Encyklopedia muzyki RMF Classic
Początkowa litera hasła w Encyklopedii:
CREDO
Penderecki Krzysztof, Credo , utwór K. Pendereckiego, napisany na zamówienie Internationale Bach-Akademie w Stuttgarcie i Oregon Bach Festival, prowadzonych przez H. Rillinga, który na festiwalu w Oregonie dziełem dyrygował po raz pierwszy 11 VII 1998 i któremu Credo jest dedykowane. Przez wiele lat zamiarem Pendereckiego było skomponowanie mszy, która dopełniłaby jego wcześniejsze dokonania w zakresie muzyki religijnej. Rozpoczynając nad nią pracę od C., poprzestał na nim, tworząc 5-częściowy monument, w którym liturgiczny tekst wyznania wiary dopełnił wyborem ośmiu pieśni, hymnów i tekstów sakralnych. Części: Credo in unum Deum, Qui propter nos homines – Et incarnatus est, Crucifixus – Crucem tuam adoramus, Domine, Et resurrexit tertia die, Et in spiritum sanctum – Confiteor – Et vitam . W drugim segmencie cz.3, Crucem tuam adoramus, Domine, będącym rodzajem komentarza do początkowego Crucifixus, Penderecki stosuje kontrapunkt trzech pieśni — obok hymnu Panque lingua wprowadza w chórze dziecięcym Któryś za nas cierpiał rany z Gorzkich żalów oraz w chórze mieszanym Ludu, ludu mój, cóżem ci uczynił, polskie pieśni wielkopiątkowe. Stylistycznie utwór wywodzi się z całego nurtu nie tylko oratoryjnej (szczególnie Siedem Bram Jerozolimy 1996), ale i operowej (Czarna maska 1986) muzyki kompozytora, w której pragnąc wyrazić uniwersalne treści eur. kultury sięga po elementy muzycznej tradycji poprzednich epok, szczególnie późnego romantyzmu, przetwarzając je ze świadomością dwudziestowiecznej współczesności.
Encyklopedia muzyki PWN © Wydawnictwo Naukowe PWN
Podziel się ze znajomymi:
Popularne hasła w Encyklopedii: