Encyklopedia muzyki RMF Classic

Początkowa litera hasła w Encyklopedii:

I SYMFONIA D-DUR KLASYCZNA

Prokofjew Siergiej, I Symfonia D-dur „Klasyczna” utwór S. Prokofjewa skomponowany 1916–17. Twórczość Prokofjewa, jak wyznał kompozytor w swojej Autobiografii, biegła dwutorowo, wyznaczając dwie linie: klasyczną i nowatorską. „Pierwsza linia — klasyczna, rozpoczynająca się jeszcze we wczesnym dzieciństwie, kiedy słyszałem w wykonaniu matki sonaty Beethovena. Linia ta raz przyjmuje postać neoklasyczną (sonaty, koncerty), to znowu naśladuje klasykę XVIII wieku (gawoty, Symfonia klasyczna, częściowo Sinfonietta )”. Kompozytor stosował również dwojaką metodę komponowania: przy fortepianie (był wszakże koncertującym pianistą) lub bez instrumentu, przy biurku. Symfonia klasyczna była jednym z pierwszych utworów skomponowanych przez Prokofjewa bez pomocy fortepianu. „Lato 1917 — wspominał Prokofjew — spędziłem pod Pietrogradem, zupełnie sam, czytając Kanta i wiele pracując. Celowo nie wziąłem fortepianu na wieś, żeby spróbować komponować bez instrumentu. Do tej pory zazwyczaj pisałem przy fortepianie, lecz zauważyłem, że materiał tematyczny, skomponowany bez fortepianu, często bywa jakościowo lepszy. Przeniesiony na fortepian w pierwszej chwili wydaje się dziwny, lecz po kilku przegraniach wyjaśnia się, że właśnie tak należało zrobić. Nosiłem się z myślą napisania bez fortepianu całego utworu symfonicznego. W takim utworze także barwy orkiestrowe powinny być czystsze. Tak powstał projekt symfonii w stylu Haydna, ponieważ technika Haydna stała się jakoś dla mnie szczególnie jasna po pracy w klasie Czeriepnina [w konserwatorium petersburskim] i w tych znanych warunkach łatwiej było puścić się na niebezpieczną żeglugę bez fortepianu. Wydawało mi się, że gdyby Haydn dożył do naszych czasów, zachowałby swój sposób pisania i równocześnie przyjąłby coś niecoś z nowego. Taką właśnie symfonię zachciało mi się skomponować: symfonię w stylu klasycznym. Kiedy zaczęła się kleić, przemianowałem ją na Symfonię klasyczną ”. W pierwszej kolejności powstał słynny Gawot, następnie — jeszcze 1916 — szkice pierwszej i drugiej części. Finał kompozytor dwukrotnie przerabiał. Symfonia została napisana na typową orkiestrę klasyczną: z podwójną obsadą instrumentów dętych drewnianych i blaszanych, parą kotłów i kwintetem smyczkowym. Utwór jest czteroczęściowy: I Allegro, II Larghetto, III Gawot, IV Finał . Prawykonanie odbyło się 21 IV 1918 w Piotrogrodzie. Dawną orkiestrą nadworną dyrygował kompozytor.

Encyklopedia muzyki PWN © Wydawnictwo Naukowe PWN

Popularne hasła w Encyklopedii:

  • 18:01 Marek Grechuta Ocalić od zapomnienia
  • 18:04 Nikita Bogoslovsky Dark Night
  • 18:08 Pat Metheny North
  • zobacz cały repertuar »
  • Notowanie: 266, niedziela, 20 stycznia 2019
  • 1
    Marcin Masecki / Joanna Kulig
    Zimna wojna
    Dwa serduszka
  • 2
    Michał Lorenc
    Psy
    Kołysanka
  • 3
    Kortez
    Kamerdyner
    Stare drzewa
  • Zobacz całe notowanie »
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu. Polityka Cookies. Prywatność. Copyright © 2019 RMF Classic