Płyty Jowity. Cotygodniowe recenzje nowości (i nie tylko) płytowych!

Z racji słonych cen oryginalnych płyt z nagraniami muzyki klasycznej lub filmowej skompletowanie płytoteki bez oglądania się na koszty stało się dzisiaj przywilejem nielicznych. Mało kto można sobie pozwolić na kupowanie przysłowiowego kota w worku.

„Płyty Jowity” mają więc za zadanie przede wszystkim nie dopuścić, aby taki niepożądany kociak zaczął miauczeć w domu słuchacza RMF Classic.

Oczywiście, jest jeszcze kilka innych powodów, dla których program z recenzjami nowości płytowych ma racje bytu, ale pomoc w kolekcjonowaniu własnej płytoteki wydaje się być najbardziej pożyteczna.

Od szesnastu lat pisuję recenzje muzyczne do rozmaitych czasopism.

W RMF Classic zależy mi przede wszystkim na dotarciu do słuchaczy słabiej zorientowanych w dziedzinie muzyki. Dlatego często rezygnuję z komentarza, na który mam wielką ochotę jako muzykolog wiedząc, że mogę nim zniechęcić początkującego melomana. Unikam scjentystycznych sformułowań.

Hołduje bowiem zasadzie, iż lepiej pozyskać, jako swojego słuchacza, jednego laika, niż dwóch wytrawnych znawców muzycznych meandrów. Dla tych drugich pisałam recenzje do „Ruchu muzycznego”.

„Płyty Jowity” są dla wszystkich - również dla tych, którzy swoją przygodę z muzyką, inną niż popowa, dopiero rozpoczynają. Stąd bardzo lapidarna formuła programu, zakładająca omówienie jednej płyty, która właśnie pojawiła się na rynku fonograficznym. Płyta ta nie zawsze jest klasyczna lub filmowa, czasem może być gatunkowo trudna do zdefiniowania. Zawsze jednak powinna ona mieć w sobie coś wyjątkowego, co powoduje, że warto o niej mówić.

Jowita Dziedzic-Golec

Słodki głos Stacey Kent w "Płytach Jowity":

Utworów z tej płyty słuchaliśmy niedawno. Proszę przyznać, że Dee Dee jest cudowna!!! 

Nowy sezon zaczęliśmy od fantastycznego składaka do "Baby Driver". To był naprawdę "odjazdowy", wakacyjny krążek! :)




Świąteczna radość wspólnego muzykowania

„Puellae Orantes”, czyli „dziewczęta modlące się”, taką nazwę nosi Dziewczęcy Chór Katedralny istniejący od 1985 roku przy Bazylice Katedralnej w Tarnowie. Założycielem i dyrygentem chóru jest ks. Władysław Pachota, za kształcenie wokalne odpowiada Aleksandra Topor, wykonująca również sopranowe partie solowe. W zeszłym roku chór świętował Srebrny Jubileusz, 25-lecie istnienia. Przez te ćwierć wieku „Puellae Orantes” niesłychanie rozwinął swe umiejętności. Z zespołu, który powstał, by wzbogacać swym śpiewem liturgię w katedrze, przerodził się w chór biorący udział w najbardziej prestiżowych konkursach międzynarodowych (Międzynarodowy Konkurs Polifoniczny Guido d’Arezzo, Międzynarodowy Konkurs C.A. „Seghizzi” w Gorizii). Jest też jedynym polskim zespołem, który został zaproszony do udziału w Międzynarodowym Festiwalu Chórów Laureatów w Vaison la Romaine, we Francji. Jednak wysoki poziom artystyczny „Puellae Orantes” nie jest przypadkiem, lecz efektem żmudnej, wieloletniej pracy artystycznej i wychowawczej. Do chóru należą dziewczęta w wieku 10-19 lat z Tarnowa i kilkunastu okolicznych miejscowości. Zespół spotyka się trzy razy w tygodniu. Jego repertuar jest bardzo zróżnicowany: od chorału gregoriańskiego po muzykę współczesną. - Kto śpiewa, ten modli się dwa razy – mówi ks. Władysław Pachota, który co roku odwiedza wszystkie szkoły podstawowe w Tarnowie i okolicach, by przesłuchać wszystkie dziewczęta, wyrażające chęć zaśpiewania. Chór nagrał do tej pory 6 płyt CD, z których dwie: „Magnificate et glorificate Dominum” oraz „Klasycy Wiedeńscy” otrzymały nominację do polskiej nagrody fonograficznej „Fryderyk” (2007 r. i 2010 r.). „Puellae Orantes” oddaje właśnie w nasze ręce kolejny album, tym razem z kolędami i pastorałkami, a więc repertuarem idealnie wpisującym się w obecny nastrój. Utwory zawarte na płycie opracowane zostały dla chóru „Puellae Orantes” przez kompozytorów: Pawła Łukaszewskiego i Miłosza Bembinowa. Do współpracy przy najnowszym nagraniu chór zaprosił znakomity kwartet smyczkowy „DAFÔ”, którego trzy płyty nagrodzone zostały „Fryderykiem”. Dostajemy zatem nagranie na najwyższym poziomie wykonawczym, któremu nie brak jednak świeżości i młodzieńczego zapału. Pierwsza część płyty to znane i lubiane kolędy („Cicha noc”, „Z narodzenia Pana”, „W dzień Bożego Narodzenia”, „Anioł pasterzom mówił”, „Bóg się rodzi”) w aranżacji Pawła Łukaszewskiego, druga zaś zawiera suitę kolędową zatytułowaną „Dziecię Narodzone” opracowaną na chór żeński i kwartet smyczkowy przez Miłosza Bembinowa. Jeśli ktoś szuka świątecznej płyty, która zabrzmi tradycyjnie a jednocześnie pełna będzie radości ze wspólnego muzykowania, to album ten jest właściwym wyborem. Prócz płyty CD wspomniane wydawnictwo zawiera również nagranie DVD z zarejestrowanym Tarnowskim Koncertem Noworocznym, który miał miejsce 8 stycznia 2011 r. w Bazylice Katedralnej w Tarnowie. Całość wydana została w barwach DUX.

Jowita Dziedzic-Golec RMF Classic

Łukaszewski & Bembinow
kolędy i pastorałki / carols
chór PUELLAE ORANTES
kwartet DAFÔ
DUX


Sprawdź także:

  • 10:12 Celine Dion Ave Maria
  • 10:17 Alan Silvestri Spirit of the Season
  • 10:24 Skaldowie Z kopyta kulig rwie
  • zobacz cały repertuar »
  • Notowanie: 232, niedziela, 10 grudnia 2017
  • 1
    Lianne La Havas
    Twój Vincent
    Starry Starry Night
  • 2
    Alan Silvestri
    Forrest Gump
    Suita
  • 3
    Vangelis
    Łowca androidów
    Love Theme
  • Zobacz całe notowanie »
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu. Copyright © 2017 RMF Classic