przybywa szlachcic hiszpański, Belmonte, aby odszukać porwaną przez korsarzy swoją narzeczoną, Konstancję. Po wielu perypetiach kochankowie łączą się i dzięki wspaniałomyślności baszy odzyskują wolność, aby stało się zadość słowom wypowiedzianym przez Sułtana, bohatera jednego z wcześniejszych Singspielów Mozarta, Zaidy : „nie tylko Europa, ale i Azja może wydać szlachetne dusze”
Encyklopedia muzyki PWN © Wydawnictwo Naukowe PWN
Podziel się ze znajomymi:
Popularne hasła w Encyklopedii: