Płyty Jowity. Cotygodniowe recenzje nowości (i nie tylko) płytowych!

Z racji słonych cen oryginalnych płyt z nagraniami muzyki klasycznej lub filmowej skompletowanie płytoteki bez oglądania się na koszty stało się dzisiaj przywilejem nielicznych. Mało kto można sobie pozwolić na kupowanie przysłowiowego kota w worku.

„Płyty Jowity” mają więc za zadanie przede wszystkim nie dopuścić, aby taki niepożądany kociak zaczął miauczeć w domu słuchacza RMF Classic.

Oczywiście, jest jeszcze kilka innych powodów, dla których program z recenzjami nowości płytowych ma racje bytu, ale pomoc w kolekcjonowaniu własnej płytoteki wydaje się być najbardziej pożyteczna.

Od szesnastu lat pisuję recenzje muzyczne do rozmaitych czasopism.

W RMF Classic zależy mi przede wszystkim na dotarciu do słuchaczy słabiej zorientowanych w dziedzinie muzyki. Dlatego często rezygnuję z komentarza, na który mam wielką ochotę jako muzykolog wiedząc, że mogę nim zniechęcić początkującego melomana. Unikam scjentystycznych sformułowań.

Hołduje bowiem zasadzie, iż lepiej pozyskać, jako swojego słuchacza, jednego laika, niż dwóch wytrawnych znawców muzycznych meandrów. Dla tych drugich pisałam recenzje do „Ruchu muzycznego”.

„Płyty Jowity” są dla wszystkich - również dla tych, którzy swoją przygodę z muzyką, inną niż popowa, dopiero rozpoczynają. Stąd bardzo lapidarna formuła programu, zakładająca omówienie jednej płyty, która właśnie pojawiła się na rynku fonograficznym. Płyta ta nie zawsze jest klasyczna lub filmowa, czasem może być gatunkowo trudna do zdefiniowania. Zawsze jednak powinna ona mieć w sobie coś wyjątkowego, co powoduje, że warto o niej mówić.

Jowita Dziedzic-Golec

Słodki głos Stacey Kent w "Płytach Jowity":

Utworów z tej płyty słuchaliśmy niedawno. Proszę przyznać, że Dee Dee jest cudowna!!! 

Nowy sezon zaczęliśmy od fantastycznego składaka do "Baby Driver". To był naprawdę "odjazdowy", wakacyjny krążek! :)




Marijana Mijanović: Haendel, Affetti Barocchi

Minęły dwa lata od czasu, kiedy Andreas Scholl, jeden z najpopularniejszych obecnie kontratenorów nagrał album, w którym oddał hołd dla Senesina - jednego z najpopularniejszych śpiewaków osiemnastowiecznych. Płyta Scholla - "Arias for Senesino" odniosła wtedy wielki sukces. Czy podobnie będzie z "Affetti Barocchi" Marijany Mijanović?

Na pewno sięgnięcie po barokowy repertuar, który Georg Friedrich Haendel komponował z myślą o Francesco Bernardim, zwanym Senesino, było dobrym i sprawdzonym posunięciem. Ale pomimo całej sympatii dla mezzosopranistki serbskiego pochodzenia, nie sądzę, żeby album ten był tak rozchwytywany, jak to było w przypadku podobnego przedsięwzięcia Andreasa Scholla. Oczywiście duży wpływ ma na to popularność samego wykonawcy. Marijana Mijanović nie jest nowicjuszką, w świecie miłośników dawnej muzyki wokalnej jej oryginalnie brzmiący głos znany jest już od kilku lat, artystka ma na swoim koncie bardzo udane występy pod batutą Marca Minkowskiego, bierze również udział w ciekawych nagraniach, jak to było w przypadku "Motezumy" Vivaldiego. Wciąż jednak jej popularność ogranicza się do hermetycznego kręgu. I raczej najnowsza płyta - "Affetti Barocchi", która ukazała się w barwach Sony, gdzie śpiewaczce towarzyszy Orkiestra Kameralna z Bazylei pod dyrekcją Sergia Ciomei, nie przełamie tych barier. Choć oczywiście album ten wart jest polecenia, ale tylko dla tych, którzy potrafią rozsmakować się w tego rodzaju muzyce.

Jowita Dziedzic-Golec, RMF Classic

"Affetti Barocchi"; Haendel
Marijana Mijanović
Kammerorchester Basel
Sergio Ciomei
SONY 2007


Sprawdź także:

  • 10:17 Alan Silvestri Spirit of the Season
  • 10:24 Skaldowie Z kopyta kulig rwie
  • 10:27 Sarah McLachlan What Child Is This (Greensleeves)
  • zobacz cały repertuar »
  • Notowanie: 232, niedziela, 10 grudnia 2017
  • 1
    Lianne La Havas
    Twój Vincent
    Starry Starry Night
  • 2
    Alan Silvestri
    Forrest Gump
    Suita
  • 3
    Vangelis
    Łowca androidów
    Love Theme
  • Zobacz całe notowanie »
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu. Copyright © 2017 RMF Classic