Encyklopedia muzyki RMF Classic

Początkowa litera hasła w Encyklopedii:

BACH CARL PHILIPP EMANUEL

Bach Carl Philipp Emanuel, ur. 8 III 1714, Weimar, zm. 14 XII 1788, Hamburg, zw. berlińskim lub hamburskim Bachem. Uczył się kompozycji i gry na instrumentach klawiszowych u ojca, studiował też prawo w Lipsku i Frankfurcie n. Odrą. W 1740 został nadwornym klawesynistą, kompozytorem i pedagogiem króla Fryderyka II w Berlinie. W 1768 przeniósł się do Hamburga, gdzie jako następca G.Ph. Telemanna był dyrektorem muzyki w pięciu kościołach i kantorem w gimnazjum Johanneum, organizował koncerty publiczne, w których występował jako wirtuoz, improwizator i dyrygent. Wraz z J. Quantzem i J. Matthesonem był zaliczany do najwybitniejszych teoretyków i praktyków pedagogiki muz. swego czasu; jego Versuch über die wahre Art das Klavier zu spielen (cz. 1 1753) stanowi kompendium ówczesnej instrumentalnej praktyki wykonawczej — generałbasu, ornamentyki, improwizacji, także zasad muzyki. Utrzymywał kontakty z wybitnymi myślicielami, uczonymi i pisarzami, m.in. z G.E. Lessingiem i F.G. Klopstockiem. Bogata twórczość kompozytorska B. obejmuje wszystkie (oprócz oper) uprawiane gatunki muz. okresu przejściowego między barokiem a klasycyzmem; są to: sonaty, fantazje i in. utwory na instrumenty klawiszowe solo, symfonie i koncerty klawesynowe z orkiestrą, kompozycje kameralne; mniejsze znaczenie mają utwory wokalno-instrumentalne (kantaty, oratoria, pasje, pieśni). W utworach instrumentalnych, osadzonych jeszcze w konwencji barok. stylu koncertującego, stosował technikę snucia motywicznego, a rozwój formy oparł gł. na improwizacji i przetwarzaniu jednej myśli tematycznej z zastosowaniem kontrastów fakturalnych, rytmicznych, harmonicznych i dynamicznych. Trzyczęściowe sonaty B. stanowią ważny etap w rozwoju klas. sonaty fortepianowej; wywarły one wpływ na twórczość J. Haydna i wczesną — L. van Beethovena, jego koncerty zaś — na twórczość W.A. Mozarta. W swych kompozycjach przeciwstawiał stylowi galant refleksyjność i pogłębienie wyrazu muz., charakterystyczne dla sentymentalizmu (tzw. empfindsamer Stil ), zbliżał się do ducha muzyki romantycznej.

Encyklopedia muzyki PWN © Wydawnictwo Naukowe PWN

Popularne hasła w Encyklopedii:

  • 08:37 Henryk Kuźniak VabankII
  • 08:44 Johann Strauss II An der schönen, blauen Donau
  • 08:54 Angele Dubeau & La Pieta The Exorcist Theme (Tubular Bells)
  • zobacz cały repertuar »
  • Notowanie: 296, Sunday, 10 November 2019
  • 1
    John Barry
    Tańczący z wilkami
    The John Dunbar Theme
  • 2
    John Barry / Shirley Bassey
    Goldfinger
    Goldfinger
  • 3
    Cecilla Krull
    Dom z papieru
    My Life Is Going On
  • Zobacz całe notowanie »
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu. Polityka Cookies. Prywatność. Copyright © 2019 RMF Classic