Encyklopedia muzyki RMF Classic

Początkowa litera hasła w Encyklopedii:

NAŚLADOWNICTWA TEORIA

naśladownictwa teoria, koncepcja racjonalistycznej estetyki okresu oświecenia, mająca swe źródło w antycznej teorii mimesis, tj. naśladowania natury w sztukach, sprowadzająca muzykę do naśladownictwa: a) intonacji mowy, b) odgłosów natury, c) konkretnych ludzkich afektów (teoria afektów); t.n. powstała na gruncie fr. muzyki operowej XVIII w., która dzięki tekstowi słownemu mogła w sposób jednoznaczny odzwierciedlać zjawiska niemuz., w przeciwieństwie do muzyki czysto instrumentalnej; reprezentantami t.n. w estetyce fr. XVIII w. byli: Ch. Batteux, J.B. Dubos, J.J. Rousseau, w estetyce ang. — Ch. Avison, w niem. — F. Marpurg i J. Mattheson; t.n. należy do kierunku estetyki heteronomicznej, zakładającej, iż muzyka wskazuje poprzez siebie samą na zjawiska natury niemuz.; kontynuatorami t.n. na przeł. XIX i XX w. byli H. Kretzschmar i A. Schering, w XX w. — przedstawiciele współcz. estetyki ros. (B. Asafjew, J. Kremlow).

Encyklopedia muzyki PWN © Wydawnictwo Naukowe PWN

Popularne hasła w Encyklopedii:

  • Notowanie: 265, niedziela, 13 stycznia 2019
  • 1
    Jóhann Jóhannsson
    Nowy początek
    Kangaru
  • 2
    Kortez
    Kamerdyner
    Stare drzewa
  • 3
    John Williams
    Poszukiwacze zaginionej Arki
    Theme
  • Zobacz całe notowanie »
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu. Polityka Cookies. Prywatność. Copyright © 2019 RMF Classic