Encyklopedia muzyki RMF Classic

Początkowa litera hasła w Encyklopedii:

RICERCAR

ricercar [riczerka r ], zw. też tiento, capriccio, canzona, fantasia, XVI–XVII w. utwór na zespół instrumentalny lub instrument solo (lutnia, organy); Uprawiano 2 rodzaje r.: swobodny (w muzyce lutniowej i organowej XVI w.), o charakterze improwizacyjnym, zbliżony do preludium, i imitacyjny, zwykle na zespół instrumentalny (choć w początkowym okresie także na zespół wokalny, da cantare e suonare, A. Willaert 1549). R. swobodny stanowił początkową fazę rozwoju figuracyjnej toccaty; powstał na pocz. XVI w. w muzyce lutniowej (O. Petrucci Intabolatura de lauto, 1507–08, później u Francesca da Milano, S. Gintzlera i V. Bakfarka). R. imitacyjny, występujący w twórczości m.in. A. Gabrielego, G. Frescobaldiego, J.P. Sweelincka, był wzorowany na motecie przeimitowanym ( przeimitowanie) i stanowił wstępną formę fugi; wraz z jego rozwojem następowało ograniczanie liczby występujących w nim tematów, wyraźne zwłaszcza w twórczości Gabrielego, który wprowadził również kunsztowne środki techn., w szczególności augmentację i dyminucję. Pierwsze r. na organy tworzył G. Cavazzoni (1543); G. Gabrieli doprowadził do powstania r. jednotematowego, Frescobaldi stworzył r. z kontrapunktami stałymi.

Encyklopedia muzyki PWN © Wydawnictwo Naukowe PWN

Popularne hasła w Encyklopedii:

  • 00:13 Edyta Górniak, Alan Menken Kolorowy wiatr (Pocahontas)
  • 00:16 Dustin O'Halloran & Hauschka Mother
  • 00:21 Tomaso Albinoni Concerto in F major for 2 Oboes Opus 9 No.3 (1)
  • zobacz cały repertuar »
  • Notowanie: 313, Sunday, 29 March 2020
  • 1
    Thomas Newman
    1917
    The Night Window
  • 2
    Alan Silvestri
    Forrest Gump
    Suita
  • 3
    Łukasz Pieprzyk
    Legiony
    Zakończenie
  • Zobacz całe notowanie »
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu. Polityka Cookies. Prywatność. Copyright © 2020 RMF Classic