Encyklopedia muzyki RMF Classic

Początkowa litera hasła w Encyklopedii:

LAMENT ARIADNY

Monteverdi Claudio, Lament Ariadny jedyny zachowany fragment opery L’Arianna C. Monteverdiego. W II 1608 miał się odbyć w Mantui ślub ks. Francesca z Margheritą di Savoia. Francesco, syn ks. Vincenza Gonzagi, władcy Mantui, i zarazem następca tronu życzył sobie, podobnie jak jego ojciec, by uroczystości miały niezwykle okazałą oprawę. Nadworny kompozytor mantuański, Monteverdi, przebywał w tym czasie w Cremonie. We IX 1607 zmarła tam jego żona, Claudia, osierocając dwóch ich synów. Monteverdi otrzymał polecenie niezwłocznego przybycia do Mantui. Książę Vincenzo wyraził życzenie, by Monteverdi skomponował muzykę do dramatu poety O. Rinucciniego, sprowadzonego specjalnie z Florencji. Poeta wziął na warsztat historię porzucenia Ariadny przez Tezeusza na wyspie Naksos. Praca obu twórców przebiegała w morderczym tempie. Wypadek, który się zdarzył, o mało nie przekreślił planów wystawienia L’Arianny . Zmarła przeznaczona do wykonania tytułowej roli młodziutka śpiewaczka, C. Martinelli, wychowanica Monteverdiego i zarazem faworyta ks. Vincenza. Na szczęście zaangażowano inną śpiewaczkę. Opóźnione nieco uroczystości weselne mogły się odbyć. Jeden ze współczesnych notował: „ Dzieło było samo w sobie bardzo piękne — ze względu na osoby w nim występujące, ubrane w stroje nie mniej stosowne co uroczyste, jak też na wyposażenie sceny, przedstawiającej górzyste urwisko nadbrzeżne pośród fal, które w najodleglejszej części perspektywy cały czas kołysały się z wielkim wdziękiem. Do tego wszystkiego dołączyła się jeszcze siła muzyki pana Claudia Monteverdiego, książęcego maestra di capella, człowieka którego zalety zna cały świat, a który w tym przedsięwzięciu starał się przewyższyć samego siebie. Do koncertu głosów doszła harmonia instrumentów, grających za sceną, które wraz z odmianą muzyki odmieniały dźwięk. Arianna wykonywana w ten sposób przez kobiety i mężczyzn, znakomitych w sztuce śpiewu, wypadła znakomicie we wszystkich fragmentach, najlepiej zaś w lamencie, który śpiewa na urwisku Arianna opuszczona przez Tezeusza; było to wykonane z taką ekspresją i w sposób tak pobudzający współczucie, że nie było wśród słuchających takiego, który by się nie wzruszył, ani też nie było damy, która nie wylałaby kilku łez nad jej płaczem” (cytat za: E. Obniska Claudio Monteverdi. Życie i twórczość 1993). Niestety, z kilku partytur opery żadna nie dochowała się do naszych czasów. Ocalał jedynie kluczowy fragment dzieła, ów lament Ariadny (wersja włoska imienia Ariadny: Arianna). Do dziś porusza on siłą swej ekspresji. Kompozytor w sposób genialny przełożył emocje zawarte w poetyckim tekście na muzykę.

Encyklopedia muzyki PWN © Wydawnictwo Naukowe PWN

Popularne hasła w Encyklopedii:

  • 23:00 Felix Mendelssohn Koncert skrzypcowy e-moll op.64 (1)
  • 23:12 Johannes Brahms II Koncert fortepianowy (2)
  • 23:21 Patrick Doyle Kissing in the Rain
  • zobacz cały repertuar »
  • Notowanie: 289, Sunday, 22 September 2019
  • 1
    Hans Zimmer
    Dunkierka
    End Titles
  • 2
    Elton John / Taron Egerton
    Rocketman
    Rocket Man
  • 3
    Alan Silvestri
    Forrest Gump
    Suita
  • Zobacz całe notowanie »
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu. Polityka Cookies. Prywatność. Copyright © 2019 RMF Classic