Encyklopedia muzyki RMF Classic

Początkowa litera hasła w Encyklopedii:

ROGOWSKI LUDOMIR MICHAŁ

Rogowski Ludomir Michał, ur. 3 X 1881, Lublin, zm. 14 III 1954, Dubrownik, kompozytor i dyrygent, także pisarz i publicysta muzyczny; Studiował kompozycję u Z. Noskowskiego i dyrygenturę u E. Młynarskiego w Warszawie, następnie uzupełniał studia dyrygenckie u A. Nikischa w Lipsku, gdzie uczył się również harmonii i kontrapunktu u H. Riemanna; później studiował także malarstwo w Monachium i śpiew u J. Reszkego w Rzymie. W 1909 zał. w Wilnie orkiestrę symfoniczną, którą dyrygował do 1911, i prowadził tam szkołę dla organistów; 1912–14 był dyrygentem i kier. muz. Teatru Nowoczesnego w Warszawie. W okresie I wojny świat. przebywał w Villefranche-sur-Saône, Brukseli oraz Paryżu, gdzie zał. i prowadził pol. chór, komponował i rozwijał działalność pisarską (w tym czasie napisał esej Muzyka przyszłości. Przyczynki i szkice estetyczne 1922). Po powrocie do kraju (1921) działał jako dyrygent, kompozytor (autor muzyki teatr.), pisarz (m.in. autor librett operowych, opowiadań), także tłumacz. Po koncertach w Pradze i Belgradzie zamieszkał 1926 na stałe w Dubrowniku (władze miasta przyznały mu dożywotnio mieszkanie w dawnym klasztorze Św. Jakuba, R. zaś przekazał miastu w testamencie całą swoją spuściznę muz. i lit.). W jego twórczości muz., wykazującej wpływ fr. impresjonizmu, zaznaczają się elementy kultur Wschodu i pierwotnej kultury słowiańskiej. R. posługiwał się często skalą pentatoniczną, całotonową (Bibelots chinois na flet, czelestę i fortepian 1916, I Symfonia „Ofiarna” lub „Lechicka” 1921) i perską, zw. zirefkend (Trois caprices na sopran, altówkę i fortepian, bez tekstu, 1922). Z elementów skal całotonowej i perskiej stworzył tzw. skalę słowiańską (c, d, e, fis, g, a, b, c ), którą zastosował w II Symfonii „Radosnej” (1936) i późniejszych utworach. Jako publicysta dążył do zbliżenia kult. krajów słowiańskich. Komponował utwory orkiestrowe (7 symfonii 1921–52, obrazy symfoniczne, suity, rapsodie i in.: Villafranca 1919, Zjawy 1937, Legenda celtycka 1940, Dubrovacke impresije 1950, Błyski na morzu 1952), kameralne, fortepianowe, wokalno-instrumentalne (misterium Cud Św. Błażeja ok. 1926, Fantasmagorie na głos żeński i orkiestrę przed 1939), pieśni chóralne i solowe, muzykę teatr., opery (Tamara 1918, Wielkie zmartwienie małej Ondyny 1920, Na postoju, Warszawa 1923, Syrena 1924, Królewicz Marco 1930, Kad se mladost vratila — opera radiowa, operetka Legionistka, Kraków 1912), balety (Bajka, Warszawa 1923, Kupała, Warszawa 1926).

Encyklopedia muzyki PWN © Wydawnictwo Naukowe PWN

Popularne hasła w Encyklopedii:

  • 07:23 Michael Nyman The Heart Asks Pleasure First
  • 07:28 Sixto Rodríguez I Wonder
  • 07:37 Rafał Blechacz, Fryderyk Chopin Walc Des-dur op. 64 nr 1
  • zobacz cały repertuar »
  • Notowanie: 296, Sunday, 10 November 2019
  • 1
    John Barry
    Tańczący z wilkami
    The John Dunbar Theme
  • 2
    John Barry / Shirley Bassey
    Goldfinger
    Goldfinger
  • 3
    Cecilla Krull
    Dom z papieru
    My Life Is Going On
  • Zobacz całe notowanie »
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu. Polityka Cookies. Prywatność. Copyright © 2019 RMF Classic