Encyklopedia muzyki RMF Classic

Początkowa litera hasła w Encyklopedii:

ETIUDA C-MOLL REWOLUCYJNA

Chopin Fryderyk, Etiuda c-moll „Rewolucyjna” utwór F. Chopina powstały 1831. Kompozytor na ogół protestował, kiedy jego utworom nadawano poetyckie nazwy, sugerujące odniesienia do pozamuzycznych zjawisk czy wydarzeń, mimo to w nutach swego Preludium Des-dur sam dopisał określenie „deszczowe”. Poetyckie określenie E. c-m. jako „rewolucyjnej” nie pochodzi od Chopina, zrosło się jednak z utworem i trudno odmówić mu trafności. Muzyczny charakter tej etiudy kojarzy się bowiem nieodparcie z burzliwością, gwałtownością, płomiennością, starciem, walką itp. Nie od rzeczy będzie tu wspomnieć o czasie, w którym etiuda powstawała — okres powstania listopadowego 1830–31. Chopin z oddalenia śledził rozgrywające się w kraju wypadki. Bardzo silnie przeżywał dochodzące go stamtąd wieści. W Stuttgarcie, gdzie go zastała wiadomość o upadku powstania, zanotował w kajecie urywane, gorączkowo formułowane zdania: „Pisałem poprzednie karty nic nie wiedząc — że wróg w domu. — Przedmieścia zburzone — spalone — Jaś! — Wiluś na wałach pewno zginął — Marcela widzę w niewoli — Sowiński, ten poczciwiec w ręku tych szelmów! — O Boże jesteś ty! — Jesteś i nie mścisz się!” Jakikolwiek był powód skomponowania etiudy, nazwanej później rewolucyjną, nie ulega wątpliwości, że powstał utwór wspaniały, choć rozwiązujący w gruncie rzeczy jeden, wybrany przez kompozytora problem pianistyczny: szybkich, szesnastkowych pasaży w lewej ręce, służących za tło dla niespokojnych akordów, wybijanych w rytmie punktowanym przez rękę prawą. Wraz z rozwojem dziewiętnastowiecznej pianistyki pęczniała muzyczna literatura pedagogiczna na fortepian. Kompozytorzy drugorzędni (Clementi, Czerny, Cramer) komponowali setki etiud-ćwiczeń. Dopiero Chopin podniósł etiudę do rangi utworu artystycznego: stworzył etiudę koncertową.

Encyklopedia muzyki PWN © Wydawnictwo Naukowe PWN

Popularne hasła w Encyklopedii:

  • 03:37 Thomas Newman Fellowship
  • 03:42 Antonio Vivaldi La Stravaganza - I Koncert skrzypcowy op. 4 (1)
  • 03:45 Seong-Jin Cho, Claude Debussy Preludium
  • zobacz cały repertuar »
  • Notowanie: 296, Sunday, 10 November 2019
  • 1
    John Barry
    Tańczący z wilkami
    The John Dunbar Theme
  • 2
    John Barry / Shirley Bassey
    Goldfinger
    Goldfinger
  • 3
    Cecilla Krull
    Dom z papieru
    My Life Is Going On
  • Zobacz całe notowanie »
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu. Polityka Cookies. Prywatność. Copyright © 2019 RMF Classic