Encyklopedia muzyki RMF Classic

Początkowa litera hasła w Encyklopedii:

BASSO CONTINUO

basso continuo [b. konti nuo ; wł. ], bas cyfrowany, generałbas, b.c., typ instrumentalnego towarzyszenia, stanowiącego harmoniczną podstawę utworu, stosowany we wszystkich gatunkach muzyki 1600–ok. 1750. Jest to specjalny system zapisu, polegający na notowaniu tylko melodycznej linii basowej; pozostałe głosy improwizowano opierając się na ścisłych regułach. Dla ułatwienia zaznaczano nad pięciolinią cyframi niektóre współbrzmienia. B.c. było odmiennie realizowane w różnych fazach baroku i w różnych gatunkach muz.; różnice dotyczyły gł.: a) jakości i liczby instrumentów realizujących b.c.; zwykle były one 2: akordowy — klawiszowy lub szarpany, oraz melodyczny basowy; b) rodzaju faktury; była ona uzależniona od faktury całej kompozycji, mogła być polifoniczna lub akordowa; c) liczby realizowanych głosów; normą był czterogłos, lecz była możliwa mniejsza lub większa ich liczba; d) traktowania dysonansów: na pocz. XVII w. w muzyce komponowanej na zasadach tzw. seconda pratica dysonanse traktowano bardziej swobodnie, później powrócono do bardziej rygorystycznych norm. Cyfry (w muzyce wł. używane rzadziej, w niem. częściej) i znaki chromatyczne (akcydencje) wyznaczały odległość dźwięków od podstawy basowej. Były to zawsze interwały mieszczące się w danym modus lub tonacji; krzyżyk oznaczał tercję wielką lub powiększenie odpowiedniego interwału o półton, bemol — tercję małą lub pomniejszenie odpowiedniego interwału o półton; cyfry umieszczone jedne nad drugimi oznaczały typy akordów. B.c. zostało wprowadzone przez Włochów: 1600 przez E. Cavalieriego, G. Cacciniego, J. Periego, 1602 przez L.G. Viadanę; oni też oraz 1607 A. Agazzari sformułowali pierwsze teoret. podstawy b.c., które na podstawie praktyki wł. rozwinęli Niemcy: 1619 M. Praetorius, 1626 J. Staden, 1735 J. Mattheson, 1762 C.F.E. Bach. W 2. poł. XVIII w. sztuka realizacji b.c. zanikła.

Encyklopedia muzyki PWN © Wydawnictwo Naukowe PWN

Popularne hasła w Encyklopedii:

  • 12:55 Carlos Gardel Por Una Cabeza
  • 13:03 Johann Strauss I Radetzky-Marsch
  • 13:06 Christopher Young Shipping News
  • zobacz cały repertuar »
  • Notowanie: 292, Sunday, 13 October 2019
  • 1
    Michał Lorenc
    Psy
    Kołysanka
  • 2
    Henry Mancini / Audrey Hepburn
    Śniadanie u Tiffaniego
    Moon River
  • 3
    Alan Silvestri
    Forrest Gump
    Suita
  • Zobacz całe notowanie »
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu. Polityka Cookies. Prywatność. Copyright © 2019 RMF Classic