Encyklopedia muzyki RMF Classic

Początkowa litera hasła w Encyklopedii:

PALESTER ROMAN

Palester Roman, ur. 28 XII 1907, Śniatyń (Podole), zm. 25 VIII 1989, Paryż, kompozytor. Uczył się gry fortepianowej w Inst. Muz. w Krakowie i u M. Sołtysowej w konserwatorium we Lwowie. Od 1925 studiował w Warszawie: początkowo historię sztuki na Uniw. Warsz, 1928–31 kompozycję i teorię muzyki u K. Sikorskiego w konserwatorium. Od lat 30. był związany z Międzynar. Tow. Muzyki Współcz. (jako wiceprezes pol. sekcji, 1948–56 czł. prezydium i juror festiwali). II wojnę świat. spędził w Warszawie i Żerosławicach w Krakowskiem (wiele jego rękopisów uległo zniszczeniu w powstaniu warsz. 1944). W 1945 został profesorem PWSM w Krakowie. Od 1949 przebywał na emigracji: w Paryżu, Monachium (gdzie 1952–70 kierował działem kult. pol. sekcji Radia Wolna Europa) i ponownie w Paryżu. Otrzymał wiele nagród i wyróżnień, m.in. 1937 złoty medal na Paryskiej Wystawie Świat. za balet Pieśń o ziemi, 1961 I nagrodę na konkursie Międzynar. Tow. Muzyki Współcz. za operę Śmierć Don Juana (wyst. Wieliczka 1991), 1965 nagrodę Fundacji im. A. Jurzykowskiego w Nowym Jorku. W Polsce do 1977 zabraniano wykonywania muzyki P. i publikowania jego utworów. Muzyka P. odznacza się bogactwem środków warsztatowych i ekspresyjnych. Początkowo dominowały w niej: stylistyka neoklas. (Concertino na saksofon i orkiestrę 1938, zaginione Divertimento 1940) i tendencje folklorystyczne (Taniec z Osmołody 1933, balet Pieśń o ziemi 1937). Utwory z lat 40. (Koncert skrzypcowy 1941, II Symfonia 1942, Requiem 1948) cechują się indywidualnym językiem dźwiękowym, rozbudowaną formą i większym nasyceniem emocjonalnym. W następnym okresie P. stosował technikę dwunastotonową, początkowo swobodnie (IV Symfonia 1952), później rygorystyczniej (Piccolo concerto 1958, Study 58 1958, II Trio smyczkowe 1959, Metamorfozy 1968); w ograniczonym zakresie przejął aleatoryzm i założenia formy otwartej (Varianti na 2 fortepiany 1964), łączył postserialną atonalność i poszukiwania konstruktywistyczne z tradycyjną koncepcją architektoniki (V Symfonia 1981), a kolorystyczne wirtuozostwo podporządkowywał ekspresji (fortepianowe Etiudy 1979–81, Espressioni 1975).

Encyklopedia muzyki PWN © Wydawnictwo Naukowe PWN

Popularne hasła w Encyklopedii:

  • 23:14 Raz Dwa Trzy Pod Niebem
  • 23:20 Piotr Czajkowski Serenada na smyczki C-dur op.48 (1)
  • 23:31 Justin Hurwitz Docking Waltz
  • zobacz cały repertuar »
  • Notowanie: 265, niedziela, 13 stycznia 2019
  • 1
    Jóhann Jóhannsson
    Nowy początek
    Kangaru
  • 2
    Kortez
    Kamerdyner
    Stare drzewa
  • 3
    John Williams
    Poszukiwacze zaginionej Arki
    Theme
  • Zobacz całe notowanie »
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu. Polityka Cookies. Prywatność. Copyright © 2019 RMF Classic