Encyklopedia muzyki RMF Classic

Początkowa litera hasła w Encyklopedii:

BAIRD TADEUSZ

Baird Tadeusz, ur. 26 VII 1928, Grodzisk Mazowiecki, zm. 2 IX 1981, Warszawa, kompozytor. Studiował w okresie okupacji u B. Woytowicza i K. Sikorskiego, 1947–51 u P. Rytla i P. Perkowskiego w PWSM w Warszawie, 1948–51 — muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim. Od 1974 prowadził klasę kompozycji w PWSM w Warszawie (od 1977 profesor). Otrzymał wiele nagród krajowych i zagranicznych, m.in. : Nagrody Państw. (1951 za I Symfonię, 1964 i 1970), I i II nagrodę na Festiwalu Muzyki Pol., I nagrodę na Konkursie Kompozytorskim im. G. Fitelberga (1958 za Cztery eseje ), I wyróżnienie Tribune Internationale des Compositeurs przy UNESCO (1959 za Cztery eseje ), nagrodę muz. miasta Kolonii (1962), dwa dalsze wyróżnienia Tribune Internationale des Compositeurs (1963 za Wariacje bez tematu, 1966 za Dialogi ). Pierwsze utwory B. nawiązywały do kierunku klasycyzującego; kompozytor posługiwał się w nich gł. formami symfonii, suity, uwertury i koncertu, w Colas Breugnon (1952) i Sonetach miłosnych (1956) pojawiły się tendencje archaizacyjne. Dzieła symfoniczne tego okresu charakteryzowało dążenie do monumentalizmu, przejawiające się w rozbudowaniu formalnym dwu symfonii i Koncertu na orkiestrę, emocjonalne nasycenie tematyki, skłonność do patosu (Allegro z I Symfonii, finał II Symfonii, Koncert na orkiestrę ). Oprócz tych cech pojawił się najbardziej typowy dla twórczości B. liryzm, z którym wiąże się szeroka, operująca wielkimi interwałami melodyka, pewna improwizacyjność struktur muz. i wrażliwość na kolorystykę brzmienia (przeważa ciemny, stłumiony koloryt). Po 1955 B. wzbogacił swój warsztat kompozytorski nowszymi technikami, m.in. dodekafoniczną (Cassazione per orchestra, Kwartet smyczkowy, Ekspresje, Egzorta ), ogólny charakter jego twórczości nie uległ jednak zmianie. Z kompozycji powstałych po 1960 szczególne powodzenie zdobyły Cztery eseje, które po swej prapremierze baletowej (choreografia J. Sobczak-Jarzynówny, Państw. Opera Bałtycka w Gdańsku, 1961) i sfilmowaniu przedstawienia stały się najpopularniejszym baletem powojennego 20-lecia. Ważniejsze kompozycje: Sinfonietta (1949), Koncert fortepianowy (1949), 2 sonatiny na fortepian (1949–52), Uwertura w dawnym stylu na orkiestrę kameralną (1950), I Symfonia (1950), suita Colas Breugnon na smyczki z fletem (1951–52), II Symfonia (1952), Uwertura giocosa (1952), Suita liryczna na sopran i orkiestrę (1953, do słów J. Tuwima), Ballada o żołnierskim kubku (1954, kantata do słów S. Strumph-Wojtkiewicza), 5 Piosenek dla dzieci na głos żeński i fortepian (1955), Cassazione per orchestra (1956), 4 Sonety miłosne na baryton i orkiestrę (1956, do słów W. Szekspira), Divertimento na flet, obój, klarnet i fagot (1956), Kwartet smyczkowy (1957), Cztery eseje na orkiestrę (1958), Ekspresje (Espressioni varianti ) na skrzypce i orkiestrę (1959), Egzorta na głos recytujący, chór i orkiestrę (1960, do tekstów starohebrajskich), Erotyki (1961, cykl pieśni do słów M. Hillar na sopran i orkiestrę), Etiuda na orkiestrę wokalną, fortepian i perkusję (1961), Wariacje bez tematu na orkiestrę (1961–62), Muzyka epifaniczna na orkiestrę symfoniczną z koncertującą wiolonczelą, klarnetem i fletem (1962–63), Dialogi na obój i orkiestrę (1964), dramat muz. Jutro (1966), 4 Pieśni do słów V. Parun na mezzosopran i orkiestrę kameralną (1966), Novelettes na orkiestrę kameralną (1967), Sinfonia breve na orkiestrę kameralną (1968), 5 Pieśni do słów H. Poświatowskiej na mezzosopran i 16 instrumentów (1968), III Symfonia (1969), Goethe-Briefe, kantata na baryton, chór mieszany i orkiestrę (1970), Play na kwartet smyczkowy (1971), Psychodrama na orkiestrę (1972), Koncert na obój i orkiestrę (1972), Elegia na orkiestrę (1973), Concerto lugubre na altówkę i orkiestrę (1974–75), Sceny na wiolonczelę, harfę i orkiestrę (1977), Wariacje w formie ronda na kwartet smyczkowy (1978), Canzona na orkiestrę (1980), Głosy z oddali na baryton i orkiestrę (1981).

Encyklopedia muzyki PWN © Wydawnictwo Naukowe PWN

Popularne hasła w Encyklopedii:

  • 03:18 Ralph Vaughan Williams Fantazja na temat "Greensleeves"
  • 03:22 Seong-Jin Cho, Claude Debussy Taniec pajaca
  • 03:26 Gustav Holst Sommerset Rhapsody
  • zobacz cały repertuar »
  • Notowanie: 286, Sunday, 23 June 2019
  • 1
    Daniel Bloom / Leszek...
    Słodki koniec dnia
    Poetessa
  • 2
    Elton John
    Król lew
    Can You Feel The Love Tonight
  • 3
    Lady Gaga / Bradley Cooper
    Narodziny gwiazdy
    Shallow
  • Zobacz całe notowanie »
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu. Polityka Cookies. Prywatność. Copyright © 2019 RMF Classic