Encyklopedia muzyki RMF Classic

Początkowa litera hasła w Encyklopedii:

COUNTRY AND WESTERN MUSIC

country and western music [ka ntri ənd u e stər n mju :zık ; ang. ], country music, skrót: c. and w., muzyka country, jeden z gł. typów folk music, rodzaj silnie zrytmizowanej amer. piosenki i instrumentalnej muzyki rozrywkowej (zw. także hilly-billy music, hootenany, blue-grass ), stworzony przez potomków eur. emigrantów w USA. Termin „country and western music” określa zarówno styl wykonawczy, jak i rodzaj repertuaru. Na c.a.w.m. składają się: country music — muzyka wiejska i małych osiedli, a także okręgów roln. wschodniego i zachodniego wybrzeża, położonych poza centrami przem., oraz western music — ballady kowbojskie i piosenki z południowo-zachodnich stanów. Pod względem muz. oba gatunki są niemal identyczne; wywodzą się z pieśni i hymnów emigrantów anglosaskich, irlandzkich, z dawnej muzyki popularnej i tanecznej USA, jak: pieśni minstreli, melodie wodewilowe, z niewielkimi domieszkami muzyki mniejszości nar. — murzyńskiego bluesa, polki, muzyki meksykańskiej (na południu) itp.; charakteryzuje je łatwa, prymitywizująca melodyka, niekiedy z elementami archaizacji (skale kośc., pentatonika), prosta metrorytmika fokstrota, kadryla, polki, marsza, ballady (w metrum 12 /8 ) i — rzadziej — walca, harmonika funkcyjna bądź archaizująca, forma pieśni zwrotkowej o budowie AABA, AAB, AB lub nawet 8-taktowej, prosty, rytmiczny akompaniament (tzw. two-beat) gitary, banjo lub zespołu instrumentów strunowych — gitary, gitary hawajskiej, kontrabasu, skrzypiec, fortepianu, czasem mandoliny, cytry oraz instrumentów domowych i dziecinnych — harmonijek ustnych, mirlitonów (kazoo), drumli, później także perkusji i instrumentów dętych. Wokalny styl c.a.w.m. odznacza się użyciem naturalnych, silnych i nieszkolonych głosów, czasem z manierą jodłowania (charakterystyczną dla ballady kowbojskiej), niekiedy z elementami artykulacji bluesowej. Teksty dawniejszych utworów c.a.w.m. są utrzymane w dialektach lokalnych, w późniejszych występuje współcz. język potoczny. Pod względem tematyki utwory country różnią się zasadniczo od utworów western. Treść country jest charakterystyczna dla eur. źródeł lud. (miłosna, obyczajowa); piosenki typu western są oparte na oryginalnych amer. wątkach narracyjnych — epickich, hist., przygodowych, podróżniczych itp., stanowiąc bardziej wykształconą formę ballady kowbojskiej, traperskiej, włóczęgowskiej (hobo songs), żebraczej, więziennej. Rejestrowana od 1923 c.a.w.m. była początkowo rodzajem naiwnego, prowincjonalnego, amatorskiego lub lud. muzykowania; często nawet tworzono orkiestry w gronie rodzinnym (Carter Family). Już w latach 30. zaczęła przybierać formę bardziej wyrafinowaną, wywierając coraz większy wpływ na całą amer. muzykę rozrywkową (również na jazz). C.a.w.m. dała początek m.in. rock and rollowi (B. Haley, E. Presley). Dynamiczny rozwój c.a.w.m. spowodował powołanie 1940 nowego związku ochrony praw autorskich (BMI), stworzenie własnego centrum nagrań i wydawnictw w Nashville (stan Tennessee). O rozmiarach popularności c.a.w.m. w USA świadczy również nadawana nieprzerwanie od 1925 audycja Grand Ole Opry, stanowiąca wielką rewię wykonawców tego stylu. Z socjol. punktu widzenia niebywały rozwój c.a.w.m., czołowe miejsce, które zajmuje ona w amer. muzyce rozrywkowej, ma wiele przyczyn pozamuz., jak tęsknota wielkomiejskiej ludności pochodzenia wiejskiego za miejscem urodzenia, oddziaływanie filmów westernowych, protest przeciwko skomercjalizowanej produkcji muz. centrów przem. (broadwayowski musical). Wykonawcy c.a.w.m.: J. Rodgers, H. Williams, T. Ritter, E. Tubb, R. Acuff, G. Autry, J. Cash, B. Wills, W. Guthrie, M. Robbins, T.E. Ford, W. Jackson, Ch. Atkins, F. Cramer, W. Nelson, B. Anderson, Everly Brothers i inni. Od lat 70. w odniesieniu do c.a.w.m. używa się gł. określenia country music . W latach 80. styl ten coraz częściej zaczął sięgać po elementy innych gatunków — od muzyki pop, sweet do rocka. W Polsce festiwal country music, pod nazwą Picnic Country, jest organizowany od 1984 w Mrągowie.

Encyklopedia muzyki PWN © Wydawnictwo Naukowe PWN

Popularne hasła w Encyklopedii:

  • 14:23 2CELLOS Game of Thrones Medley
  • 14:26 Ennio Morricone Gabriel's Oboe
  • 14:32 Idina Menzel, Aurora Into the Unknown
  • zobacz cały repertuar »
  • Notowanie: 297, Sunday, 17 November 2019
  • 1
    John Barry
    Tańczący z wilkami
    The John Dunbar Theme
  • 2
    Alan Silvestri
    Forrest Gump
    Suita
  • 3
    Łukasz Pieprzyk
    Legiony
    Zakończenie
  • Zobacz całe notowanie »
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu. Polityka Cookies. Prywatność. Copyright © 2019 RMF Classic