Płyty Jowity. Cotygodniowe recenzje nowości (i nie tylko) płytowych!

Z racji słonych cen oryginalnych płyt z nagraniami muzyki klasycznej lub filmowej skompletowanie płytoteki bez oglądania się na koszty stało się dzisiaj przywilejem nielicznych. Mało kto można sobie pozwolić na kupowanie przysłowiowego kota w worku.

„Płyty Jowity” mają więc za zadanie przede wszystkim nie dopuścić, aby taki niepożądany kociak zaczął miauczeć w domu słuchacza RMF Classic.

Oczywiście, jest jeszcze kilka innych powodów, dla których program z recenzjami nowości płytowych ma racje bytu, ale pomoc w kolekcjonowaniu własnej płytoteki wydaje się być najbardziej pożyteczna.

Od szesnastu lat pisuję recenzje muzyczne do rozmaitych czasopism.

W RMF Classic zależy mi przede wszystkim na dotarciu do słuchaczy słabiej zorientowanych w dziedzinie muzyki. Dlatego często rezygnuję z komentarza, na który mam wielką ochotę jako muzykolog wiedząc, że mogę nim zniechęcić początkującego melomana. Unikam scjentystycznych sformułowań.

Hołduje bowiem zasadzie, iż lepiej pozyskać, jako swojego słuchacza, jednego laika, niż dwóch wytrawnych znawców muzycznych meandrów. Dla tych drugich pisałam recenzje do „Ruchu muzycznego”.

„Płyty Jowity” są dla wszystkich - również dla tych, którzy swoją przygodę z muzyką, inną niż popowa, dopiero rozpoczynają. Stąd bardzo lapidarna formuła programu, zakładająca omówienie jednej płyty, która właśnie pojawiła się na rynku fonograficznym. Płyta ta nie zawsze jest klasyczna lub filmowa, czasem może być gatunkowo trudna do zdefiniowania. Zawsze jednak powinna ona mieć w sobie coś wyjątkowego, co powoduje, że warto o niej mówić.

Jowita Dziedzic-Golec

Słodki głos Stacey Kent w "Płytach Jowity":

Utworów z tej płyty słuchaliśmy niedawno. Proszę przyznać, że Dee Dee jest cudowna!!! 

Nowy sezon zaczęliśmy od fantastycznego składaka do "Baby Driver". To był naprawdę "odjazdowy", wakacyjny krążek! :)




Wyśpiewane w rytmie walca

Ta płyta idealnie wpisuje się w czas, kiedy na parkietach królują wiedeńskie walce. Wypełnia ją muzyka całego klanu Straussów, choć prym wiedzie oczywiście Johann Strauss-syn, o którym Wagner mawiał, że to „najbardziej muzykalny umysł Europy”. Najwybitniejszy z muzycznej rodziny usunął w cień słynnego ojca, uszlachetnił i na salony wprowadził ówczesną muzykę rozrywkową. A wszystko za panowania Franciszka Józefa I, najdłużej panującego nowożytnego władcy, co lubił wypolerowane buty i gotowaną wołowinę-słynny tafelspitz, nie przepadał zaś za nowinkami technicznymi, telefonu użył kilka razy, dwa razy skorzystał ponoć z wiedeńskiego metra…

Najnowszy album Dziewczęcego Chóru Katedralnego „Puellae Orantes” - „Szlakiem Straussa”, to owoc współpracy chóru z Orkiestrą Solistów Wiedeńskich. Ich wspólne występy przyjmowane były przez publiczność niezwykle entuzjastycznie i stąd kontynuacja w postaci tego wyjątkowego krążka. Cieszę się, że udało się wydać tę płytę, bo to kolejne wartościowe nagranie tarnowskiego zespołu, któremu kibicuję od dawna. „Puellae Orantes” nie przez pomyłkę stał się najbardziej utytułowanym chórem młodzieżowym w Polsce. Jego założycielem i dyrygentem jest ksiądz Władysław Pachota  a za kształcenie wokalne odpowiada wspaniała kobieta – sopranistka Aleksandra Topor.  

Nagranie zrealizowano we wrześniu w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Wszystkie zarejestrowane na płycie utwory zostały wcześniej opracowane przez Łukasza Farcinkiewicza wokalno-instrumentalnie, co przy pierwszym przesłuchaniu może być pewnym zaskoczeniem,  bo jesteśmy przyzwyczajeni do instrumentalnego brzemienia straussowskich hitów, ale szybko okazuje się, że wzbogacone wokalną oprawą nabierają tylko dodatkowego blasku. Tym bardziej, że dziewczyny śpiewają naprawdę fantastycznie, są świetnie przygotowane, co jest ogromną zasługą pani Aleksandry. Farcinkiewicz jest też autorem muzycznej niespodzianki, która znalazła się na tym albumie – zamówiony u niego walc „warszawsko-wiedeński” do popularnego tekstu Stefana Witwickiego nawiązuje wyraźnie do tradycji straussowskiej, ale jednocześnie eksponuje z wdziękiem polskie motywy. Zespołami dyrygują: Wolfgang Sobotka, Wicegubernator Dolnej Austrii, będący jednocześnie uznanym dyrygentem oraz Piotr Gładki, kierownik artystyczny Orkiestry Solistów Wiedeńskich.

Rok 2015 jest rokiem jubileuszowym – trzydziestolecia działalności chóru. Zatem Wszystkiego Dobrego i dalszych, śpiewających sukcesów!

Jowita Dziedzic-Golec RMF Classic

„Szlakiem Straussa” - „Puellae Orantes” & Wiener Solisten


Sprawdź także:

  • 09:10 Bob Dylan Here Comes Santa Claus
  • 09:16 Brenda Lee Rockin' Around The Christmas Tree
  • 09:18 Doris Day I'll Be Home for Christmas
  • zobacz cały repertuar »
  • Notowanie: 232, niedziela, 10 grudnia 2017
  • 1
    Lianne La Havas
    Twój Vincent
    Starry Starry Night
  • 2
    Alan Silvestri
    Forrest Gump
    Suita
  • 3
    Vangelis
    Łowca androidów
    Love Theme
  • Zobacz całe notowanie »
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu. Copyright © 2017 RMF Classic