Encyklopedia muzyki RMF Classic

Początkowa litera hasła w Encyklopedii:

AUBER DANIEL FRANÇOIS

Auber [obe :r ] Daniel François , ur. 29 I 1782, Caen, zm. 12 V 1871, Paryż, kompozytor francuski; przedstawiciel fr. grand opéra i opéra comique. Od 1829 czł. Académie des Beaux-Arts, od 1842 dyr. konserwatorium w Paryżu, od 1852 kapelmistrz kapeli cesarskiej Napoleona III. Wzrastał w atmosferze zainteresowania sztuką (jego dziadek był malarzem nadwornym, ojciec — właścicielem składu rycin). Od 6. roku życia uczył się gry na fortepianie i skrzypcach oraz śpiewu; zaczął komponować jako 11-letni chłopiec. Mimo uznania, jakie zdobył swą młodzieńczą twórczością (4 koncerty wiolonczelowe, koncert skrzypcowy, trio fortepianowe, sonata na fortepian), mając blisko 30 lat, podjął systematyczne studia kompozytorskie u L. Cherubiniego. Pod jego wpływem poświęcił się niemal całkowicie twórczości operowej; uwidaczniają się w niej gł. nurty rozwojowe opery fr. w 1. poł. XIX w.: opera komiczna (ponad 30 dzieł, wystawiane w Paryżu, m.in. : Murarz i ślusarz 1825, Narzeczona 1829, Fra Diavolo 1830, Spółka z szatanem 1843) i tzw. wielka opera (grand opéra), gatunek zapoczątkowany najbardziej znanym dziełem A. — Niemą z Portici (Paryż 1828; inscenizacja brukselska 1830 stała się zarzewiem belgijskiego powstania nar.). A. tworzył sporadycznie także opery o tematyce hist. (Gustave III, Paryż 1833), baśniowej (Spiżowy koń, tamże 1835), opery baletowe i dramaty liryczne, na ogół do librett E. Scribe’a; charakteryzowała je prostota formy muz., melodyjność, umiejętność operowania kontrastami dram.-muz., eksponowanie partii chóralnych, ograniczenie roli wielkiej arii na rzecz np. kupletów, ballady, serenady, romansu; dzięki walorom muz. i aktualnym treściom odpowiadały potrzebom estetycznym XIX-wiecznego mieszczaństwa; były popularne również w Polsce: Opera warsz. wystawiła kilkanaście jego oper wkrótce po premierach paryskich; inscenizacja Niemej z Portici stała się powodem manifestacji patriotycznych podczas powstania listopadowego 1830–31.

Encyklopedia muzyki PWN © Wydawnictwo Naukowe PWN

Popularne hasła w Encyklopedii:

  • 04:32 Paul Dukas Uczeń czarnoksiężnika
  • 04:43 Giuseppe Valentini Koncert a-moll No.11 na czworo skrzypiec (Presto,
  • 04:46 Samuel Barber Adagio na smyczki
  • zobacz cały repertuar »
  • Notowanie: 265, niedziela, 13 stycznia 2019
  • 1
    Jóhann Jóhannsson
    Nowy początek
    Kangaru
  • 2
    Kortez
    Kamerdyner
    Stare drzewa
  • 3
    John Williams
    Poszukiwacze zaginionej Arki
    Theme
  • Zobacz całe notowanie »
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu. Polityka Cookies. Prywatność. Copyright © 2019 RMF Classic